Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

Program monitorowania frekwencji

 

PROGRAM MONITOROWANIA FREKFENCJI

W SZKOLE PODSTAWOWEJ IM. W. KOMARA I T. ŚLUSARSKIEGO W CZARNOGŁOWACH

 

 

 

Opracowały:

 

Jolanta Grześkowiak- dyrektor szkoły

     Katarzyna Grześkowiak- pedagog szkolny

       Elżbieta Chadaś- nauczycielka

 

 

 

 

Podstawa prawna:

  1. Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 roku Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz.59, poz.949)
  2. Ustawa zdnia 17 czerwca 1966 r. o postepowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz.U. z 2017 r. poz.1201)

 

Program monitorowania frekwencji uczniów Szkoły Podstawowej im. W. Komara

i T. Ślusarskiego w Czarnogłowach powstał w oparciu o Statut Szkoły, Program wychowawczo- profilaktyczny oraz wnioski i rekomendacje  wynikające z monitorowania

i analizy frekwencji uczniów.

 

Wstęp

            Na podstawie przeprowadzonej w szkole analizy frekwencji za rok szkolny 2017/18

i 2018/19 należy stwierdzić, że obecność uczniów na zajęciach lekcyjnych uległa pogorszeniu. Niektórzy uczniowie nie realizowali systematycznie obowiązku szkolnego

i obowiązku nauki, nie usprawiedliwiali nieobecności w terminie i nie mięli motywacji do systematycznej pracy. Należy więc wzmacniać działania  dyscyplinujące i motywujące w stosunku do uczniów opuszczających zajęcia szkolne bez usprawiedliwienia. Należy także uświadamiać rodziców, iż powinni na bieżąco kontrolować frekwencje swoich dzieci poprzez kontakt telefoniczny lub bezpośredni czy pisemny kontakt z wychowawcą klasy. Diagnoza przyczyn nieusprawiedliwionej absencji wykazała, że są nimi głównie: problemy zdrowotne, uniknięcie sprawdzianu, pracy klasowej, kartkówki, niechęć do niektórych lekcji, lenistwo i pochopne i błahe decyzje rodziców o nie puszczeniu dziecka do szkoły.

 

Cele programu:

            Podstawowym celem programu jest ograniczenie zjawiska pojedynczych oraz notorycznych nieusprawiedliwionych nieobecności a także wagarów:

  • kształtowanie właściwej postawy do obowiązku szkolnego/obowiązku nauki nie tylko wśród uczniów , ale również wśród rodziców,
  • informowanie uczniów o zagrożeniach i konsekwencjach wynikających z niechodzenia do szkoły,
  • dbałość o prawidłowe relacje nauczycieli z uczniami, prowadzenie lekcji z wykorzystaniem różnorodnych metod- nowoczesnych, atrakcyjnych i aktywizujących uczniów do uczenia się,
  • udzielanie właściwego wsparcia uczniom doświadczającym trudności edukacyjnych i osobistych,
  • konsekwentne przestrzeganie jednolitego, spójnego systemu usprawiedliwiania poprzez rodziców nieobecności uczniów ,
  • comiesięczne monitorowanie frekwencji uczniów na poziomie każdej klasy,
  • postepowanie zgodnie z opracowaną procedurą na wypadek wystąpienia wagarów oraz nieobecności nieusprawiedliwionych.

 

Przewidywane efekty:

  1. Wzrost frekwencji uczniów na zajęciach edukacyjnych.
  2. Podniesienie jakości pracy dydaktyczno- wychowawczej szkoły.
  3. Zwiększenie motywacji uczniów do nauki.
  4. Wzmocnienie współpracy z rodzicami w zakresie poprawy frekwencji uczniów na zajęciach edukacyjnych.

 

DZIAŁANIA UKIERUNKOWANE NA POPRAWĘ FREKFENCJI UCZNIÓW:

Wychowawca:

  1. Na bieżąco monitoruje frekwencje uczniów swojej klasy, podlicza frekwencję do 7 dnia każdego miesiąca.
  2. Systematycznie przypomina uczniom o obowiązku terminowego dostarczani usprawiedliwienia zgodnie z Procedurą spełniania obowiązku szkolnego/ obowiązku nauki.
  3. Sporządza miesięczne ogólne zestawienia frekwencji uczniów na zajęciach(ogólnie ilość godzin opuszczonych, usprawiedliwionych przez rodziców, lekarzy, nieusprawiedliwionych) oraz wykaz uczniów, którzy systematycznie opuszczają lekcje, opisuje podjęte działania, wnioski i zalecenia- Karta kontroli obowiązku szkolnego . Kopie zestawienia frekwencji uczniów przechowuje w „Teczce wychowawcy” zaś oryginał przekazuje do dyrektor szkoły- co 2 miesiące, do 7 dnia każdego miesiąca.
  4. W przypadku ucznia, który w danym miesiącu opuścił bez usprawiedliwienia 25

 i więcej godzin lekcyjnych, wychowawca przekazuje dyrektorowi szkoły 7 dni po upływie każdego miesiąca informację o skali problemu. Kartę kontroli obowiązku szkolnego i obowiązku nauki wypełnia w przypadku uczniów, którzy w danym miesiącu opuścili bez usprawiedliwienia 25 godzin lekcyjnych i więcej.

  1. Informuje rodziców o wdrożeniu i realizacji „Programu monitorowania frekwencji”.
  2. Współpracuje z nauczycielami, pedagogiem i rodzicami ucznia.

 

Zadania wychowawcy:

W przypadku ucznia , który w danym miesiącu opuścił bez usprawiedliwienia do 25 godzin lekcyjnych, wychowawca:

  • Przeprowadza z uczniem rozmowę, której celem jest poznanie przyczyn nieobecności na lekcjach, np. wagarów, ucieczki z lekcji oraz innych przyczyn a także stanu świadomości ucznia dotyczącej konsekwencji z powodu nieusprawiedliwionych godzin.
  • W razie potrzeby pomaga uczniowi zweryfikować jago podejście do wagarów, ucieczek z lekcji i obowiązków uczniowskich.
  • W przypadku gdy uczeń jest nieobecny w szkole przez 5 dni bez powiadomienia wychowawcy, informuje on rodziców telefonicznie o konieczności przekazania informacji o dziecku
  • Systematycznie przypomina uczniom o terminowym dostarczaniu usprawiedliwień zgodnie z Procedurą spełniania obowiązku szkolnego/ obowiązku nauki.
  • Wychowawca usprawiedliwia uczniowi nieobecność na lekcji z powodu spóźnienia do 15 minut.

W przypadku ucznia, który w danym miesiącu opuścił bez usprawiedliwienia powyżej 25 godzin lekcyjnych wychowawca:

  • Przekazuje dyrektorowi „Arkusz monitoringu spełniania obowiązku szkolnego/obowiązku nauki”, zawierający informację o skali problemu, przyczynach nieobecności i podjętych działaniach.

 

Pedagog:

  • We współpracy z wychowawcą prowadzi rozmowy indywidualne z uczniami, oraz

 z ich rodzicami.

  • Monitoruje frekwencje uczniów, którzy w danym miesiącu opuścili bez usprawiedliwienia 25 i więcej godzin. Pozostaje w ścisłym kontakcie z wychowawcą i rodzicami.
  • Sporządza na podstawie przekazanych danych śródroczne/ roczne zestawienie frekwencji uczniów w szkole-„Zestawienie monitoringu spełniania obowiązku szkolnego/obowiązku nauki w szkole- karta zbiorcza”.
  • W przypadku 50% nieobecności nieusprawiedliwionej w danym miesiącu jest wysyłane upomnienie w sprawie regularnego posyłania dziecka na zajęcia szkolne (wychowawca, pedagog, dyrektor szkoły)
  • Współpracuje z kuratorami sądowymi.

W przypadku konieczności skierowania sprawy na drogę egzekucji administracyjnej (niezastosowanie się do wezwania mimo upływu 7 dni od dnia dostarczenia upomnienia, nierealizowania obowiązku szkolnego przez dziecko) dyrektor szkoły kieruje wniosek o wszczęcie egzekucji administracyjnej do organu egzekucyjnego, którym jest gmina.

W szczególnych przypadkach dyrektor szkoły może zwrócić się do Komendy Policji z prośbą o podjęcie odpowiednich działań w stosunku do uczenia, który nie realizuje obowiązku szkolnego lub do Sądu Rejonowego o wgląd w sytuację rodzinna dziecka.

 

Nauczyciel:

  • Współdziała i komunikuje się z wychowawcą oraz pedagogiem i dyrektorem szkoły we wszystkich sprawach dotyczących ucznia.
  • Zachęca i motywuje uczniów do uczęszczania w zajęciach poprzez stosowanie aktywizujących metod nauczania i wykorzystywanie nowoczesnych technologii.
  • Odpowiedzialny jest za rzetelne odnotowanie nieobecności ucznia na zajęciach. W przypadku powtarzającej się absencji, nauczyciel prowadzi rozmowę z uczniem. Jeżeli uczeń w dalszym ciągu opuszcza lekcje to nauczyciel powiadamia o tym fakcie wychowawcę oraz rodzica, telefonicznie lub w bezpośredniej rozmowie.

 

Rodzice:

  • Na bieżąco kontrolują frekwencję swoich dzieci i informują wychowawcę o przyczynach nieobecności w szkole. Usprawiedliwiają nieobecności ucznia z godnie z Procedurą spełniania obowiązku szkolnego/ obowiązku nauki.
  • Zwalniają dziecko z zajęć lekcyjnych pisząc odręcznie zwolnienie  i podpisując własnoręcznym podpisem.
  • W przypadku nieobecności wychowawcy, zwolnić z lekcji może pedagog, nauczyciel przedmiotów, dyrektor szkoły po pisemnym lub telefonicznym potwierdzeniu rodzica. Osoba zwalniająca odnotowuje zwolnienie ucznia w dzienniku.
  • Systematycznie współpracują ze szkołą, uczęszczając w spotkaniach z wychowawcą.
  • Usprawiedliwiają tylko wiadome im godziny nieobecne. Usprawiedliwienie wszystkich godzin wpływa negatywnie na systematyczne uczęszczanie dziecka do szkoły i jego wyniki w nauce.
  • W przypadku gdy rodzic/opiekun prawny nie może osobiście odebrać zwolnionego dziecka ze szkoły, musi wyznaczyć inną pełnoletnią osobę (telefonicznie lub pisemnie). Informacja zostanie odnotowana w „zeszycie doraźnych zwolnień uczniów”.

 

Uczeń:

  • Zobowiązany jest do doręczenia usprawiedliwienia do 5 dni od powrotu do szkoły. Wychowawcę zobowiązuje się do egzekwowania tego zapisu.
  • W przypadku gdy uczeń z powodu złego samopoczucia lub choroby chce się zwolnić z zajęć lekcyjnych, wychowawca, nauczyciel, pedagog szkolny, sekretariat powiadamia rodziców/opiekunów prawnych. Uczeń czeka na rodzica pod opieką osoby dorosłej. Informacje odnotowuje się w dzienniku.
  • Pomimo nieobecności w szkole ma on obowiązek nadrabiania zaległości wynikających z tytułu jego absencji. W przypadku trudności w samodzielnym nadrobieniu zaległości ma obowiązek uczestniczenia w zajęciach dodatkowych prowadzonych przez nauczyciela lub indywidualnych konsultacjach.

 

 

Motywowanie ucznia do systematycznego uczęszczania do szkoły:

  • Wychowawca nagradza pochwałą uczniów o wysokiej frekwencji na forum klasy a także podczas zebrania z rodzicami.
  • Dyrektor szkoły wyróżnia na apelach uczniów i klasę z najlepszą frekwencją.

 

Ewaluacja:

Podejmowanie uogólnionych wniosków z monitorowania podczas posiedzeń rady pedagogicznej. Sformułowanie oceny przydatności i skuteczności podejmowanych działań, ewentualna modyfikacja „Programu monitorowania frekwencji”

 

Podsumowanie:

            Systematyczna praca nad poprawą frekwencji uczniów wymaga od nauczyciela dużego nakładu pracy i konsekwencji. Wychowawcy muszą informować uczniów i rodziców o skutkach opuszczania lekcji i swoimi działaniami motywować do uczęszczania w zajęciach edukacyjnych. Ważna jest także pomoc rodziców, których należy zachęcać do współdziałania ze szkołą. Jednolite i konsekwentne oddziaływani pracowników szkoły i rodziców gwarantują efekty realizacji tego programu.

 

 

Dyrektor szkoły

Jolanta Grześkowiak

 

 

 

 

 

 

KARTA KONTROLI OBOWIĄZKU SZKOLNEGO

I OBOWIĄZKU NAUKI

Wypełniana w przypadku uczniów, którzy w danym miesiącu opuścili bez usprawiedliwienia 25 godzin lekcyjnych i więcej.

 

 

Miesiąc/Rok szkolny………………………………………… klasa…………………………

Wychowawca………………………………………………………………………………….

 

  1. Wykaz uczniów, którzy w danym miesiącu opuścili bez usprawiedliwienia 25 godzin lekcyjnych i więcej (wykazać ilość godzin i ewentualnie przyczynę nieobecności)

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………...

 

  1. Podjęte działania przez wychowawcę wobec każdego uczn8ia i rodzica/opiekuna prawnego.

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

Wnioski i rekomendacje wynikające z monitorowania i analizy frekwencji w roku szkolnym 2018/2019 do realizacji w roku szkolnym 2019/2020

 

Wnioski:

  1. Niektórzy uczniowie nie realizują systematycznie obowiązku szkolnego i obowiązku nauki, nie usprawiedliwiają nieobecności w terminie i nie mają motywacji do systematycznej pracy.
  2. Frekwencja uczniów w stosunku do I śródrocza uległa pogorszeniu, jednak są klasy, które osiągają zadowalający procent obecności na zajęciach.

Rekomendacje:

  1. W przyszłym roku szkolnym należy dalej wzmacniać działania dyscyplinujące i motywujące wobec uczniów nie realizujących systematycznie obowiązku szkolnego i obowiązku nauki.
  2. W klasach, w których frekwencja jest niska, wychowawcy powinni organizować spotkania z rodzicami oraz podjąć zdecydowane działania w celu poprawienia frekwencji.

Wskaźnik sukcesu:

Wzrost frekwencji uczniów na zajęciach edukacyjnych.

 

 

 

 

Data dodania: 2020-03-10 11:37:51
Data edycji: 2024-09-20 16:45:25
Ilość wyświetleń: 1848

Konkursy

Zgłoś się do konkursu szkolnego! Nabór trwa jeszcze kilka dni!
Więcej informacji

Ankiety

Weź udział w jednej z ankiet szkolnych! Twoja opinia jest ważna!
Więcej informacji

Kalendarz

Klasy

Przejdź na stronę swojej klasy zobacz najnowsze wpisy i bądź na bieżąco!
Więcej informacji
Bądź z nami
aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej