PROGRAM MONITOROWANIA FREKFENCJI
W SZKOLE PODSTAWOWEJ IM. W. KOMARA I T. ŚLUSARSKIEGO W CZARNOGŁOWACH
Opracowały:
Jolanta Grześkowiak- dyrektor szkoły
Katarzyna Grześkowiak- pedagog szkolny
Elżbieta Chadaś- nauczycielka
Podstawa prawna:
Program monitorowania frekwencji uczniów Szkoły Podstawowej im. W. Komara
i T. Ślusarskiego w Czarnogłowach powstał w oparciu o Statut Szkoły, Program wychowawczo- profilaktyczny oraz wnioski i rekomendacje wynikające z monitorowania
i analizy frekwencji uczniów.
Wstęp
Na podstawie przeprowadzonej w szkole analizy frekwencji za rok szkolny 2017/18
i 2018/19 należy stwierdzić, że obecność uczniów na zajęciach lekcyjnych uległa pogorszeniu. Niektórzy uczniowie nie realizowali systematycznie obowiązku szkolnego
i obowiązku nauki, nie usprawiedliwiali nieobecności w terminie i nie mięli motywacji do systematycznej pracy. Należy więc wzmacniać działania dyscyplinujące i motywujące w stosunku do uczniów opuszczających zajęcia szkolne bez usprawiedliwienia. Należy także uświadamiać rodziców, iż powinni na bieżąco kontrolować frekwencje swoich dzieci poprzez kontakt telefoniczny lub bezpośredni czy pisemny kontakt z wychowawcą klasy. Diagnoza przyczyn nieusprawiedliwionej absencji wykazała, że są nimi głównie: problemy zdrowotne, uniknięcie sprawdzianu, pracy klasowej, kartkówki, niechęć do niektórych lekcji, lenistwo i pochopne i błahe decyzje rodziców o nie puszczeniu dziecka do szkoły.
Cele programu:
Podstawowym celem programu jest ograniczenie zjawiska pojedynczych oraz notorycznych nieusprawiedliwionych nieobecności a także wagarów:
Przewidywane efekty:
DZIAŁANIA UKIERUNKOWANE NA POPRAWĘ FREKFENCJI UCZNIÓW:
Wychowawca:
i więcej godzin lekcyjnych, wychowawca przekazuje dyrektorowi szkoły 7 dni po upływie każdego miesiąca informację o skali problemu. Kartę kontroli obowiązku szkolnego i obowiązku nauki wypełnia w przypadku uczniów, którzy w danym miesiącu opuścili bez usprawiedliwienia 25 godzin lekcyjnych i więcej.
Zadania wychowawcy:
W przypadku ucznia , który w danym miesiącu opuścił bez usprawiedliwienia do 25 godzin lekcyjnych, wychowawca:
W przypadku ucznia, który w danym miesiącu opuścił bez usprawiedliwienia powyżej 25 godzin lekcyjnych wychowawca:
Pedagog:
z ich rodzicami.
W przypadku konieczności skierowania sprawy na drogę egzekucji administracyjnej (niezastosowanie się do wezwania mimo upływu 7 dni od dnia dostarczenia upomnienia, nierealizowania obowiązku szkolnego przez dziecko) dyrektor szkoły kieruje wniosek o wszczęcie egzekucji administracyjnej do organu egzekucyjnego, którym jest gmina.
W szczególnych przypadkach dyrektor szkoły może zwrócić się do Komendy Policji z prośbą o podjęcie odpowiednich działań w stosunku do uczenia, który nie realizuje obowiązku szkolnego lub do Sądu Rejonowego o wgląd w sytuację rodzinna dziecka.
Nauczyciel:
Rodzice:
Uczeń:
Motywowanie ucznia do systematycznego uczęszczania do szkoły:
Ewaluacja:
Podejmowanie uogólnionych wniosków z monitorowania podczas posiedzeń rady pedagogicznej. Sformułowanie oceny przydatności i skuteczności podejmowanych działań, ewentualna modyfikacja „Programu monitorowania frekwencji”
Podsumowanie:
Systematyczna praca nad poprawą frekwencji uczniów wymaga od nauczyciela dużego nakładu pracy i konsekwencji. Wychowawcy muszą informować uczniów i rodziców o skutkach opuszczania lekcji i swoimi działaniami motywować do uczęszczania w zajęciach edukacyjnych. Ważna jest także pomoc rodziców, których należy zachęcać do współdziałania ze szkołą. Jednolite i konsekwentne oddziaływani pracowników szkoły i rodziców gwarantują efekty realizacji tego programu.
Dyrektor szkoły
Jolanta Grześkowiak
KARTA KONTROLI OBOWIĄZKU SZKOLNEGO
I OBOWIĄZKU NAUKI
Wypełniana w przypadku uczniów, którzy w danym miesiącu opuścili bez usprawiedliwienia 25 godzin lekcyjnych i więcej.
Miesiąc/Rok szkolny………………………………………… klasa…………………………
Wychowawca………………………………………………………………………………….
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………...
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Wnioski i rekomendacje wynikające z monitorowania i analizy frekwencji w roku szkolnym 2018/2019 do realizacji w roku szkolnym 2019/2020
Wnioski:
Rekomendacje:
Wskaźnik sukcesu:
Wzrost frekwencji uczniów na zajęciach edukacyjnych.
72-121 Czarnogłowy
ul. Lipowa 11