Czcionka:

A+A-

Kontrast:

MUZYKA

DODATKOWE ZADANIA DLA CHĘTNYCH (na ocenę celującą)

Zadanie 1

  • "Wielkanocna piosenka"  -  cała zaśpiewana ,  można przesłać sam plik dźwiękowy (bez obrazu, jeśli tak wolisz)

https://www.youtube.com/watch?v=uxj2r9Fev_0

 

"Wielkanocna piosenka"

Są takie święta raz do roku,
co budzą życie, budzą czas.
Wszystko rozkwita w słońca blasku
i wielka miłość rośnie w nas.
Miłość do ludzi, do przyrody
w zielone każdy z wiosną gra.
Już zima poszła spać za morza
a w naszych sercach radość trwa.

Ref. Kolorowe pisanki przez dzieci malowane,
pierwsze bazie, pierwiosnki, wartki z wiosną nurt rzek.
Białe z cukru baranki jak zaczarowane,
małe, żółte kurczątka, zniknął cały już śnieg.
W piecu rosną sękacze, baby wielkanocne
i mazurek lśni lukrem, spójrzcie tam pierwszy liść.
Według starej recepty babcia barszcz ugotuje,
przyjdzie cała rodzina na te święta już dziś.

Czas ciepłe kurtki w szafie schować
i w naftaliny ukryć świat.
W szufladzie zaśnie czapka zimowa,
narty i sanki pójdą spać.
Bocian powrócił na swe gniazdo,
już leśnych kwiatów czujesz woń.
A słońce świeci mocno, jasno
i żabi rechot słychać z łąk.

Ref. Kolorowe pisanki przez dzieci malowane...

 

Zadanie 2

  • refren zagrany na flecie lub dzwonkach ( film jak grasz )

A B C' B A G F

D F F G A D G

G A B A G F D

C F F G G G 

 

A B C' B A G F

D F F G A D D 

G G A B A G F

D C F F G F

 

(bemol B znajdziesz w tabeli na końcu podręcznika, oznaczony symbolem B1)

 

Zadanie 3

  • Piosenka country "Hej Zuzanno"

https://www.youtube.com/watch?v=-LwgaZhohNE

https://www.youtube.com/watch?v=qQNlIVeM6rg

https://www.youtube.com/watch?v=MsN4MvYEyfU

 

C D E E G A G E C 

D E E D C D

C D E G G A G F C 

D E E D D C

 

F F A A 

A G G E C D 

C D E G G A G E C

D E E D D C

 

 

POWODZENIA!

Czekam na filmiki z nagraniami.

 

 

17 maja

TEMAT: Warsztat muzyczny - powtórzenie. (lekcja online)

 

 

10 maja

TEMAT: Na estradzie - pop, rock, muzyka rozrywkowa. cz.1

  • Podczas ostatnich kilku lekcji rozmawialiśmy o muzyce współczesnej. Przełom
    muzyki XIX i XX wieku, muzyka folk i country, muzyka jazzowa z jej improwizacjami
    miały zainspirować Was do poszukiwań utworów i twórców, może jeszcze dotąd nieodkrytych.
    Służyło to również usystematyzowaniu Waszej wiedzy na temat współczesnych trendów muzycznych w Europie i na świecie. Duży nacisk kładliśmy zwłaszcza na muzykę polską, jej twórców i wykonawców.
    Na dzisiejszej lekcji zajmiemy się kolejnymi gatunkami muzyki współczesnej.
    Są nimi pop, rock i muzyka rozrywkowa. O ile o muzyce rozrywkowej mówiliśmy przy okazji jazzowych improwizacji, o tyle dzisiaj skupimy się szczególnie na gatunkach pop i rock.
  • MUZYKA POP
    Jest to styl, który określamy jako rytmiczną muzykę instrumentalno-wokalną,
    często o charakterze tanecznym utrzymaną w tonacjach durowych o prostej strukturze rytmicznej i melodycznej z powierzchownymi zapożyczeniami z różnych stylów
    muzycznych tworzonej w celach komercyjnych. Artyści popowi wykonują zarówno
    energiczne, radosne piosenki, jak i utwory nastrojowe.
    Najsłynniejszymi przedstawiciele zagranicznej muzyki pop są m.in.: Michael
    Jackson, Madonna, Rihanna, Shakira i inni.
    Wśród polskich wykonawców wyróżniamy m.in.: Kubę Badacha, Dawida Kwiatkowskiego, Viki Gabor, Zbigniewa Wodeckiego oraz wielu innych.
    Wśród młodych ludzi bardzo popularny jest rap. Jest to muzyka związana z
    kulturą hip-hop. Przedstawiciele tej kultury lubią też taniec breakdance.
  • MUZYKA ROCK
    W drugiej połowie XX w. Wielką popularność zdobyła muzyka rockowa, utożsamiana początkowo z rock and rollem, a nazywana ze względów „big
    beatem” [(ang.) mocne uderzenie]. Wykonawcy tego stylu muzycznego używali
    mocnego brzmienia gitar elektrycznych wzmacnianych elektronicznie. Królem rock
    and rolla okrzyknięto amerykańskiego piosenkarza Elvisa Presleya.
    Z rock and rolla wywodzi się rock. Najsłynniejszym artystą rockowym był zespół The Beatles i The Rolling Stones.
    Wśród polskich artystów sceny rockowej wymienić należy m.in. Czesława Niemena,
    Tadeusz Nalepę, Zbigniewa Hołdysa, zespół Perfect oraz Lady Pank.
  • Posłuchaj:

Rock and roll jest łatwy w odbiorze, skoczny a jego przedstawicielem jest Elvis Presley.
https://www.youtube.com/watch?v=gj0Rz-uP4Mk


https://www.youtube.com/watch?v=5Z-ftscBjTQ – Ray Harris


Z tego gatunku wywodzi się rock, a najsłynniejszymi artystami rockowymi:
https://www.youtube.com/watch?v=nrIPxlFzDi0 – The Rolling Stones
https://www.youtube.com/watch?v=_9W2nckrum0 – Guns N` Roses
https://www.youtube.com/watch?v=jo505ZyaCbA – The Beatles
https://www.youtube.com/watch?v=SZ3S9BOS2mg – Zbigniew Hołdys i Perfect
https://www.youtube.com/watch?v=tj_KpuGOLKU - Maanam

  • Kolejny gatunek bardzo popularny to oczywiście pop. Jest on bardzo zróżnicowany, gdyż może być
    wykonywany energetycznie, jak i nastrojowo. Jednym z przedstawicieli jest król popu :

https://www.youtube.com/watch?v=h_D3VFfhvs4 – Michael Jackson

  • W XX wieku wykształcił się styl muzyki rozrywkowej zwany disco, charakteryzujący się skocznymi,
    rytmicznymi utworami i prostymi melodiami.

https://www.youtube.com/watch?v=CR2YlY8EAJU

  • Innym popularnym gatunkiem muzycznym jest rap (hip-hop), którego elementem jest oczywiście
    także taniec breakdance i zwykle nierozłączne graffiti( malowidła na ścianach budynków). Rap, jak
    wiecie to rytmiczna recytacja tekstu. Nie jest to łatwe, gdyż wymaga precyzji rytmicznej oraz
    odpowiedniego tempa!
  • Na koniec sprawdź swoją wiedzę z tego tematu

https://wordwall.net/pl/resource/2694853/muzyka/na-estradzie-poprockmuzyka-rozrywkowa

 

 

26 kwietnia

TEMAT: Jazz, czyli wielka improwizacja. (lekcja online)

https://view.genial.ly/5ebb009faa50920d7ff43414/interactive-image-jazz-czyli-wielka-improwizacja

 

 

 

19 kwietnia

TEMAT:  Folk i country. 

 

Przypominam o pracy domowej z poprzedniego tematu. 

UWAGA ! Dodatkowe zadanie na szóstę ( zadanie 3) oczywiście  dla chętnych. 

 

12 kwietnia

TEMAT: Z dziejów muzyki- muzyka XX wieku- słuchanie utworów.

  • Podręcznik str. 102 (przeczytaj temat)
  • Przepisz tekst pod tematem do zeszytu:

Przedstawicielami muzyki XX wieku byli :

 - Karol Szymanowski

- Witold Lutosławski

- Wojciech Kilar

- Henryk Mikołaj Górecki

- Krzysztof Penderecki

  • Wysłuchaj utworów i przepisz tytuły do zeszytu.

https://www.youtube.com/watch?v=ceLJJH34q1w W. Lutosławski ,,Mała suita,,

https://www.youtube.com/watch?v=3IilpkT16I8 Wojciech Kilar ,,Krzesany,,

https://www.youtube.com/watch?v=qa8NMo6HJhs   M. Górecki ,,Trzy utwory w dawnym stylu,,

https://www.youtube.com/watch?v=qa8NMo6HJhs   K. Penderecki ,,Anaklasis,,

  • Wykonaj zadania (są na ocenę, pomyśl, zajrzyj do podręcznika)

    1. Dokończ zdania. Dobrych może być kilka odpowiedzi.

    Muzyka impresjonistyczna ........

    wprowadza słuchaczy w wyjątkowy nastrój.

    wywołuje w wyobraźni odbiorców różnorodne obrazy.

    porywa do tańca.

    Twórcy muzyki impresjonistycznej ......................

    używali nowych instrumentów.

    poszukiwali nieznanych brzmień.

    stosowali nowe formy muzyczne.

    Kompozytorzy muzyki XX wieku .........................

    wykorzystywali gwizd, szept, krzyk.

    eksperymentowali z brzmieniem instrumentów.

    przygotowywali partytury graficzne.

    Muzycy w XX wieku wykorzystywali do muzykowania ..........................

    klawiatury komputerowe, rowery, muszle.

    meble, maszyny do szycia, gwoździe.

    klaksony, magnetofony, maszyny do pisania.

  • Witold Lutosławski komponował ......................................

    musicale, utwory rozrywkowe, muzykę do reklam.

    symfonie, opery, muzykę filmową.

    symfonie, muzykę teatralną, piosenki dla dzieci.

Zdjęcie pracy w zeszycie wyślij na Teamsa lub mfpracawdomu@wp.pl w ciągu tygodnia (do nastepnej lekcji).

 

29 marca

TEMAT: Wielkanoc w muzyce. (lekcja online)

  • Wpisz temat do zeszytu.
  • Zapisz : Na lekcji wysłuchaliśmy Georg Friedrich Haendel ' Alleluja" z oratorium „Mesjasz”, kilka wersji (chór z towarzyszeniem orkiestry, organy, muzyka rockowa).
  • Zrób notatkę o tym kompozytorze (można wysłać).

 

22 marca

Temat: Warsztat muzyczny. (lekcja online)

  • Powtórzenie wiadomości , które już opanowaliście.
  • Napisz temat i przepisz informacje ze str.100
  • Postaraj się je zapamiętać, trzeba umieć na następną lekcję.
  • Przygotuj zeszyt do kontroli.

15 marca

TEMAT: Balet i taniec klasyczny.

  • Na początek film - obejrzyj, posłuchaj, zapamiętaj najważniejsze informacje.

https://www.youtube.com/watch?v=lo2UBmiBTNM

  • W podręczniku przeczytaj temat 95-99
  • W zeszycie zapisz temat i tabelę "znane sztuki baletowe"
  • Posłuchaj  "Jezioro łabędzie" Piotr Czajkowski (to jeden z nasłynniejszych tematów baletowych na świecie)

https://www.youtube.com/watch?v=BLPOHDsaBKc

  • Przygotuj się za tydzień z dwóch ostatnich tematów (Moniuszko-opera i Balet)
  • Zeszyt do kontroli.

 

8 marca

TEMAT: Prząśniczka -  pieśń Moniuszki. (lekcja online)

 

1 marca

TEMAT: Stanisław Moniuszko i opera. (lekcja online)

  • W zeszycie temat, co to jest opera, aria, libretto. kim był Stanisław Moniuszko.
  • Przygotuj zeszyt do kontroli.

22 lutego

TEMAT; Polonez. Opracowanie artystyczne muzyki ludowej. (lekcja online)

  • W zeszycie temat, co to jest polonez i jakie znasz słynne polonezy.
  • Naucz się piosenki "Pamięć w nas", zaliczamy na następnej lekcji lub wyślij filmik.

 

15 lutego

TEMAT: Twórczość Fryderyka Chopina.  (lekcja online)

  • W zeszycie wymień formy muzyczne komponowane przez Chopina (schemat str. 82)
  • Wykonaj ćwiczenie :

Uzupełnij informacje na temat Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego imienia Fryderyka Chopina.

Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny imienia Fryderyka Chopina odbywa się co _____ lat w ___________________. Wśród jego laureatów znalazło się wielu Polaków, na przykład: _______________________, _______________________, _______________________.

 

8 lutego

TEMAT: Z dziejów muzyki - romantyzm.   (lekcja online)

  • W zeszycie scharakteryzuj muzykę w epoce romantyzmu. (notatka)

 

1 lutego

TEMAT: Pobawmy się w wariacje.

 

Przeczytaj temat str.74,75 , uzupełnij kartę pracy, zdjęcie wyślij na adres mfpracawdomu@wp.pl

 

KARTA PRACY

  1. Uzupełnij zdania podanymi wyrazami:

(elementy muzyki, wariacje, temat, przekształceń)

 

  • _______________ to forma, która składa się z głównej melodii i jej ___________________.
  • Główną melodię wariacji określa się jako _____________________ utworu.
  • Kompozytor może zmieniać w temacie różne _____________________, na przykład: rytm, tempo, nastrój.

 

  1. Deszcz może być ulewą, ale też kapuśniaczkiem lub mżawką. Podaj dwa inne przykłady wariacji znane ze świata przyrody.

___________________________________________________________________________

___________________________________________________________________________

 

3. Podkreśl właściwe dokończenie każdego zdania. Poprawnych może być kilka odpowiedzi.

 

  • Wariacje są:  formą muzyczną, występem jednego muzyka, 

    sposobem zapisywania muzyki.

  • Tematem wariacji może być melodia: popularna, ludowa, ułożona przez jednego kompozytora.

  • Wariacje powstają w wyniku: zmiany tempa tematu, powtarzania melodii tematu, 

    przekształcenia rytmu tematu.

Na koniec posłuchaj wariacji znanej melodii Wolfganga Amadeusza Mozarta "Ah, vous dirai-je, Maman"

https://www.youtube.com/watch?v=DDMvvelPXj0

 

25 stycznia

TEMAT: Wokalne zespoły kameralne. Zespoły instrumentalne.

 

 

18 stycznia - lekcja online, zaliczamy kolędy na fletach

 

21 grudnia - lekcja online dla tych, którzy jeszcze nie zaliczyli "Ody do radości"

TEMAT: Boże Narodzenie na świecie.

i chyba najbardziej znana i najchętniej słuchana  Last Cristmas - Wham

  • https://www.youtube.com/watch?v=E8gmARGvPlI
  • W podręczniku jest nowa piosenka str. 62, posłuchaj i może pośpiewaj
  • https://www.youtube.com/watch?v=SVzTzoZyILI
  • Przypomnij sobie kolędy na flet (graliśmy w szóstej klasie)

"Wsród nocnej ciszy"

G A FIS G D    H H C' A H

G A FIS G D    H H C' A H

refren

G H G H   C'A FIS D

G H G H C' A FIS D 

G G A A H    G G A A G

 

"Przybieżeli do Betlejem"

C H C D   E D E F    G A G

C H C D   E D E F   G A G 

refren

C' G G    A G F E 

F F A    G F E D 

E F G   E D C

 

"Pójdźmy wszyscy do stajenki"

D E D E   D G H G 

D E D E   D E H G

refren

C' H A A   H A G G   FIS FIS E FIS G A H H 

C' H A A   H A G G   FIS FIS E FIS G G G G 

 

(chwyt fis znajdziesz na końcu podręcznika)

  • Może zagrasz kolędę przy wigilijnym stole?
  • Przepisz do zeszytu jedną i naucz się grać (zaliczamy na nastepnej lekcji, po świętach i po feriach)
  • Dla chętnych oczywiście wszystkie (na szóstkę)
  • WESOŁYCH ŚWIĄT!

 

14 grudnia 

  • lekcja online (zaliczamy "Odę do radości")

 

07 grudnia

TEMAT:  Ludwig van Beethoven - Oda do radości.

  • Przeczytaj najważniejsze informacje z życia tego wielkiego kompozytora
  • W zeszycie sporządź notatkę
  • Posłuchaj i naucz się śpiewać trzy zwrotki "Ody do radości"
  • https://www.youtube.com/watch?v=BiW4YNUmI5M
  • https://www.youtube.com/watch?v=PuCznLq1QlA
  • Za tydzień 14 grudnia zaliczamy online (śpiew)
  • Dla chętnych ćwiczenie dodatkowe na szóstkę, do zagrania na fletach (trzeba przepisać do zeszytu jeśli zaliczasz)

"ODA DO RADOŚCI"

A A B C' C' B A G 

F F G A A G G 

A A B C' C' B A G 

F F G A G F F 

REF.

G G A F    G A B A F 

G A B A G F G C

A A B C' C' B A G 

F F G A G F F 

  • Wszystkie chwyty znajdziecie na końcu podręcznika

 

30 listopada

TEMAT: Z dziejów muzyki - klasycyzm.

Muzyka w epoce klasycyzmu była komponowana według zasad _____________________.

W klasycyzmie powstały forma ________________i orkiestra ______________________.

Trzej ___________________________________ to Józef Haydn, Wolfgang Amadeusz Mozart i Ludwig van Beethoven.

 

  • Podaj nazwiska pięciu polskich kompozytorów tworzących w epoce klasycyzmu. Możesz skorzystać z Internetu i dostępnych książek.

Notatkę z uzupełnionymi ćwiczeniami wysyłamy na mfpracawdomu@wp.pl do piątku 4 XII.

 

23 listopada

  • lekcja online - zaliczamy piosenkę na fletach

 

16 listopada

  • W dalszym ciągu ćwiczymy piosenkę na zaliczenie (za tydzień), obowiązkowo flety !
  • Posłuchajmy znanych piosenek żołnierskich w wykonaniu waszych rówieśników, bedziecie je wiele razy jeszcze słyszeć i być może śpiewać

https://www.youtube.com/watch?v=evc6eKIuTTU

  • Obejrzyj prezentację, poczytaj, posłuchaj

https://epodreczniki.pl/a/piosenki-w-mundurze/D1C9T9PFX

 

 

9 listopada

TEMAT : Piosenki partyzanckie.

  1. Posłuchaj piosenki "Idą leśni"

https://www.youtube.com/watch?v=HEPCgTZc8pA

2. Poczytaj o tym jak powstawały piosenki partyzanckie str.47

3. Napisz temat i krótką notatkę w zeszycie (ok. 5  zdań)

4. Posłuchaj piosenki "Deszcz jesienny"

https://www.youtube.com/watch?v=Xw6GgOA-p_4

5. Naucz się grać na flecie piosenkę (zapisz w zeszycie)

GFEFG     AGFAG

FEDF        EDCE      DCCDC    (wszyscy)

CAFAG     CAFAG     

FEDF     EDCE     DCCDC  (dla chętnych)

 

Połączymy się na TEAMS'ie za dwa tygodnie na lekcji muzyki (23 listopada zaliczamy).

POWODZENIA !

 

2 listopada

TEMAT: Mistrz i uczeń

  1. Poznaj sylwetki wybitnych kompozytorów dawnych i współczesnych str.33,34,35,36
  2. Wybierz jednego z nich, wklej niewielką fotografię i opisz w zeszycie.
  3. Posłuchaj przynajmniej jednego utworu wybranego kompozytora.
  4. W muzycznym słowniczku znajdziesz wyjaśnienie znaczenia słowa wirtuoz .

 

26 października

TEMAT : Niezwykłe instrumenty i mechanizmy grające.

  1. W zeszycie wymień instrumenty i mechanizmy grające
  2. Poczytaj o niezwykłych orkiestrach polskich i zagranicznych
  3. Posłuchaj 

https://www.youtube.com/watch?v=xL-BhlasTM8

https://www.youtube.com/watch?v=Rg74DBGLL7s

https://www.youtube.com/watch?v=PI2S9KsW1t8

https://www.youtube.com/watch?v=kKrx1gWI_Vk 

 

 

 

 

Data dodania: 2020-11-04 20:24:22
Data edycji: 2021-05-16 12:57:09
Ilość wyświetleń: 1462

Konkursy

Zgłoś się do konkursu szkolnego! Nabór trwa jeszcze kilka dni!
Więcej informacji

Ankiety

Weź udział w jednej z ankiet szkolnych! Twoja opinia jest ważna!
Więcej informacji

Kalendarz

Klasy

Przejdź na stronę swojej klasy zobacz najnowsze wpisy i bądź na bieżąco!
Więcej informacji
Bądź z nami
aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej