Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego
w Szkole Podstawowej
im. W. Komara i T. Ślusarskiego
w Czarnogłowach
rok szkolny 2025/2026
Opracował zespół:
Elżbieta Chadaś – koordynator
Urszula Maciejewska
Alicja Zielińska
WSTĘP
Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego to celowe, uporządkowane i wzajemne powiązane działania związane z doradztwem zawodowym podejmowane przez szkołę, podlegające wewnętrznej ewaluacji. Działania te zaplanowane są na cały cykl kształcenia, są określeni ich adresaci, realizatorzy oraz partnerzy. Do przygotowania WSDZ posłużyły m.in. :
- analiza rozmów przeprowadzonych wśród uczniów i rodziców;
- analiza losów absolwentów;
- wyniki obserwacji nauczycieli, wychowawców i specjalistów;
- możliwości i doświadczenia szkoły.
Zakłada się, iż działania wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego umożliwiają:
- uzyskanie przez uczniów dostępu do wsparcia z zakresu doradztwa zawodowego;
- wsparcie rodziców w związku z udzieleniem przez nich pomocy w podejmowaniu przez dzieci decyzji edukacyjno- zawodowych;
- wzbogacenie oferty szkoły i jej promocje w obszarze działań z zakresu doradztwa zawodowego;
- przejrzystość i ciągłość oddziaływań poprzez wskazanie osób działających na rzecz WSDZ oraz określenie zakresu ich odpowiedzialności;
- zaplanowanie działań w cyklu kształcenia.
I. PODSTAWA PRAWNA
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo Oświatowe;
Rozporządzenie MEN z dnia 3 kwietnia 2019 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół;
Rozporządzenie MEN z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach;
Rozporządzenie MEN z dnia 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego.
II. CEL REALIZACJI ORIENTACJI ZAWODOWEJ I DORADZTWA ZAWODOWEGO
Celem orientacji zawodowej w klasach I-III jest wstępne zapoznanie uczniów z różnorodnością zawodów na rynku pracy, rozwijanie pozytywnej i proaktywnej postawy wobec pracy i edukacji oraz stwarzanie sytuacji edukacyjnych sprzyjających poznawaniu i rozwijaniu zainteresowań oraz pasji.
Celem orientacji zawodowej w klasach IV-VI jest poznawanie własnych zasobów, zapoznanie uczniów z wybranymi zawodami i rynkiem pracy, kształtowanie pozytywnej, proaktywnej postawy uczniów wobec pracy i edukacji oraz stwarzanie sytuacji edukacyjnych i wychowawczych sprzyjających poznawaniu i rozwijaniu zdolności , zainteresowań i pasji.
Celem doradztwa zawodowego w klasach VII-VIII szkoły podstawowej jest przygotowanie uczniów do odpowiedzialnego planowania kariery i podejmowania przy wsparciu doradczym decyzji edukacyjnych i zawodowych uwzględniających znajomość własnych zasobów oraz informacje na temat rynku pracy i systemu edukacji.
III. DZIAŁANIA ZWIĄZANE Z DORADZTWEM ZAWODOWYM I ICH ADRESACI
Działania związane z doradztwem zawodowym w szkole podstawowej są kierowane do trzech grup adresatów:
- uczniów
- rodziców
- nauczycieli
Działania kierowane do uczniów:
udzielanie porad i konsultacji indywidualnych;
prowadzenie zajęć grupowych związanych tematycznie z obszarami: poznawanie własnych zasobów, świat zawodów i rynek pracy , rynek edukacyjny i uczenie się przez cale życie, planowanie własnego rozwoju i podemowanie decyzji edukacyjno – zawodowych;
pomaganie uczniom w przygotowaniu teczek ,,portfolio’’;
aranżowanie sytuacji sprzyjających poznawaniu własnych zasobów np. poprzez udział w konkursach, przygotowanie określonych zadań na zajęcia przedmiotowe, udział w organizowaniu uroczystości i imprez szkolnych;
określenie potencjału edukacyjno – zawodowego;
prowadzenie kół zainteresowań;
organizowanie spotkań z przedstawicielami instytucji rynku pracy;
stwarzanie okazji do udziału w wydarzeniach takich jak np. targi edukacyjne;
umożliwianie udziału w spotkaniach informacyjnych z przedstawicielami szkół ponadpodstawowych;
informowanie o ofercie kształcenia w szkołach programowo wyższych;
umożliwienie udziału w spotkaniach z absolwentami szkoły (prezentacje ścieżek rozwoju edukacyjno – zawodowego);
wspieranie uczniów w przygotowaniu Indywidualnych Planów Działania (IPD);
organizowanie spotkań z inspirującymi osobami (pasjonatami, autorami innowacyjnych rozwiązań – młodymi ludźmi, którzy odnieśli sukces zawodowy);
organizowanie wycieczek zawodoznawczych;
stwarzanie uczniom klas VII-VIII możliwości udziału w ramach zajęć edukacyjnych , w zajęciach u pracodawców lub w centrach kształcenia praktycznego – zgodnie z ich zainteresowaniami i potrzebami;
umożliwienie dostępu do informacji edukacyjno – zawodowej poprzez strony internetowe szkoły, tablice informacyjne, e-dziennik;
organizowanie w świetlicy zajęć związanych z orientacją zawodową;
organizowanie kącików zawodoznawczych, np. w świetlicy szkolnej, w salach edukacji wczesnoszkolnej;
organizowanie imprez o charakterze zawodoznawczym, np. konkursy, festiwale czy prezentacje zawodów;
umożliwianie uczniom udziały w tzw. lekcjach zawodoznawczych organizowanych przez szkoły ponadpodstawowe zawodowe;
udostępnianie materiałów multimedialnych np. gier edukacyjnych, filmów i innych e-zasobów, ułatwiających samopoznanie, podejmowanie decyzji edukacyjnych i zawodowych;
prowadzenie projektów edukacyjnych tematycznie powiązanych z orientacja zawodową oraz doradztwem zawodowym.
Działania kierowane do nauczycieli, wychowawców, specjalistów:
umożliwienie udziału w szkoleniach i kursach z zakresu doradztwa zawodowego;
prowadzenie lekcji otwartych;
zwoływanie szkoleniowych posiedzeń rady pedagogicznej;
organizowanie wizyt studyjnych w firmach;
inicjowanie kontaktów z przedstawicielami instytucji rynku pracy;
organizowanie spotkań z przedstawicielami firm lokalnego rynku pracy;
prowadzenie konsultacji dotyczących decyzji edukacyjno-zawodowych uczniow;
informowanie o targach edukacyjnych;
udostępnianie informacji edukacyjnych i zawodowych (m.in. poprzez biblioteczkę publikacji, stronę www szkoły, tablice informacyjne, e-dziennik);
włączanie rodziców w szkolne działania związane z orientacja zawodową i doradztwem zawodowym.
Orientacja zawodowa i doradztwo zawodowe dla uczniów są realizowane:
podczas grupowych zajęć związanych z doradztwem zawodowym prowadzonych przez doradcę zawodowego, które wynikają z ramowych planów nauczania;
podczas:
- zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu,
- wspomagania uczniów w wyborze kierunku kształcenia i zawodu w trakcie bieżącej pracy z uczniami, prowadzonych przez doradcę zawodowego, nauczycieli i wychowawców – m.in. na obowiązkowych i dodatkowych zajęciach edukacyjnych, zajęciach z wychowawcą i innych zajęciach, a także w formie indywidualnych porad i konsultacji prowadzonych przez doradcę zawodowego (lub innych specjalistow, wychowawców, nauczycieli);
podczas innych działań związanych z doradztwem zawodowym realizowanych w szkole ) jak np. szkolne targi edukacyjne, projekty edukacyjne, konkursy zawodoznawcze) lub poza nią (np. udział w targach edukacyjnych, festiwalu zawodów, w wizytach zawodoznawczych w zakładach pracy).
IV. Realizatorzy działań związanych z doradztwem zawodowym
W szkole podstawowej w realizacje działań związanych z doradztwem zawodowym zaangażowani są wszyscy członkowie rady pedagogicznej: dyrektor, nauczyciele wychowawcy, nauczyciele ( w tym nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej), wychowawca świetlicy szkolnej, nauczyciel bibliotekarz, specjaliści ( m.in. pedagog, psycholog, doradca zawodowy) oraz inne osoby zatrudnione w szkole, np. pielęgniarka szkolna.
Zakres zadań oso realizujących doradztwo zawodowe:
Dyrektor:
odpowiada za organizację działań związanych z doradztwem zawodowym;
współpracuje z doradcą zawodowym w celu realizacji WSDZ:
wspiera kontakty pomiędzy uczestnikami procesu orientacji zawodowej oraz doradztwa zawodowego w szkole, a instytucjami zewnętrznymi;
zapewnia warunki do realizowania w szkole zajęć orientacji zawodowej oraz doradztwa zawodowego;
organizuje w szkole wspomaganie realizacji działań z zakresu orientacji zawodowej i doradztwa zawodowego poprzez planowanie i przeprowadzanie działań mających na celu poprawę jakości pracy placówki w tym obszarze.
Doradca zawodowy:
określa mocne strony, predyspozycje, zainteresowania i uzdolnienia uczniów;
pomaga uczniom w planowaniu kształcenia i kariery zawodowej;
prowadzi zajęcia z zakresu orientacji zawodowej i doradztwa zawodowego oraz zajęcia związane z wyborem kierunku kształcenia i zawodu;
wspiera nauczycieli, wychowawców, specjalistów i rodziców w realizacji działań związanych z doradztwem zawodowym;
prowadzi doradztwo indywidualne dla uczniów;
systematycznie diagnozuje zapotrzebowanie uczniów, rodziców i nauczycieli na działania związane z doradztwem zawodowym;
planuje, koordynuje, monitoruje i prowadzi ewaluację oraz promuje działania związane z doradztwem zawodowym podejmowane przez szkołę we współpracy z wychowawcami, nauczycielami i specjalistami;
gromadzi, aktualizuje i udostępnia informacje edukacyjne i zawodowe właściwe dla danego poziomu kształcenia;
organizuje współpracę z otoczeniem społeczno-gospodarczym szkoły podnoszącą efektywność prowadzonych działań związanych z doradztwem zawodowym;
współpracuje z dyrektorem szkoły, realizując zadania związane z orientacją zawodową i doradztwem zawodowym;
wspólnie z radą pedagogiczną przygotowuje WSDZ;
gromadzi, aktualizuje i udostępnia zasoby związane z orientacją zawodową oraz doradztwem zawodowym;
prowadzi zajęcia doradztwa zawodowego dla klas VII-VIII w liczbie 10 godzin w roku szkolnym;
współpracuje ze specjalistami z poradni psychologiczno-pedagogicznych, instytucjami działającymi na rynku pracy i partnerami z otoczenia społeczno-gospodarczego w celu realizacji działań z zakresu doradztwa zawodowego.
Wychowawcy:
określają mocne strony, predyspozycje, zainteresowania i uzdolnienia uczniów;
eksponują w trakcie bieżącej pracy z uczniami związki realizowanych treści nauczania z treściami programowymi orientacji zawodowej i doradztwa zawodowego;
włączają do swoich planów wychowawczych zagadnienia z zakresu orientacji zawodowej i doradztwa zawodowego;
realizują tematy związane orientacją zawodową i doradztwem zawodowym na godzinach wychowawczych;
wskazują uczniom specjalistów, którzy mogą udzielać wsparcia w planowaniu kariery zawodowej;
współpracują z doradcą zawodowym oraz innymi nauczycielami i specjalistami w zakresie realizacji działań związanych z doradztwem zawodowym;
Nauczyciele (w tym nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej):
określają mocne strony, predyspozycje, zainteresowania i uzdolnienia uczniów;
eksponują w trakcie bieżącej pracy z uczniami związki realizowanych treści nauczania z treściami programowymi orientacji zawodowej i doradztwa zawodowego;
współpracują z wychowawcami klas w zakresie realizowania zajęć orientacji zawodowej i doradztwa zawodowego dla uczniów;
przygotowują uczniów do udziału w konkursach np. zawodoznawczych;
prowadzą koła zainteresowań, zajęcia dodatkowe;
organizują w sali edukacji wczesnoszkolnej kąciki zawodoznawcze;
współpracują z doradcą zawodowym oraz innymi nauczycielami i specjalistami w zakresie realizacji działań związanych z doradztwem zawodowym;
Specjaliści:
określają mocne strony, predyspozycje, zainteresowania i uzdolnienia uczniów;
włączają treści z zakresu orientacji zawodowej i doradztwa zawodowego wprowadzone przez siebie zajęcia dla uczniów;
współpracują z wychowawcami klas w ramach realizowania działań z zakresu orientacji zawodowej i doradztwa zawodowego;
włączają się w proces podejmowania przez uczniów decyzji edukacyjnych i zawodowych ( informacje dotyczące ucznia wynikające z pracy specjalisty);
współpracują z doradcą zawodowym oraz innymi nauczycielami i specjalistami w zakresie realizacji działań związanych z doradztwem zawodowym;
realizują zagadnienia z zakresu doradztwa zawodowego w ramach kształcenia ogólnego w liczbie minimum 6 godzin w roku szkolnym ( po 3 godziny na każdy semestr).
Nauczyciele – wychowawcy w świetlicy szkolnej:
włączają w zajęcia realizowane w świetlicy szkolnej treści z zakresu orientacji zawodowej;
organizują w sali kąciki zawodoznawcze;
rozpoznają i wspierają w rozwoju zdolności i uzdolnienia uczniów;
wskazują uczniom specjalistów, którzy mogą udzielać wsparcia w wyborze kierunku kształcenia i zawodu;
udzielają uczniom informacji o możliwościach korzystania z usług doradcy zawodowego.
Nauczyciel – bibliotekarz:
współpracuje z doradcą zawodowym oraz innymi nauczycielami i specjalistami w zakresie realizacji działań związanych z doradztwem zawodowym;
opracowuje, aktualizuje i udostępnia zasoby dotyczące doradztwa zawodowego;
włącza się w organizowane przez szkołę i instytucje zewnętrzne wydarzenia z zakresu doradztwa zawodowego.
Inne osoby zatrudnione w szkole, np. pielęgniarka:
współpracują z doradcą zawodowym oraz innymi nauczycielami i specjalistami w zakresie realizacji działań związanych z doradztwem zawodowym;
udziela informacji o kwestiach zdrowotnych ważnych w kontekście zawodów wybieranych przez uczniów;
organizuje dla uczniów spotkania dotyczące dbania o zdrowie i bezpieczeństwa oraz kształtowania właściwych nawyków – adekwatnych do zawodów wybieranych przez uczniów.
Zależnie od koncepcji pracy szkoły podstawowej zakresy czynności dla poszczególnych osób angażujących się w realizowanie WSDZ w szkole mogą ulegać modyfikacjom.
V. Monitoring i ewaluacja programu.
Roczny program realizacji doradztwa zawodowego jest monitorowany. Za monitoring odpowiada doradca zawodowy. Monitoring stanowi podstawę do okresowej ewaluacji i koniecznych modyfikacji WSDZ. Ewaluacja przeprowadzana jest po całym cyklu kształcenia.
Przyjęte metody:
analiza dokumentacji;
badania ankietowe;
rozmowy z rodzicami/opiekunami prawnymi;
sprawozdanie z pracy doradcy zawodowego;
informacje o losach absolwentów.
Edukacja przedszkolna w tym oddziały przedszkolne w szkołach podstawowych - Preorientacja zawodowa
Rodzaj/tematyka działań wynikająca z treści programowych |
metody i formy realizacji działań |
odbiorcy |
Sojusznicy |
Terminy realizacji działań |
realizatorzy |
Uwagi |
Poznanie siebie |
- rozmowy na temat zainteresowań oraz pozyskiwanie informacji - Udział w uroczystościach szkolnych przedszkolnych i szkolnych |
Dzieci starsze i młodsze |
Rodzice, nauczyciel religii, nauczyciel języka angielskiego, specjaliści na zajęciach dodatkowych |
Rok szkolny |
Wychowawcy grup
|
|
Świat zawodów i rynek pracy |
- rozmowy na temat różnych zawodów oraz poznawanie zawodów z otoczenia dziecka, |
Dzieci starsze i młodsze
|
Rodzice,
|
Rok szkolny
|
Wychowawcy grup
|
|
Rynek edukacyjny |
- poznawanie infrastruktury przedszkola i szkoły oraz możliwości, jakie się z nimi wiążą -Wychowawcy Kształtują umiejętność operowani słownictwem z kręgu: szkoła i nauka, ··- poznanie kolejnych etapów edukacji na przykład poprzez rozmowy na temat rodzeństwa, udział we wspólnych imprezach ogólnoszkolnych, wskazywanie różnic na poszczególnych etapach |
Dzieci starsze i młodsze
|
Rodzice |
Rok szkolny |
Wychowawcy grup |
|
Planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji edukacyjno – zawodowych |
- umożliwienie dzieciom podejmowania decyzji np.: poprzez pracę w grupie, wybór zabawy, wdrażanie do samodzielnego rozwiązywania sytuacji problemowych na miarę własnych możliwości, ··-rozwijanie kreatywności i wyobraźni np.: poprzez prace plastyczne i techniczne, swobodne zabawy, samodzielne komponowanie posiłków z zaproponowanych produktów |
Dzieci starsze i młodsze
|
Rodzice |
Rok szkolny |
Wychowawcy grup |
|
Przewidywane efekty: ·- dziecko wie, co lubi robić, co robi dobrze, czym się interesuje, czego lubi się uczyć
- umie planować swoja zabawę i aktywność, wchodzi w interakcje społeczne, widzi związki przyczynowo skutkowe różnych działań
- potrafi opowiedzieć o sobie
- zna zawody ze swojego otoczenia i potrafi powiązać z nimi różne narzędzia
- wie, że edukacja ma wiele etapów
- umie powiedzieć, kim chciałby zostać w przyszłości
Klasy I-III – Orientacja zawodowa
Rodzaj/tematyka działań wynikająca z treści programowych |
Metody i formy realizacji działań |
Odbiorcy |
Sojusznicy |
Terminy realizacji działań |
Realizatorzy |
Uwagi |
Poznanie siebie zadaniowych i opisuje, co z nich wyniknęło dla niego i dla innych.
|
- zajęcia integracyjne w klasach I |
Klasy 1-3 Uczniowie |
Rodzice |
Rok szkolny |
Pedagog/psycholog Wychowawcy Osoby pracujące z dziećmi: wychowawcy, specjaliści Wychowawcy, specjaliści
Wychowawcy, specjaliści |
|
Świat zawodów i rynek pracy 2.2 Podaje nazwy zawodów wykonywanych przez osoby w bliższym i dalszym otoczeniu oraz opisuje podstawową specyfikę pracy w wybranych zawodach; |
Poznawanie różnych zawodów i ich roli oraz narzędzi, które się z nimi wiążą np.: poprzez bieżącą pracę na lekcji, wycieczki, udział w wydarzeniach kulturalnych, rozmowy na temat tego, czym zajmują się dorośli z otoczenia dzieci - organizacja spotkań z przedstawicielami różnych zawodów np.: policjant, strażak |
Uczniowie |
Rodzice |
Rok szkolny |
Wychowawcy, specjaliści |
|
Rynek edukacyjny |
- samodzielne, lub przy pomocy rodziców korzystanie z różnych źródeł wiedzy |
uczniowie |
Rodzice |
Rokszkolny |
wychowawcy, specjaliści |
|
Planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzjiedukacyjno – zawodowych |
Zachęcanie do pogłębiania swojej wiedzy poprzez udzielanie informacji zwrotnej, stosowanie zasad oceniania kształtującego i rozwijanie kompetencji uczenia się Spotkanie trójstronne( nauczyciel, rodzic, dziecko) podczas, którego wskazywane są mocne i słabe strony dziecka oraz kierunek dalszej pracy |
uczniowie |
Rodzice |
Rok szkolny |
wychowawcy, specjaliści |
|
Przewidywane efekty:
- uczeń zna swoje zainteresowania, potrafi je zaprezentować i wie jak może je rozwijać, umie powiedzieć kim chciałby zostać w przyszłości
- wskazuje swoje mocne strony i te nad którymi jeszcze musi popracować
- dostrzega znaczenie pracy osób wykonujących poszczególne zawody,
- posługuje się różnymi narzędziami
- rozumie konieczność stałego uczenia się, wie czego lubi się uczyć i gdzie może pozyskiwać różne informacje
- potrafi pracować samodzielnie, współpracować z grupą i planować własne działania
klasy IV-VI- Orientacja zawodowa
Rodzaj/tematyka działań wynikająca z treści programowych |
metody i formy realizacji działań |
odbiorcy |
Sojusznicy |
Terminy realizacji działań
|
realizatorzy |
Uwagi |
Poznanie siebie |
Praca na rzecz SU Prezentacja talentów np: poprzez udział w apelach, konkursach, olimpiadach Realizacja zajęć z wychowawcą zmierzających ku lepszemu poznaniu samego siebie przez uczniów |
Uczniowie |
Rodzice |
Rok szkolny |
Uprawnieni realizatorzy |
|
Świat zawodów i rynek pracy |
Nauczyciele poszczególnych przedmiotów zapoznają uczniów z zawodami pokrewnymi z daną dziedziną.
|
Uczniowie |
Rodzice |
Rok szkolny |
Nauczyciele przedmiotów, specjaliści, wychowawcy, pedagog, psycholog |
|
Rynek edukacyjny Uczeń:
|
Zajęcia na temat różnych sposobów uczenia się w klasach IV, podczas zajęć komputerowych nauczyciel pomaga rozwijać umiejętności niezbędne uczniom do założenia konta e-mail oraz ,wskazuje w jaki sposób korzystać z narzędzi multimedialnych tak by było to bezpieczne
|
Uczniowie |
Rodzice |
Rok szkolny |
Pedagog/ |
|
Planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji edukacyjno - zawodowych Uczeń: |
- w sytuacjach tego wymagających, po konsultacji z rodzicami kierowanie na badania w PPP Spotkanie trójstronne ( nauczyciel, rodzic, dziecko) podczas którego wskazywane są mocne i słabe strony dziecka oraz kierunek dalszej pracy |
Uczniowie |
Rodzice |
Rok szkolny |
Pedagog/ |
|
Przewidywane efekty:
- uczeń wie czym się interesuje, potrafi opowiedzieć i zainteresować tym innych
- wie jakie sa jego mocne strony
- potrafi formułować wnioski na przyszłość z podjętych przez siebie działań
- zauważa specyfikę pracy w różnych zawodach, potrafi określić czynniki wpływające na wybory życiowe
- rozumie znaczenie pracy i jej związek z zarabianiem pieniędzy
- potrafi samodzielnie poszukiwać informacje
- planuje działania mające pomóc mu osiągnąć zamierzony cel
Doradztwo zawodowe- klasy VII-VIII szkoły podstawowej - Doradztwo zawodowe
Rodzaj/tematyka działań wynikająca z treści programowych |
metody i formy realizacji działań |
odbiorcy |
Sojusznicy |
Terminy realizacji działań |
realizatorzy |
Uwagi |
Poznanie siebie |
Realizacja zajęć z zakresu doradztwa zawodowego w klasach 7-8
stwarzanie okazji do rozpoznawania własnych słabych i mocnych stron |
Uczniowie |
Rodzice |
10h/oddział w Roku szkolnym |
Pedagog |
|
Świat zawodów |
Realizacja zajęć z zakresu doradztwa zawodowego w klasach 7-8
|
Uczniowie |
Rodzice |
10h/oddział w Roku szkolnym |
Pedagog |
|
Rynek edukacyjny |
Realizacja zajęć z zakresu doradztwa zawodowego Umożliwienie udziału w zajęciach dydaktyczno-wyrównawczych i rozwijających zainteresowania |
Uczniowie |
Rodzice |
10h/oddział w Roku szkolnym |
Pedagog |
|
Planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji edukacyjno – zawodowych |
Realizacja zajęć z zakresu doradztwa zawodowego Umożliwienie indywidualnych rozmów doradczych w tym z PPP |
Uczniowie |
Rodzice |
10h/oddział w Roku szkolnym
|
Pedagog |
|
Przewidywane efekty:
- uczeń zna swoje zasoby
- jest świadomy przeciwwskazań zdrowotnych i ograniczeń do wykonywania niektórych zawodów
- potrafi określić własną hierarchię wartości
- potrafi dokonać autoprezentacji
- dokonuje porównania własnych zasobów z wymaganymi kwalifikacjami i wymogami rynku pracy
- potrafi zaplanować dalszy rozwój edukacyjno – zawodowy, zna oferty szkół, formalne i pozaformalne wymagania do wykonywania zawodów które go interesują
- zna instytucje do których może zwrócić sie o pomoc przy planowaniu ścieżki edukacyjno – zawodowej
- w klasie ósmej bierze udział w procesie rekrutacji do szkół ponadpodstawowych
Ewaluacja:
- zapisy w dzienniku
- obserwacje
- rozmowy
- ankiety
Integralną częścią Programu doradztwa zawodowego jest program doradztwa zawodowego realizowanego w ramach podstawy programowej
w klasach 7 i 8
72-121 Czarnogłowy
ul. Lipowa 11