Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

Wewnątrzszkolny plan doskonalenia nauczycieli

PLAN

WEWNĄTRZSZKOLNEGO

DOSKONALENIA NAUCZYCIELI

W ROKU SZKOLNYM 2025/2026

 

SZKOŁA PODSTAWOWA

IM. W. KOMARA I T. ŚLUSARSKIEGO

W CZARNOGŁOWACH

 

 

 

Opracował zespół:

  • Jolanta Grześkowiak- dyrektor szkoły

  • Natalia Kamińska - koordynator

  • Kazimierz Kazimierczuk

  • Irena Wnuk

 

 

 

 

Podstawa prawna:

  1. Rozporządzenie MEN z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U. z 2017 r. poz. 1658a)

  2. Rozporządzenie MEN z dnia 23 sierpnia 2019 r. w sprawie dofinansowania doskonalenia nauczycieli (Dz.U. 2019 Poz. 1653)

  3. Statut Szkoły Podstawowej im. W. Komara i T. Ślusarskiego w Czarnogłowach

 

Plan WDN obejmuje trzy podstawowe sfery działalności szkoły:

  • Dydaktyczną

  • Wychowawczą

  • Opiekuńczą

 

  1. CELE WEWNĄTRZKOLNEGO DOSKONALENIA NAUCZYCIELI:

  1. Cel ogólny:

  • Wzrost efektywności pracy szkoły poprzez rozwój kompetencji kadry pedagogicznej.

  1. Cele szczegółowe:

  1. Doskonalenie jakości pracy szkoły z ukierunkowaniem na rozwój ucznia i rozwój zawodowy nauczycieli.

  2. Opracowanie przez Radę Pedagogiczną harmonogramu doskonalenia zawodowego nauczycieli z uwzględnieniem aktualnych potrzeb programowych szkoły.

  3. Podwyższenie kwalifikacji posiadanych przez nauczycieli poprzez tworzenie w Radzie Pedagogicznej zespołów, grup zadaniowych i przedmiotowych, a także tworzenie optymalnych warunków sprzyjających uczeniu się.

  4. Wypracowanie wspólnych, nowych rozwiązań problemów wychowawczych, dydaktycznych i organizacyjnych.

  5. Konkretyzacja zadań dydaktycznych i wychowawczych w praktyce ze szczególnym zwróceniem uwagi na prawidłową realizację podstawy programowej i rozwijanie kompetencji kluczowych.

  6. Wspólne pokonywanie problemów i trudności szkolnych.

  7. Organizowanie szkoleń dla Rady Pedagogicznej i Zespołów: edukacji wczesnoszkolnej, do sprawy pomocy psychologiczno-pedagogicznej, humanistycznego, matematyczno-przyrodniczego.

  8. Zintegrowanie nauczycieli wokół wspólnie uznawanych wartości.

  9. Doskonalenie nauczycieli w zakresie ich specjalności.

  10. Poprawa komunikacji i współpracy w radzie pedagogicznej.

  11. Umiejętność efektywnego wykorzystania środków multimedialnych.

  12. Wzrost poczucia odpowiedzialności nauczycieli za rozwój ucznia.

  13. Wzmacnianie komunikacji i współpracy nauczycieli z rodzicami.

  14. Wymiana i upowszechnienie przez nauczycieli nabytych doświadczeń.

  15. Ocena realizacji podstawy programowej.

  16. Samokształcenie i doskonalenie warsztatu pracy.

  17. Udział w kursach i szkoleniach organizowanych przez ośrodki doskonalenia zawodowego.

  18. Zdobywanie przez nauczycieli nowych kwalifikacji poprzez podejmowanie studiów podyplomowych i kursów kwalifikacyjnych.

  19. Wykorzystywanie TIK w edukacji.

 

  1. PLAN DOKSONALENIA OPRACOWANO W OPRACIU O:

  1. Kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2025/2026.

  • Edukacja prozdrowotna w szkole – kształtowanie zachowań służących zdrowiu, rozwijanie sprawności fizycznej i nawyku aktywności ruchowej, nauka udzielania pierwszej pomocy.

  • Szkoła miejscem edukacji obywatelskiej, kształtowanie postaw społecznych i patriotycznych.

  • Wspieranie dobrostanu dzieci i młodzieży, ich zdrowia psychicznego. Rozwijanie u uczniów i wychowanków empatii i wrażliwości na potrzeby innych. Podnoszenie jakości edukacji włączającej i umiejętności pracy z zespołem zróżnicowanym.

  • Wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli, ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy informacji dostępnych w sieci, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji (AI), korzystanie z zasobów Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej.

  • Kształtowanie myślenia analitycznego poprzez interdyscyplinarne podejście do nauczania przedmiotów przyrodniczych i ścisłych oraz poprzez pogłębianie umiejętności matematycznych w kształceniu ogólnym.

  • Wspieranie rozwoju umiejętności zawodowych oraz umiejętności uczenia się przez całe życie poprzez wzmocnienie współpracy szkół i placówek z pracodawcami oraz instytucjami regionalnymi.

  • Praca z uczniem z doświadczeniem migracyjnym, w tym w zakresie nauczania języka polskiego jako języka obcego

  1. Kierunki rozwoju szkoły (koncepcja).

  2. Priorytety nadzoru pedagogicznego wskazane przez Kuratora Oświaty w Szczecinie w roku 2025/2026.

  3. Wnioski z nadzoru pedagogicznego dyrektora szkoły, diagnoz i ewaluacji wewnętrznych.

  4. Zadania związane z realizacji podstawy programowej.

  5. Indywidualne potrzeby nauczycieli w zakresie doskonalenia i wnioski o dofinansowanie form doskonalenia nauczycieli.

  6. Procedury bezpieczeństwa funkcjonowania Szkoły Podstawowej im. W. Komara i T. Ślusarskiego w Czarnogłowach.

  7. Plan rozwoju oświaty Gminy Przybiernów i wspomaganie szkół/ placówek w zakresie kształcenia kompetencji kluczowych.

  8. Realizacja Programu i Harmonogramu Poprawy Efektywności Kształcenia na II etapie edukacyjnym w zakresie Języka Polskiego w Szkole Podstawowej im W. Komara i T. Ślusarskiego w Czarnogłowach.

 

 

  1. FORMY DOKSZTAŁCANIA I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI ( zewnętrzne, wewnętrzne):

  • Studia podyplomowe

  • Kursy kwalifikacyjne

  • Udział nauczycieli w szkoleniach i warsztatach stacjonarne i online

  • Konferencje, spotkania metodyczne

  • Szkolenia rady pedagogicznej stacjonarne i online

  • Konsultacje w zespołach

  • Lekcje otwarte

  • Lekcje koleżeńskie

  • Inne krótkie formy doskonalenia

 

IV. ZADANIA DOSKONALENIA NAUCZYCIELI

L.P.

Zadania

Sposób realizacji

Odpowiedzialni

Termin

1.

Diagnozowanie potrzeb nauczycieli w zakresie doskonalenia.

- dialog,

- ankiety,

N. Kamińska

K. Kaźmierczuk

Wrzesień

2.

Przedstawienie nauczycielom ofert szkoleniowych zgodnych z potrzebami szkoły organizowanych przez różne ośrodki kształcenia.

- wybór przez nauczycieli

Dyrektor

Na bieżąco

3.

Ustalenie tematyki szkoleń grona pedagogicznego.

Zorganizowanie posiedzeń samokształceniowych na tematy wynikające z potrzeb i planów pracy zespołów

- rozmowy

Rada Pedagogiczna

Wrzesień/Październik/ luty

  1.  

Wspomaganie rodziców w działaniach wychowawczych.

Pokazywanie rodzinie metod pracy z uczniami.

Poszukiwanie integracyjnych form kontaktu z rodzicami.

Prelekcje dla rodziców.

Współpraca z Poradnią Psychologiczno- Pedagogiczną

Zajęcia otwarte z rodzicami.

Rada Pedagogiczna

Pedagog szkolny

Psycholog szkolny

Poradnia PP

Według potrzeb

Cały rok szkolny

5.

Szkolenia i warsztaty.

Współpraca z podmiotami zewnętrznymi, ustalenie tematyki i terminów

Dyrektor,

Rada Pedagogiczna

Terminy według harmonogramu szkoleń

  1.  

Dzielenie się wiedzą na radzie pedagogicznej

Przekazywanie wiedzy i umiejętności zdobytych na szkoleniach zewnętrznych lub w ramach samokształcenia

Wyznaczeni nauczycieli

Terminy według kalendarza zebrań rady pedagogicznej

  1.  

Podnoszenie kwalifikacji, doskonalenie warsztatu pracy przez nauczycieli

Udział w różnych formach kształcenia i doskonalenia. Lekcje otwarte i koleżeńskie.

Nauczyciele.

Zaproszeni nauczyciele

Cały rok szkolny

  1.  

Ewaluacja wewnętrzna WDN

Opracowanie planu i projektu ewaluacji( formy, narzędzia)

Opracowanie raportu z ewaluacji po jednym cyklu szkolenia (rok szkolny)

Powołany zespół

Na koniec roku szkolnego.

  1.  

Wspomaganie nauczycieli przez dyrektora

Zapoznanie nauczycieli z aktualnymi przepisami prawa oświatowego oraz nowościami w ramach WDN.

Dyrektor

Według potrzeb

 

 

 

 

 

 

 

V. ZAKRES DODKONALENIA NAUCZYCIELI:

  1. WEWNĄTRZSZKOLNE DOSKONALENIE WARSZTATU PRACY NAUCZYCIELI

L.P.

Tematyka

Termin

  1.  

Diagnozowanie potrzeb i oczekiwań w zakresie doskonalenia nauczycieli

wrzesień 202

  1.  

Zapoznanie z nowymi lub z nowelizowanymi aktami prawnymi dotyczącymi szkoły

W ciągu całego roku szkolnego

  1.  

Zapoznanie nauczycieli z planem prac WDN na rok szkolny 2025/2026

Wrzesień 2025

  1.  

Diagnoza i rozwiązania dydaktyczno- wychowawcze w bieżącej pracy szkoły ukierunkowane na przeciwdziałanie problemom emocjonalno – społecznym i psychicznych ucznia, budowanie poprawnych relacji rówieśniczych oraz promowanie zdrowego stylu życia.

 

  1.  

Podnoszenie jakości pracy szkoły poprzez działania uwzględniające zróżnicowane potrzeby rozwojowe i edukacyjne wszystkich uczniów

 

  1.  

Wybór szkolenia z oferty PPP w Goleniowie

 

 

 

 

 

 

 

 

B. ZEWNĘTRZSZKOLNE FORMY DOSKONALENIA NAUCZYCIELI

L.p.

Tematyka szkolenia

Nauczyciele

  1.  

Analiza kierunków oświatowych państwa w roku szkolnym 2025/2026 ze szczególnym uwzględnieniem oceniania kształtującego.

Wszyscy nauczyciele

  1.  

Internet nie jest miejscem bez konsekwencji- odpowiedzialnoś

prawna.

Wszyscy nauczyciele

  1.  

Profilaktyka przemocy rówieśniczej, zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży, wsparcie w kryzysach psychicznych oraz profilaktyka uzależnień.

Wszyscy nauczyciele

  1.  

Ocenianie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – dostosowanie oceniania do ich indywidualnych potrzeb.

Wszyscy nauczyciele

  1.  

Poprawne metodyczne wykorzystanie przez nauczycieli nowoczesnych technologii w szczególności opartych na sztucznej inteligencji oraz korzystanie z zasobów Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej.

Wszyscy nauczyciele

  1.  

Rozwijanie u dzieci kluczowych umiejętności w zakresie analitycznego myślenia.

Wszyscy nauczyciele

  1.  

Prawo wewnątrzszkolne w codziennej praktyce.

Wszyscy nauczyciele

  1.  

Statut Szkoły zgodny z obowiązującymi przepisami prawa.

Dyrektor Szkoły

9.

Wspieranie umiejętności zawodowych nauczycieli.

Dyrektor Szkoły

10.

Indywidualne uczestnictwo nauczycieli, pedagog, psycholog szkolnej w różnych formach kształcenia i doskonalenia zewnętrznego potwierdzone złożonymi do dyrektora Szkoły dyplomami, zaświadczeniami i certyfikatami.

Nauczyciele, pedagog szkolna, psycholog szkolna.

 

  1. EWALUACJA WEWNĘTRZNEGO DOSKONALENIA NAUCZYCIELI

Wewnątrzszkolne Doskonalenie Nauczycieli to obszar pracy szkoły wymagający ciągłego usprawniania form i metod pracy, wprowadzania innowacji i zmian, które mogą ożywić proces doskonalenia, stąd istnieje konieczność wartościowania tego obszaru pracy szkoły.

Celem ewaluacji Wewnątrzszkolnego Doskonalenia Nauczycieli jest określenia stopnia osiągnięcia założonych celów oraz usprawniania i podniesienia jego efektywności.

Ewaluacja zostanie przeprowadzona w oparciu o obserwację, rozmowy z nauczycielami, ankiety, sprawozdania nauczycieli, ewaluację wewnętrzną i realizowane zadania w zakresie nadzoru pedagogicznego.

 

  1. UWAGI:

Nauczyciele przeprowadzający lekcje otwarte, lekcje koleżeńskie, lekcje otwarte dla rodziców dokumentują swoją pracę w formie sprawozdania z odbytych zajęć.

 

Plan został przyjęty na Posiedzeniu Rady Pedagogicznej w dniu 15.09.2025 r.

 

 

Data dodania: 2025-10-12 14:30:26
Data edycji: 2025-10-12 14:36:42
Ilość wyświetleń: 5

Konkursy

Zgłoś się do konkursu szkolnego! Nabór trwa jeszcze kilka dni!
Więcej informacji

Ankiety

Weź udział w jednej z ankiet szkolnych! Twoja opinia jest ważna!
Więcej informacji

Kalendarz

Klasy

Przejdź na stronę swojej klasy zobacz najnowsze wpisy i bądź na bieżąco!
Więcej informacji
Bądź z nami
aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej