PLAN
WEWNĄTRZSZKOLNEGO
DOSKONALENIA NAUCZYCIELI
W ROKU SZKOLNYM 2025/2026
SZKOŁA PODSTAWOWA
IM. W. KOMARA I T. ŚLUSARSKIEGO
W CZARNOGŁOWACH
Opracował zespół:
Jolanta Grześkowiak- dyrektor szkoły
Natalia Kamińska - koordynator
Kazimierz Kazimierczuk
Podstawa prawna:
Rozporządzenie MEN z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U. z 2017 r. poz. 1658a)
Rozporządzenie MEN z dnia 23 sierpnia 2019 r. w sprawie dofinansowania doskonalenia nauczycieli (Dz.U. 2019 Poz. 1653)
Statut Szkoły Podstawowej im. W. Komara i T. Ślusarskiego w Czarnogłowach
Plan WDN obejmuje trzy podstawowe sfery działalności szkoły:
Dydaktyczną
Wychowawczą
Opiekuńczą
CELE WEWNĄTRZKOLNEGO DOSKONALENIA NAUCZYCIELI:
Cel ogólny:
Wzrost efektywności pracy szkoły poprzez rozwój kompetencji kadry pedagogicznej.
Cele szczegółowe:
Doskonalenie jakości pracy szkoły z ukierunkowaniem na rozwój ucznia i rozwój zawodowy nauczycieli.
Opracowanie przez Radę Pedagogiczną harmonogramu doskonalenia zawodowego nauczycieli z uwzględnieniem aktualnych potrzeb programowych szkoły.
Podwyższenie kwalifikacji posiadanych przez nauczycieli poprzez tworzenie w Radzie Pedagogicznej zespołów, grup zadaniowych i przedmiotowych, a także tworzenie optymalnych warunków sprzyjających uczeniu się.
Wypracowanie wspólnych, nowych rozwiązań problemów wychowawczych, dydaktycznych i organizacyjnych.
Konkretyzacja zadań dydaktycznych i wychowawczych w praktyce ze szczególnym zwróceniem uwagi na prawidłową realizację podstawy programowej i rozwijanie kompetencji kluczowych.
Wspólne pokonywanie problemów i trudności szkolnych.
Organizowanie szkoleń dla Rady Pedagogicznej i Zespołów: edukacji wczesnoszkolnej, do sprawy pomocy psychologiczno-pedagogicznej, humanistycznego, matematyczno-przyrodniczego.
Zintegrowanie nauczycieli wokół wspólnie uznawanych wartości.
Doskonalenie nauczycieli w zakresie ich specjalności.
Poprawa komunikacji i współpracy w radzie pedagogicznej.
Umiejętność efektywnego wykorzystania środków multimedialnych.
Wzrost poczucia odpowiedzialności nauczycieli za rozwój ucznia.
Wzmacnianie komunikacji i współpracy nauczycieli z rodzicami.
Wymiana i upowszechnienie przez nauczycieli nabytych doświadczeń.
Ocena realizacji podstawy programowej.
Samokształcenie i doskonalenie warsztatu pracy.
Udział w kursach i szkoleniach organizowanych przez ośrodki doskonalenia zawodowego.
Zdobywanie przez nauczycieli nowych kwalifikacji poprzez podejmowanie studiów podyplomowych i kursów kwalifikacyjnych.
Wykorzystywanie TIK w edukacji.
PLAN DOKSONALENIA OPRACOWANO W OPRACIU O:
Kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2025/2026.
Edukacja prozdrowotna w szkole – kształtowanie zachowań służących zdrowiu, rozwijanie sprawności fizycznej i nawyku aktywności ruchowej, nauka udzielania pierwszej pomocy.
Szkoła miejscem edukacji obywatelskiej, kształtowanie postaw społecznych i patriotycznych.
Wspieranie dobrostanu dzieci i młodzieży, ich zdrowia psychicznego. Rozwijanie u uczniów i wychowanków empatii i wrażliwości na potrzeby innych. Podnoszenie jakości edukacji włączającej i umiejętności pracy z zespołem zróżnicowanym.
Wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli, ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy informacji dostępnych w sieci, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji (AI), korzystanie z zasobów Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej.
Kształtowanie myślenia analitycznego poprzez interdyscyplinarne podejście do nauczania przedmiotów przyrodniczych i ścisłych oraz poprzez pogłębianie umiejętności matematycznych w kształceniu ogólnym.
Wspieranie rozwoju umiejętności zawodowych oraz umiejętności uczenia się przez całe życie poprzez wzmocnienie współpracy szkół i placówek z pracodawcami oraz instytucjami regionalnymi.
Praca z uczniem z doświadczeniem migracyjnym, w tym w zakresie nauczania języka polskiego jako języka obcego
Kierunki rozwoju szkoły (koncepcja).
Priorytety nadzoru pedagogicznego wskazane przez Kuratora Oświaty w Szczecinie w roku 2025/2026.
Wnioski z nadzoru pedagogicznego dyrektora szkoły, diagnoz i ewaluacji wewnętrznych.
Zadania związane z realizacji podstawy programowej.
Indywidualne potrzeby nauczycieli w zakresie doskonalenia i wnioski o dofinansowanie form doskonalenia nauczycieli.
Procedury bezpieczeństwa funkcjonowania Szkoły Podstawowej im. W. Komara i T. Ślusarskiego w Czarnogłowach.
Plan rozwoju oświaty Gminy Przybiernów i wspomaganie szkół/ placówek w zakresie kształcenia kompetencji kluczowych.
Realizacja Programu i Harmonogramu Poprawy Efektywności Kształcenia na II etapie edukacyjnym w zakresie Języka Polskiego w Szkole Podstawowej im W. Komara i T. Ślusarskiego w Czarnogłowach.
FORMY DOKSZTAŁCANIA I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI ( zewnętrzne, wewnętrzne):
Studia podyplomowe
Kursy kwalifikacyjne
Udział nauczycieli w szkoleniach i warsztatach stacjonarne i online
Konferencje, spotkania metodyczne
Szkolenia rady pedagogicznej stacjonarne i online
Konsultacje w zespołach
Lekcje otwarte
Lekcje koleżeńskie
Inne krótkie formy doskonalenia
IV. ZADANIA DOSKONALENIA NAUCZYCIELI
L.P. |
Zadania |
Sposób realizacji |
Odpowiedzialni |
Termin |
1. |
Diagnozowanie potrzeb nauczycieli w zakresie doskonalenia. |
- dialog, - ankiety, |
N. Kamińska K. Kaźmierczuk |
Wrzesień |
2. |
Przedstawienie nauczycielom ofert szkoleniowych zgodnych z potrzebami szkoły organizowanych przez różne ośrodki kształcenia. |
- wybór przez nauczycieli |
Dyrektor |
Na bieżąco |
3. |
Ustalenie tematyki szkoleń grona pedagogicznego. Zorganizowanie posiedzeń samokształceniowych na tematy wynikające z potrzeb i planów pracy zespołów |
- rozmowy |
Rada Pedagogiczna |
Wrzesień/Październik/ luty |
|
Wspomaganie rodziców w działaniach wychowawczych. Pokazywanie rodzinie metod pracy z uczniami. Poszukiwanie integracyjnych form kontaktu z rodzicami. |
Prelekcje dla rodziców. Współpraca z Poradnią Psychologiczno- Pedagogiczną Zajęcia otwarte z rodzicami. |
Rada Pedagogiczna Pedagog szkolny Psycholog szkolny Poradnia PP |
Według potrzeb Cały rok szkolny |
5. |
Szkolenia i warsztaty. |
Współpraca z podmiotami zewnętrznymi, ustalenie tematyki i terminów |
Dyrektor, Rada Pedagogiczna |
Terminy według harmonogramu szkoleń |
|
Dzielenie się wiedzą na radzie pedagogicznej |
Przekazywanie wiedzy i umiejętności zdobytych na szkoleniach zewnętrznych lub w ramach samokształcenia |
Wyznaczeni nauczycieli |
Terminy według kalendarza zebrań rady pedagogicznej |
|
Podnoszenie kwalifikacji, doskonalenie warsztatu pracy przez nauczycieli |
Udział w różnych formach kształcenia i doskonalenia. Lekcje otwarte i koleżeńskie. |
Nauczyciele. Zaproszeni nauczyciele |
Cały rok szkolny |
|
Ewaluacja wewnętrzna WDN |
Opracowanie planu i projektu ewaluacji( formy, narzędzia) Opracowanie raportu z ewaluacji po jednym cyklu szkolenia (rok szkolny) |
Powołany zespół |
Na koniec roku szkolnego. |
|
Wspomaganie nauczycieli przez dyrektora |
Zapoznanie nauczycieli z aktualnymi przepisami prawa oświatowego oraz nowościami w ramach WDN. |
Dyrektor |
Według potrzeb |
V. ZAKRES DODKONALENIA NAUCZYCIELI:
WEWNĄTRZSZKOLNE DOSKONALENIE WARSZTATU PRACY NAUCZYCIELI
L.P. |
Tematyka |
Termin |
|
Diagnozowanie potrzeb i oczekiwań w zakresie doskonalenia nauczycieli |
wrzesień 202 |
|
Zapoznanie z nowymi lub z nowelizowanymi aktami prawnymi dotyczącymi szkoły |
W ciągu całego roku szkolnego |
|
Zapoznanie nauczycieli z planem prac WDN na rok szkolny 2025/2026 |
Wrzesień 2025 |
|
Diagnoza i rozwiązania dydaktyczno- wychowawcze w bieżącej pracy szkoły ukierunkowane na przeciwdziałanie problemom emocjonalno – społecznym i psychicznych ucznia, budowanie poprawnych relacji rówieśniczych oraz promowanie zdrowego stylu życia. |
|
|
Podnoszenie jakości pracy szkoły poprzez działania uwzględniające zróżnicowane potrzeby rozwojowe i edukacyjne wszystkich uczniów |
|
|
Wybór szkolenia z oferty PPP w Goleniowie |
|
B. ZEWNĘTRZSZKOLNE FORMY DOSKONALENIA NAUCZYCIELI
L.p.
Tematyka szkolenia
Nauczyciele
Analiza kierunków oświatowych państwa w roku szkolnym 2025/2026 ze szczególnym uwzględnieniem oceniania kształtującego.
Wszyscy nauczyciele
Internet nie jest miejscem bez konsekwencji- odpowiedzialnoś
prawna.
Wszyscy nauczyciele
Profilaktyka przemocy rówieśniczej, zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży, wsparcie w kryzysach psychicznych oraz profilaktyka uzależnień.
Wszyscy nauczyciele
Ocenianie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – dostosowanie oceniania do ich indywidualnych potrzeb.
Wszyscy nauczyciele
Poprawne metodyczne wykorzystanie przez nauczycieli nowoczesnych technologii w szczególności opartych na sztucznej inteligencji oraz korzystanie z zasobów Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej.
Wszyscy nauczyciele
Rozwijanie u dzieci kluczowych umiejętności w zakresie analitycznego myślenia.
Wszyscy nauczyciele
Prawo wewnątrzszkolne w codziennej praktyce.
Wszyscy nauczyciele
Statut Szkoły zgodny z obowiązującymi przepisami prawa.
Dyrektor Szkoły
9.
Wspieranie umiejętności zawodowych nauczycieli.
Dyrektor Szkoły
10.
Indywidualne uczestnictwo nauczycieli, pedagog, psycholog szkolnej w różnych formach kształcenia i doskonalenia zewnętrznego potwierdzone złożonymi do dyrektora Szkoły dyplomami, zaświadczeniami i certyfikatami.
Nauczyciele, pedagog szkolna, psycholog szkolna.
EWALUACJA WEWNĘTRZNEGO DOSKONALENIA NAUCZYCIELI
Wewnątrzszkolne Doskonalenie Nauczycieli to obszar pracy szkoły wymagający ciągłego usprawniania form i metod pracy, wprowadzania innowacji i zmian, które mogą ożywić proces doskonalenia, stąd istnieje konieczność wartościowania tego obszaru pracy szkoły.
Celem ewaluacji Wewnątrzszkolnego Doskonalenia Nauczycieli jest określenia stopnia osiągnięcia założonych celów oraz usprawniania i podniesienia jego efektywności.
Ewaluacja zostanie przeprowadzona w oparciu o obserwację, rozmowy z nauczycielami, ankiety, sprawozdania nauczycieli, ewaluację wewnętrzną i realizowane zadania w zakresie nadzoru pedagogicznego.
UWAGI:
Nauczyciele przeprowadzający lekcje otwarte, lekcje koleżeńskie, lekcje otwarte dla rodziców dokumentują swoją pracę w formie sprawozdania z odbytych zajęć.
Plan został przyjęty na Posiedzeniu Rady Pedagogicznej w dniu 15.09.2025 r.
72-121 Czarnogłowy
ul. Lipowa 11