Czcionka:

A+A-

Kontrast:

MUZYKA

DODATKOWE ZADANIA DLA CHĘTNYCH (na ocenę celującą)

Zadanie 1

  • "Orkiestry dęte"  -  podręcznik str 136,137, cała zaśpiewana ,  można przesłać sam plik dźwiękowy (bez obrazu, jeśli tak wolisz)

Tu potrenujesz:

https://www.youtube.com/watch?v=fcvqLRCQ2tA

https://www.youtube.com/watch?v=zwwOIoohtO0

 

Zadanie 2

  • "Wielki Jan Sebastian Bach"  -  podręcznik str 177, cała zaśpiewana ,  można przesłać sam plik dźwiękowy (bez obrazu, jeśli tak wolisz)

Tu potrenujesz:

https://drive.google.com/file/d/1wnNLh8sGkqY8uA1vMVeHMQPvYyjhvOpj/view

 

Zadanie 3

  • "Zacznij od Bacha"  -  podręcznik str 142, cała zaśpiewana ,  można przesłać sam plik dźwiękowy (bez obrazu, jeśli tak wolisz)

Tu potrenujesz:

https://www.youtube.com/watch?v=rDQHzGpwQNk

https://www.youtube.com/watch?v=SwLNLFbK7q4

https://drive.google.com/file/d/1u3VycNHGVJEpoEJkSWqdyuKvrWx-2mJH/view

 

 

 

 

6 maja

TEMAT: Cztery pory roku z maestro Vivaldim.  (cz.2)

  • Zapisz temat 
  • Obejrzyj prezentację, przypomnij sobie najważniejsze informacje z życia A.Vivaldiego

https://view.genial.ly/5e9447b03abe390d984c4e0b/presentation-cztery-pory-roku-z-maestro-vivaldim-kl-vi-d-chorobinska

  • Napisz krótką notatkę w zeszycie o życiu i twórczości tego kompozytora
  • W podręczniku na str.148,149 masz piosenkę o Vivaldim, możesz się nauczyć śpiewać i przesłać plik dźwiękowy (dla chętnych)

https://drive.google.com/file/d/1dWvo1SuR_tI-4524kvT4nMkLVkz5EoyL/view

https://drive.google.com/file/d/1AmZdq3ynMplP7jUKTgk6EkerDYWZwSLC/view

https://drive.google.com/file/d/16TvOF9FEB7DqRO7v0HBXYOlQZqHMdlIS/view

https://drive.google.com/file/d/1w0cM9HXz_GtAKINfHSAt63lycYWeoDmz/view

(można nagrać jedną, wybraną zwrotkę)

 

 

29 kwietnia

TEMAT: Cztery pory roku z maestro Vivaldim. (lekcja online)

  • Zapoznaj się z tematem str. 148-153.
  •  Obejrzyj film o Antonio Vivaldim
    https://www.youtube.com/watch?v=cg8wJxyFmt8 – Antonio Vivaldi - życie i twórczość
  • Posłuchaj najsłynniejszego utworu A. Vivaldiego – Cztery pory roku (wiosna, lato, jesień, zima)
    https://www.youtube.com/watch?v=07CnGPx5HSg – A. Vivaldi, Cztery pory roku – Wiosna
    https://www.youtube.com/watch?v=07CnGPx5HSg - A. Vivaldi, Cztery pory roku – Lato
    https://www.youtube.com/watch?v=uZLzPz8pDno - A. Vivaldi, Cztery pory roku – Jesień
    https://www.youtube.com/watch?v=9KxzuY0fJ-s - A. Vivaldi, Cztery pory roku – Zima

(ciąg dalszy za tydzień)

 

 

22 kwietnia

TEMAT: Pewnego razu Jan Sebastian Bach.

 

  • Zapisz w zeszycie temat
  • Przeczytaj ciekawostki z  życia Jana Sebastiana Bacha str. 146,147
  • Zapisz jedną z nich (wybraną, najciekawszą) 
  • Zapisz co to jest polifonia
  • Obejrzyj 

https://epodreczniki.pl/a/wybrani-kompozytorzy---jan-sebastian-bach/DmF8Adm8U

  • Posłuchaj także Top 10 J.S. Bacha:

https://www.youtube.com/watch?v=E2KJjupsAYc

 

  • Pamietaj o zadaniach na szóstkę (są już trzy)

 

 

15 kwietnia

TEMAT; Z dziejów muzyki - barok. Jan Sebastian Bach. 

  • Notatka
    Za najwybitniejszego przedstawiciela muzyki baroku uważa się Jana Sebastiana Bacha -
    niemieckiego kompozytora i instrumentalistę żyjącego w latach 1685-1750.
    Bach był mistrzem organów. Biegle grał także na innych instrumentach, m.in. na klawesynie,
    skrzypcach i altówce. Ponadto słynął z tego, że znakomicie akompaniował i improwizował.
    Kompozytor tworzył dzieła wokalno-instrumentalne na głosy solowe, chór i orkiestrę, m.in.:
    kantaty, pasje, oratoria i msze. Wśród jego licznych utworów instrumentalnych są koncerty,
    fugi i suity.
    Fuga to polifoniczna forma muzyczna, która składa się z co najmniej 2 głosów. Wyraz fuga
    oznacza po włosku „ucieczka" Nawiązuje on do „uciekania" tematu, który przenosi się z głosu
    do głosu.
  • Posłuchajcie piosenki ,,Zacznij od Bacha” w wykonaniu Z. Wodeckiego.
    https://www.youtube.com/watch?v=rDQHzGpwQNk 

słowa znajdziecie w podręczniku na s.142-143

  •  Jednym z największych kompozytorów, przedstawicieli muzyki epoki
    baroku, posłuchajcie ciekawostek w skrócie -
    https://www.youtube.com/watch?v=L3xEnzQs58U
  •  Muzyka wielogłosowa, w której każdy głos wykonuje niezależną melodię, jednak
    współbrzmiącą z pozostałymi to polifonia. Jedną z form polifonicznych jest fuga. Przeczytaj o
    niej informacje – P.s.144, a następnie posłuchajcie fragmentu utworu
    https://www.youtube.com/watch?v=FHNLdHe8uxY 
  • Do wysłuchania:
    https://www.youtube.com/watch?v=DZN89dV0XIU - Bach: Orchestral Suite No. 2 in B
    minor BWV 1067
    https://www.youtube.com/watch?v=XcsfDxojdV8 - Bach: Harpsichord Concerto No.1 in D
    Minor BWV 1052
    https://www.youtube.com/watch?v=0tN7hgkNF14 - Bach – Double Violin Concerto in D
    minor BWV 1043
    https://www.youtube.com/watch?v=PyMz0w2UC9s - JS BACH - AIR ON THE G STRING -
    WHITWORTH HALL ORGAN - THE UNIVERSITY OF MANCHESTER
    https://www.youtube.com/watch?v=FHNLdHe8uxY - XAVER VARNUS PLAYS BACH'S
    TOCCATA & FUGUE IN THE BERLINER DOM
  • Przypominam o pracy domowej i zadaniach dla chętnych.

 

8 kwietnia

TEMAT : Instrumenty dęte.  (lekcja on-line)

  • Zapisz temat w zeszycie
  • Narysuj schemat i dopisz brakujace instrumenty

Scholaris - Podział instrumentów dętych

  • Obejrzyj film

https://www.youtube.com/watch?v=oYLVxJah2gw

  • Wykonaj zadania w zeszycie i wyślij zdjecie (wszystkie informacje były omówione na lekcji, jeśli nie zapamiętałeś, zajrzyj do podręcznika str.120 )

ZADANIE 1

Dźwięk w instrumentach dętych powstaje wskutek ......................................................................... .

ZADANIE 2

Pierwsze instrumenty dęte wytwarzano z ........................... , .................................. , ............................... .

ZADANIE 3

Podaj nazwy poszczególnych części trąbki : ................ , .................. , ................ , ..................... , ............... .

ZADANIE 4

Wymień instrumenty dęte miechowe : .................... , ........................... , ....................... , ..................... .

ZADANIE 5

Instrumenty dęte dzielimy na drewniane i blaszane ze względu na ...................................................................... .

 

Zdjęcia wysyłamy na mfpracawdomu@wp.pl lub Teamsa do 15 kwietnia.

 

25 marca

TEMAT: Antonio Vivaldi - "Wiosna" (lekcja on-line)

 

18 marca

TEMAT: Warsztat muzyczny, czyli powtórzenie. (lekcja on-line)

 

11 marca

TEMAT: Z muzyką w tle cz.2 (lekcja online)

  • Przypomnieć dwa ostatnie tematy (muzyczne widowiska i z muzyką w tle)

4 marca

TEMAT: Z muzyką w tle. cz 1  (lekcja online)

 

25 lutego

TEMAT:  Muzyczne widowiska. Formy muzyczno-teatralne: operetka, musical, rewia.

 

Cele:

  •  poznasz muzyczne widowiska: operetkę, musical i rewię,
  • zagrasz fragment melodii musicalowej.

podręcznik Lekcja muzyki 6 (s. 104–111)

1. Rozgrzewka muzyczna. Zagraj na flecie. Przypomnij nazwy i położenie dźwięków (C,D,E,F,G,A,H,C')

2.Charakterystyka widowisk muzycznych.

a) Musical - przedstawienie teatralne wywodzące się z operetki. Jest to połączenie muzyki, śpiewu i tańca. Jest formą bardziej elastyczną od operetki poprzez wplatanie różnorodnych stylów muzycznych, rozbudowanych układach tanecznych przy bogatej grze świateł i efektach audiowizualnych. Musicale najczęściej wystawiane są w teatrach muzycznych. Na szczególną uwagę zasługuje "Teatr Roma" czy "Studio Buffo" mieszczące się w Warszawie.

Do największych dzieł musicalowych zalicza się:

  • Jesus Christ Superstar
  • My Fair Lady
  • Skrzypek na dachu
  • Cats
  • Taniec Wampirów
  • Upiór w operze

https://www.youtube.com/watch?v=SGt7nWgbbQY

https://www.youtube.com/watch?v=ov0tyl3SNgQ

b). Operetka to dzieło muzyczne wywodzące się z opery. Już sama nazwa sprawia wrażenie "lżejszego", bardziej rozrywkowego przedstawiania muzycznego zarówno jeżeli chodzi o sam tekst libretta jak również o jego warstwę muzyczną. Główną różnicą pomiędzy operą a operetką jest zastosowanie partii mówionych (dialogów).

Do głównych twórców tego gatunku należą:

  • Jakub Offenbach ("Orfeusz w piekle"),
  • Jan Strauss ("Zemsta nietoperza", "Baron cygański").

 https://www.youtube.com/watch?v=ahK2oBN2PpE

https://www.youtube.com/watch?v=GpFjgl1IOyY

c) Rewia – widowisko teatralne będące przedstawieniem rozrywkowym złożonym z krótkich scenek i numerów estradowych. Składa się ze scenek humorystycznych (skeczów i monologów) oraz wykorzystuje elementy tańca i piosenki. Często charakteryzuje się popisami baletowymi i cyrkowymi.

https://www.youtube.com/watch?v=wpEs_s9Pmfc

 

3. Wykonaj zadania w zeszycie, zrób zdjęcie, przeslij na adres mfpracawdomu@wp.pl

 

Zadanie 1.

Wstaw -  O  obok tytułów operetek, literę M – przy tytułach musicali, a literę R –
przy tytułach rewii.

Hrabina Marica - 

Koty - 

Orfeusz w piekle - 

Upiór w operze - 

Powrót wielkiego Szu - 

Disney Ice - 

 

Zadanie 2.

Przy nazwisku każdego kompozytora zapisz tytuł jednego z napisanych przez niego utworów.

Janusz Stokłosa –
Andrew-Lloyd Webber –
Johann Strauss syn –
Jacques Offenbach –

 

Prace przysyłamy do 3 marca (środa)

 

18 lutego 

(lekcja online)

TEMAT: Kujawiak z oberkiem. 

 

11 lutego 

(lekcja online)

TEMAT : Fryderyk Chopin na emigracji cz.2. 

  • Praca domowa - Karta pracy do uzupełnienia (na dole strony do pobrania). Odpowiedzi wysyłamy do końca tygodnia (niedziela 14.02. 2021) na adres mfpracawdomu@wp.pl

04 lutego 

TEMAT - Fryderyk Chopin na emigracji.

 

28 stycznia 

(lekcja online)

TEMAT: W karnawałowych rytmach.

 

21 stycznia

TEMAT: Zimowo, mroźnie, wesoło.

 

17 grudnia

TEMAT: Kolędujmy wszyscy razem.

  • Posłuchaj pastorałki  "Narodził się Jezus Chrystus""
  • Naucz się śpiewać 5 zwrotek i refren 
  • https://www.youtube.com/watch?v=mEIAKWMLFZo
  • Przypomnij sobie kolędy na flecie (niektóre graliśmy w 5 klasie)

"Wsród nocnej ciszy"

G A FIS G D    H H C' A H

G A FIS G D    H H C' A H

refren

G H G H   C'A FIS D

G H G H C' A FIS D 

G G A A H    G G A A G

 

"Przybieżeli do Betlejem"

C H C D   E D E F    G A G

C H C D   E D E F   G A G 

refren

C' G G    A G F E 

F F A    G F E D 

E F G   E D C

 

"Pójdźmy wszyscy do stajenki"

D E D E   D G H G 

D E D E   D E H G

refren

C' H A A   H A G G   FIS FIS E FIS G A H H 

C' H A A   H A G G   FIS FIS E FIS G G G G 

 

(chwyt fis znajdziesz w tabeli na końcu podręcznika)

  • Może zagrasz kolędę przy wigilijnym stole?
  • Przepisz do zeszytu jedną i naucz się grać (zaliczamy na nastepnej lekcji, po świętach i po feriach)
  • Dla chętnych oczywiście wszystkie (na szóstkę)
  • WESOŁYCH ŚWIĄT!

 

10 grudnia

TEMAT: Warsztat muzyczny, czyli powtórzenie.

  • Przeczytaj najważniejsze informacje ze str. 58 w podręczniku.
  • Przepisz do zeszytu "To już wiemy" (7 informacji)
  • Postaraj się zapamiętać te wiadomości
  • Przygotuj flet, od nastepnej lekcji będzie potrzebny

 

3 listopada

TEMAT: Piosenki powstania warszawskiego.

 

26 listopada

TEMAT : Historia polskiego oręża dźwiękiem zapisana.

  • Zapoznaj się z tematem lekcji w podręczniku.
  • Przepisz do zeszytu i uzupełnij ćwiczenie 1 i 2

1.Zapisz wybrane tytuły pieśni żołnierskich powstałych we wskazanych okresach historycznych.

Wiek XIII    tytuł pieśni:.............................................................
Wiek XV     tytuł pieśni:............................................................
Wiek XVIII  tytuł pieśni:...........................................................
Wiek XIX     tytuł pieśni:..........................................................
Wiek XX      tytuł pieśni:..........................................................

 

2.Uzupełnij tekst.
Pieśni i piosenki o tematyce wojskowej i wojennej były związane z ..................................

W sposób .................................................................opowiadały o ........................................................................żołnierzy.

Muzyka komponowana do tych pieśni była zwykle......................................................................................... .

Często nawiązywała do ........................................................................................................ . 

 

 

19 listopada

TEMAT: W muzycznej kuchni. Elementy muzyki.

  • Zapoznajcie się z tematem w podręczniku na stronach 43-47
  • W zeszycie zapiszcie temat, wymieńcie elementy muzyki ( jest ich 7)
  • Obejrzyjcie film, w którym będziecie mogli wymienione elementy usłyszeć

https://www.youtube.com/watch?v=crpuxqEDbjo

  • Odpowiedz na pytania :
  1. Co to jest harmonia ?
  2. Czym jest forma muzyczna?
  3. Co nazywamy artykulacją?
  • Zapisz odpowiedzi w zeszycie, zrób zdjęcie i wyślij na mfpracawdomu@wp.pl

 

 

5 listopada

TEMAT: Złoty wiek muzyki polskiej.

  1. Na początek posłuchajcie utworu "Kleszczmy rękoma" str. 38
  2. Następnie obejrzyjcie film o muzyce renesansu i postarajcie się jak najwiecej zapamiętać

https://www.youtube.com/watch?v=O8frvMF-x4g

3. W zeszycie odpowiedzcie na pytania :

Kim był Wacław z Szamotuł?

Czym zajmował się Mikołaj Gomółka?

(nie wysyłamy, jeśli będzie trzeba napiszę)

 

29 października

TEMAT: Z dziejów muzyki - muzyka dawna.

  1. Posłuchajcie o muzyce średniowiecza

https://www.youtube.com/watch?v=8pZWJkfZkAw

2. W zeszycie zapiszcie kim byli trubadurzy

3. Na koniec posłuchajcie utworu "Bogurodzica" śpiewanego m.in podczas bitwy pd Grunwaldem

https://www.youtube.com/watch?v=NrhHjoyaHdo

 

 

 

Data dodania: 2020-11-04 20:50:26
Data edycji: 2021-05-05 18:14:25
Ilość wyświetleń: 1334

Konkursy

Zgłoś się do konkursu szkolnego! Nabór trwa jeszcze kilka dni!
Więcej informacji

Ankiety

Weź udział w jednej z ankiet szkolnych! Twoja opinia jest ważna!
Więcej informacji

Kalendarz

Klasy

Przejdź na stronę swojej klasy zobacz najnowsze wpisy i bądź na bieżąco!
Więcej informacji
Bądź z nami
aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej