Szkoła Podstawowa im. W. Komara i T. Ślusarskiego w Czarnogłowach
WYCHOWAWCZO – PROFILAKTYCZNY
Skład zespołu opracowującego:
1. Katarzyna Grześkowiak - koordynator
2. Emilia Kowalewska
3. Sabina Sosnowska
4. Irena Wnuk
Szkolny Program Wychowawczo-Profilaktyczny
Podstawa prawna:
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997 r. (Dz.U. z 1997 r. nr 78, poz. 483 ze zm.).
Konwencja o Prawach Dziecka, przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych z 20 listopada 1989 r. (Dz.U. z 1991 r. nr 120, poz. 526).
Ustawa z 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela ( Dz. U. z 2024r. poz.986).
Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty ( Dz. U. z 2025r. poz. 881 ze zm.)
Ustawa z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe ( Dz. U. z 2025r. poz. 1043) – art. 1, art. 26, art. 84.
Ustawa z 26 października 1982r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tekst jedn. Dz. U. z 2023r. poz. 2151).
Ustawa z 29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu narkomanii ( Dz. U. z 2023 r. poz. 1939).
Ustawa z 9 listopada 1995r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych ( Dz. U. z 2024r. poz. 1162).
ustawa z 9 czerwca 2022r. O wspieraniu i resocjalizacji nieletnich (Dz. U. z 2024r. Poz. 987 ze zm.).
Ustawa z 13 maja 2016r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich (Dz. U. z 2024r. Poz. 1802 ze zm.).
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 31 grudnia 2002r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (tekst jedn.: Dz. U. Z 2020r. Poz. 1604).
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 14 lutego 2017r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz. U. z 2017r. Poz. 356 ze zm.).
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 18 sierpnia 2015r. w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii (Dz. U. z 2020r. poz. 1449).
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 30 stycznia 2018r. w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia (Dz. U. z 2018r. poz. 467 ze zm.)
Podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2025/2026.
Statut Szkoły Podstawowej im. W. Komara i T. Ślusarskiego w Czarnogłowach.
Standardy Ochrony Małoletnich przyjęte w Szkole Podstawowej im. W. Komara i T. Ślusarskiego w Czarnogłowach.
Ponadto wykorzystano Program, Harmonogram Poprawy Efektywności Kształcenia na II etap edukacyjny w zakresie języka polskiego w Szkole Podstawowej im. W. Komara i T. Ślusarskiego w Czarnogłowach – 2024 – 2027.
Wnioski i rekomendacje z ewaluacji Programu Wychowawczo – Profilaktycznego w roku szkolnym2024/2025 w Szkole Podstawowej im. W. Komara i T. Ślusarskiego w Czarnogłowach..
Wstęp
Szkolny Program Wychowawczo-Profilaktyczny realizowany w Szkole Podstawowej im. W. Komara i T. Ślusarskiego w Czarnogłowach opiera się na hierarchii wartości przyjętej przez radę pedagogiczną, radę rodziców i samorząd uczniowski, wynikających z przyjętej w szkole koncepcji pracy. Treści Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego są spójne ze statutem szkoły w tym warunkami i sposobem oceniania wewnątrzszkolnego. Istotą działań wychowawczych i profilaktycznych szkoły jest współpraca całej społeczności szkolnej oparta na złożeniu, że wychowanie jest zadaniem realizowanym w rodzinie i w szkole, która w swojej działalności musi uwzględniać zarówno wolę rodziców, jak i priorytety edukacyjne państwa. Rolą szkoły, oprócz jej funkcji dydaktycznej, jest dbałość o wszechstronny rozwój każdego z uczniów oraz wspomaganie wychowawczej funkcji rodziny. Wychowanie rozumiane jest jako wspieranie uczniów w rozwoju ku pełnej dojrzałości w sferze fizycznej, emocjonalnej, intelektualnej, duchowej i społecznej. Proces wychowania jest wzmacniany i uzupełniany poprzez działania z zakresu profilaktyki problemów dzieci i młodzieży.
Szkolny Program Wychowawczo-Profilaktyczny szkoły tworzy spójną całość ze szkolnym zestawem programów nauczania i uwzględnia wymagania opisane w podstawie programowej.
Szkolny Program Wychowawczo-Profilaktyczny określa sposób realizacji celów kształcenia oraz zadań wychowawczych zawartych w podstawie programowej kształcenia ogólnego, uwzględniając kierunki i formy oddziaływań wychowawczych, których uzupełnieniem są działania profilaktyczne skierowane do uczniów, rodziców i nauczycieli.
Szkolny Program Wychowawczo-Profilaktyczny został opracowany na podstawie diagnozy w zakresie występujących w środowisku szkolnym potrzeb rozwojowych uczniów, w tym czynników chroniących i czynników ryzyka, ze szczególnym uwzględnieniem zagrożeń związanych z używaniem substancji psychotropowych, środków zastępczych oraz nowych substancji psychoaktywnych oraz innych problemów występujących w środowisku szkolnym, z uwzględnieniem:
wyników ewaluacji i diagnoz (np. wewnętrznych, zewnętrznych),
wyników nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez dyrektora,
ewaluacji wcześniejszego programu wychowawczo-profilaktycznego realizowanego w roku szkolnym 2024/2025 za pomocą ankiet skierowanych do uczniów, rodziców, nauczycieli, dyrekcji szkoły,
wniosków z pracy zespołów przedmiotowych, zespołu wychowawczego, zespołu do pomocy psychologiczno – pedagogicznej,
innych dokumentów i spostrzeżeń ważnych dla szkoły: koncepcja funkcjonowania i rozwoju szkoły opracowana przez dyrektora, uwagi, spostrzeżenia, wnioski nauczycieli, uczniów, rodziców), wnioski z ewaluacji realizowanego w szkole Programu i Harmonogramu naprawczego z języka polskiego na lata 2024 – 2027.
Ważnym aspektem programu wychowawczo – profilaktycznego na rok szkolny 2025/2026 jest kontynuowanie uświadamiania uczniom znaczenia obowiązujących w szkole Standardów Ochrony Małoletnich oraz wyposażenia ich w umiejętność stosowania ustalonych w nich zasad.
Podstawowym celem realizacji Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego jest wspieranie uczniów w rozwoju oraz zapobieganie zachowaniom problemowym, ryzykownym. Ważnym elementem realizacji Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego jest kultywowanie tradycji i ceremoniału szkoły.
Podstawowe zasady realizacji Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego obejmują:
powszechną znajomość założeń programu – przez uczniów, rodziców i wszystkich pracowników szkoły,
zaangażowanie wszystkich podmiotów szkolnej społeczności i współpracę w realizacji zadań określonych w programie,
respektowanie praw wszystkich członków szkolnej społeczności oraz kompetencji organów szkoły (dyrektor, rada rodziców, samorząd uczniowski),
współdziałanie ze środowiskiem zewnętrznym szkoły (np. udział podmiotów wspierających działalność wychowawczą i profilaktyczną szkoły),
współodpowiedzialność za efekty realizacji programu,
inne (ważne dla szkoły, wynikające z jej potrzeb, specyfiki).
I. MISJA I WIZJA SZKOŁY
Misja szkoły
Misją szkoły jest wychowanie młodego człowieka, jego rozwój personalny i społeczny w duchu miłości, mądrości, dyscypliny i szacunku dla innych.
Wychowujemy ucznia świadomego i odpowiedzialnego, posiadającego wiedzę i umiejętności konieczne do przyszłego funkcjonowania we współczesnym świecie, troszczącego się o środowisko, w którym żyje.
Wizja szkoły
Szkoła Podstawowa im. W. Komara i T. Ślusarskiego w Czarnogłowach to demokratycznie funkcjonująca zintegrowana społeczność uczniów, nauczycieli i rodziców:
działająca w oparciu o przestrzeganie zapisów w Statucie Szkoły oraz innych obowiązujących dokumentów:
- Planu Pracy
- Szkolnego Programu Wychowawczo - Profilaktycznego
- Planu nadzoru dyrektora szkoły
- Regulaminu szkoły
- Regulamin pracy
- Regulaminu Rady Pedagogicznej
- Regulaminu Samorządu Uczniowskiego
- Regulaminów świetlicy, biblioteki szkolnej, sali gimnastycznej, boiska wiejskiego, placu zabaw
-Procedur postępowania w sytuacjach typowych, tworzonych doraźnie według potrzeb i wymagających interwencji
respektująca podstawowe wartości ludzkie: prawdę, dobro, piękno, godność, szacunek dla innych, wolność, demokrację, sprawiedliwość, tolerancję, pracowitość, rzetelność, uczciwość, humanizm, pokój, sprawiedliwość, patriotyzm
gwarantująca rozwój umiejętności kluczowych
Misją szkoły jest uczenie wzajemnego szacunku i uczciwości jako postawy życia w społeczeństwie i państwie, w duchu przekazu dziedzictwa kulturowego i kształtowania postaw patriotycznych, a także budowanie pozytywnego obrazu szkoły poprzez kultywowanie i tworzenie jej tradycji. Misją szkoły jest także profilaktyka zachowań ryzykownych, kształtowanie postawy odpowiedzialności za siebie i innych oraz troska o bezpieczeństwo uczniów, nauczycieli i rodziców.
W roku szkolnym 2025/2026 charakter priorytetowy ma profilaktyka i działania pomocowe na rzecz wsparcia psychicznego uczniów oraz wzmacniania poczucia własnej wartości i sprawczości wśród uczniów. Eliminowanie przemocy rówieśniczej, promocja zdrowego stylu życia oraz bezpieczeństwo w sieci. Istotne znaczenia odgrywa także rozwój umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli.
II. SYLWETKA ABSOLWENTA
Dążeniem szkoły jest przygotowanie uczniów do efektywnego funkcjonowania w życiu społecznym oraz podejmowania samodzielnych decyzji w poczuciu odpowiedzialności za własny rozwój. Absolwent naszej szkoły powinien posiadać następujące umiejętności i postawy:
znać swoje mocne i słabe strony
mieć poczucie własnej wartości, dążyć do osiągnięcia sukcesu
umieć słuchać, formułować i wyrażać swoje myśli oraz zastosować w praktyce wiedzę i umiejętności
być ambitnym, dociekliwym, twórczym i samodzielnym
korzystać z różnych źródeł wiedzy i informacji, racjonalnie wykorzystywać narzędzia i technologie informatyczne
zachowywać postawy moralne i patriotyczne
znać i szanować tradycje szkoły, dziedzictwo kulturowe własnego regionu, kraju
dbać o swoje zdrowie i bezpieczeństwo, prowadzić aktywny tryb życia
chronić środowisko
Ponadto absolwent szkoły to:
osoba dobrze wykształcona, otwarta na wiedzę
osoba o szerokich kompetencjach społecznych
osoba odznaczająca się kulturą, etyką, aktywnością
uczeń godnie reprezentujący rodzinę, szkołę, swoich patronów, ojczyznę
III. CELE OGÓLNE
Działalność wychowawcza w szkole i placówce polega na prowadzeniu działań z zakresu promocji zdrowia oraz wspomaganiu ucznia i wychowanka w jego rozwoju ukierunkowanym na osiągnięcie pełnej dojrzałości w sferze:
fizycznej – ukierunkowanej na zdobycie przez ucznia i wychowanka wiedzy i umiejętności pozwalających na prowadzenie zdrowego stylu życia i podejmowanie zachowań prozdrowotnych,
psychicznej – ukierunkowanej na szczególne zwrócenie uwagi na obniżone umiejętności społeczne, zaburzenia emocjonalne zbudowanie równowagi i harmonii psychicznej, osiągnięcie właściwego stosunku do świata, poczucia siły, chęci do życia i witalności, ukształtowanie postaw sprzyjających rozwijaniu własnego potencjału, kształtowanie środowiska sprzyjającego rozwojowi uczniów, zdrowiu i dobrej kondycji psychicznej, poszerzanie kompetencji i świadomości znaczenia wsparcia w sytuacji kryzysowej osób z najbliższego otoczenia uczniów (rodziców, nauczycieli i wychowawców, specjalistów w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej, rówieśników),
społecznej – ukierunkowanej na kształtowanie postawy otwartości w życiu społecznym, opartej na umiejętności samodzielnej analizy wzorów i norm społecznych oraz dokonywania wyborów, a także doskonaleniu umiejętności wypełniania ról społecznych, kreowanie postaw pro społecznych w sytuacji kryzysowej (np. epidemia, działania wojenne),
aksjologicznej – ukierunkowanej na zdobycie konstruktywnego i stabilnego systemu wartości, w tym docenienie znaczenia zdrowia oraz poczucia sensu istnienia, rozwijanie poczucia odpowiedzialności społecznej w sytuacjach kryzysowych zagrażających całemu społeczeństwu.
Działalność wychowawcza obejmuje w szczególności:
współdziałanie całej społeczności szkoły na rzecz kształtowania u uczniów wiedzy, umiejętności i postaw określonych w sylwetce absolwenta,
kształtowanie hierarchii systemu wartości, w którym zdrowie i odpowiedzialność za własny rozwój należą do jednych z najważniejszych wartości w życiu , a decyzje w tym zakresie podejmowane są w poczuciu odpowiedzialności za siebie i innych,
profilaktyka przemocy rówieśniczej,
współpracę z rodzicami lub opiekunami uczniów w celu budowania spójnego systemu wartości oraz kształtowania postaw prozdrowotnych i promowania zdrowego stylu życia oraz zachowań proekologicznych,
wzmacnianie wśród uczniów i wychowanków więzi ze szkołą oraz społecznością lokalną,
kształtowanie przyjaznego klimatu w szkole lub placówce, budowanie prawidłowych relacji rówieśniczych oraz relacji uczniów i nauczycieli, wychowanków i wychowawców, a także nauczycieli, wychowawców i rodziców lub opiekunów, w tym wzmacnianie więzi z rówieśnikami oraz nauczycielami i wychowawcami,
doskonalenie umiejętności nauczycieli i wychowawców w zakresie budowania podmiotowych relacji z uczniami oraz ich rodzicami lub opiekunami oraz warsztatowej pracy z grupą uczniów,
wzmacnianie kompetencji wychowawczych nauczycieli i wychowawców oraz rodziców lub opiekunów,
wspomaganie wychowawczej roli rodziny poprzez pomoc w kształtowaniu u wychowanków i uczniów stałych sprawności w czynieniu dobra, rzetelną diagnozę potrzeb rozwojowych dzieci i młodzieży, realizację wszystkich działań wynikających z programu wychowawczo – profilaktycznego oraz zajęć wychowania do życia w rodzinie,
kształtowanie u uczniów postaw prospołecznych, w tym poprzez możliwość udziału w działaniach z zakresu wolontariatu, sprzyjających aktywnemu uczestnictwu uczniów w życiu społecznym,
przygotowanie uczniów do aktywnego uczestnictwa w kulturze i sztuce narodowej i światowej,
wspieranie edukacji rówieśniczej i programów rówieśniczych mających na celu modelowanie postaw prozdrowotnych i prospołecznych,
wykształcenie u uczniów, nauczycieli i rodziców postrzegania sytuacji kryzysowych jako szansy na „zmianę” mogącą przynieść trwałe wartości, np. umiejętność zapobiegania bezradności będącej początkiem pogorszenia kondycji psychicznej człowieka i jej negatywnych skutków,
kształtowanie u uczniów postaw proekologicznych (akcje ekologiczne, warsztaty przyrodnicze).
Działalność edukacyjna w szkole polega na stałym poszerzaniu i ugruntowywaniu wiedzy i umiejętności u uczniów i wychowanków, ich rodziców lub opiekunów, nauczycieli i wychowawców z zakresu promocji zdrowia i zdrowego stylu życia.
Działalność edukacyjna obejmuje w szczególności:
poszerzenie wiedzy rodziców lub opiekunów, nauczycieli i wychowawców na temat prawidłowości rozwoju i zaburzeń zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży, rozpoznawania wczesnych objawów używania środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych, a także suplementów diet i leków w celach innych niż medyczne oraz postępowania w tego typu przypadkach,
systematyczne dostarczanie uczniom wiedzy na temat środków uzależniających, w tym uzależnienie od komputera, Internetu,
rozwijanie i wzmacnianie umiejętności psychologicznych i społecznych uczniów,
doskonalenie kompetencji nauczycieli, wychowawców, rodziców w zakresie profilaktyki oraz rozpoznawania wczesnych symptomów depresji u dzieci i starszej młodzieży,
poszerzanie wiedzy uczniów, nauczycieli, rodziców na temat wpływu sytuacji kryzysowej na funkcjonowanie każdego człowieka oraz możliwości uzyskania pomocy w szkole i poza szkołą,
kształtowanie u uczniów umiejętności życiowych, w szczególności samokontroli, radzenia sobie ze stresem, rozpoznawania i wyrażania własnych emocji,
kształtowanie krytycznego myślenia i wspomaganie uczniów i wychowanków w konstruktywnym podejmowaniu decyzji w sytuacjach trudnych, zagrażających prawidłowemu rozwojowi i zdrowemu życiu,
promocja higieny cyfrowej i bezpiecznego poruszania się w sieci,
prowadzenie wewnątrzszkolnego doskonalenia kompetencji nauczycieli i wychowawców w zakresie rozpoznawania wczesnych objawów używania środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych, oraz podejmowania szkolnej interwencji profilaktycznej,
doskonalenie kompetencji nauczycieli i wychowawców w zakresie profilaktyki używania środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych, norm rozwojowych i zaburzeń zdrowia psychicznego wieku rozwojowego,
wspieranie umiejętności cyfrowych uczniów ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie.
Działalność informacyjna w szkole polega na dostarczaniu rzetelnych i aktualnych informacji, dostosowanych do wieku oraz możliwości psychofizycznych odbiorców, na temat zagrożeń i rozwiązywania problemów związanych z używaniem środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych, wpływu niskiego poziomu kondycji psychicznej na funkcjonowanie w życiu, skierowanych do uczniów oraz ich rodziców lub opiekunów, a także nauczycieli i wychowawców oraz innych pracowników szkoły.
Działalność informacyjna obejmuje w szczególności:
dostarczenie aktualnych informacji nauczycielom, wychowawcom i rodzicom lub opiekunom na temat skutecznych sposobów prowadzenia działań wychowawczych i profilaktycznych związanych z przeciwdziałaniem używaniu środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych i innych zagrożeń cywilizacyjnych.
udostępnienie informacji o ofercie pomocy specjalistycznej dla uczniów i wychowanków, ich rodziców lub opiekunów w przypadku używania środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych,
udostępnienie informacji o ofercie pomocy specjalistycznej dla uczniów i wychowanków, ich rodziców lub opiekunów w przypadku obniżonej kondycji psychicznej, depresji, innych problemów psychologicznych i psychiatrycznych,
przekazanie informacji uczniom i wychowankom, ich rodzicom lub opiekunom oraz nauczycielom i wychowawcom na temat konsekwencji prawnych związanych z naruszeniem przepisów ustawy z 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii,
informowanie uczniów i wychowanków oraz ich rodziców lub opiekunów o obowiązujących procedurach postępowania nauczycieli i wychowawców oraz o metodach współpracy szkół i placówek z Policją w sytuacjach zagrożenia narkomanią, alkoholizmem.
Działalność profilaktyczna w szkole polega na realizowaniu działań z zakresu profilaktyki uniwersalnej, selektywnej i wskazującej.
Działalność profilaktyczna obejmuje:
wspieranie wszystkich uczniów i wychowanków w prawidłowym rozwoju i zdrowym stylu życia oraz podejmowanie działań, których celem jest ograniczanie zachowań ryzykownych niezależnie od poziomu ryzyka używania przez nich środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych,
wspieranie uczniów i wychowanków, którzy ze względu na swoją sytuację rodzinną, środowiskową lub uwarunkowania biologiczne są w wyższym stopniu narażeni na ryzyko zachowań ryzykownych,
wspieranie uczniów i wychowanków, u których rozpoznano wczesne objawy używania środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych lub występowania innych zachowań ryzykownych, które nie zostały zdiagnozowane jako zaburzenia lub choroby wymagające leczenia,
wspieranie uczniów i wychowanków, u których rozpoznano objawy depresji lub obniżenia kondycji psychicznej, a także prowadzenie działań profilaktycznych wobec wszystkich uczniów szkoły.
stosowanie opracowanych w szkole Standardów Ochrony Małoletnich
realizowanie w szkole edukacji prozdrowotnej – kształtowanie zachowań służących zdrowiu, rozwijanie sprawności fizycznej i nawyku aktywności ruchowej, nauka udzielania pierwszej pomocy.
Działania te obejmują w szczególności:
realizowanie wśród uczniów i wychowanków oraz ich rodziców lub opiekunów programów profilaktycznych i promocji zdrowia psychicznego dostosowanych do potrzeb indywidualnych i grupowych oraz realizowanych celów profilaktycznych,
przygotowanie oferty zajęć rozwijających zainteresowania i uzdolnienia, jako alternatywnej pozytywnej formy działalności zaspakajającej ważne potrzeby, w szczególności potrzebę podniesienia samooceny, sukcesu, przynależności i satysfakcji życiowej,
kształtowanie i wzmacnianie norm przeciwnych używaniu środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych przez uczniów, a także norm przeciwnych podejmowaniu innych zachowań ryzykownych,
poszerzenie kompetencji osób oddziałujących na uczniów (nauczycieli, rodziców, wychowawców, specjalistów) w zakresie wczesnego rozpoznawania objawów depresji,
doskonalenie zawodowe nauczycieli i wychowawców w zakresie realizacji szkolnej interwencji profilaktycznej w przypadku podejmowania przez uczniów i wychowanków zachowań ryzykownych,
włączanie, w razie potrzeby, w indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny, o którym mowa w art. 127 ust. 3 ustawy Prawo oświatowe, działań z zakresu przeciwdziałania używaniu środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych.
W roku szkolnym 2025/2026 najważniejsze działania w pracy wychowawczej są ukierunkowane na:
stworzenie uczniom przestrzeni do kształtowania umiejętności współpracy, autonomicznych zespołów, planowania, realizowania zaplanowanych działań ze szczególnym uwzględnieniem indywidualnych zasobów,
stworzenie sieci wsparcia w relacji dorośli – rówieśnicy, która pozwoli uczniom postrzegać wsparcie rówieśnicze jako umiejętność reagowania na oznaki problemów koleżanek i kolegów,
profilaktyka przemocy rówieśniczej,
dbanie o dobrostan uczniów,
rozbudzanie poczucia własnej wartości, wiary we własne siły i możliwości, wzmacnianie poczucia sprawczości,
budowanie poczucia tożsamości regionalnej i narodowej,
zintensyfikowane działania przeciwdziałające wulgaryzmom, niszczeniu mienia szkoły,
uczenie i egzekwowanie zwrotów grzecznościowych,
przeciwdziałanie wszelkiej przemocy, agresji i uzależnieniom,
przeciwdziałanie pojawianiu się zachowań ryzykownych,
troska o szeroko pojęte bezpieczeństwo podopiecznych, nauczycieli i rodziców,
troska o zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży,
zwiększenie działań motywujących do nauki, podniesienie wyników w ramach realizowanego Programu i Harmonogramu działań poprawy efektów kształcenia z języka polskiego w latach 2025 – 2027.
Zadania profilaktyczne programu to:
zapoznanie z normami zachowania obowiązującymi w szkole, ze szczególnym zwróceniem uwagi na stosowanie zwrotów grzecznościowych,
znajomość zasad ruchu drogowego – bezpieczeństwo w drodze do szkoły,
promowanie zdrowego stylu życia, szczególnie w ramach przedmiotów edukacja zdrowotna, wychowanie fizyczne,
kształtowanie nawyków prozdrowotnych,
rozpoznawanie sytuacji i zachowań ryzykownych, w tym korzystanie ze środków psychoaktywnych (lekarstw bez wskazań lekarskich, papierosów, alkoholu i narkotyków),
eliminowanie z życia szkolnego agresji i przemocy rówieśniczej,
niebezpieczeństwa związane z nadużywaniem komputera, Internetu, telefonów komórkowych i telewizji,
wzmacnianie poczucia własnej wartości uczniów, podkreślanie pozytywnych doświadczeń życiowych, pomagających młodym ludziom ukształtować pozytywną tożsamość,
uczenie sposobów wyrażania własnych emocji i radzenia sobie ze stresem,
uczenie dbałości o zdrowie psychiczne oraz wzmacnianie poczucia oparcia w najbliższym środowisku (rodzina, nauczyciele, specjaliści) w sytuacjach trudnych.
IV. STRUKTURA ODDZIAŁYWAŃ WYCHOWAWCZYCH
Dyrektor szkoły:
stwarza warunki dla realizacji procesu wychowawczego w szkole,
sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne, dba o prawidłowy poziom pracy wychowawczej i opiekuńczej szkoły,
inspiruje nauczycieli do poprawy istniejących lub wdrożenia nowych rozwiązań w procesie kształcenia, przy zastosowaniu innowacyjnych działań programowych, organizacyjnych lub metodycznych, których celem jest rozwijanie kompetencji uczniów,
stwarza warunki do działania w szkole lub placówce: wolontariuszy, stowarzyszeń i innych organizacji, w których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej i innowacyjnej szkoły,
współpracuje z nauczycielami, pedagogiem, psychologiem szkolnym, oraz Samorządem Uczniowskim, wspomaga nauczycieli w realizacji zadań,
czuwa nad realizowaniem przez uczniów obowiązku szkolnego,
nadzoruje zgodność działania szkoły ze statutem, w tym dba o przestrzeganie zasad oceniania, praw uczniów, kompetencji organów szkoły,
motywuje nauczycieli i specjalistów do opracowania modelu wsparcia i pomocy uczniom przeżywającym trudności psychiczne,
stwarza warunki do poszukiwania optymalnych rozwiązań w zakresie budowania systemu działań wspierających kondycję psychiczną uczniów,
inspiruje wszystkie grupy społeczności szkolnej do budowania dobrych wzajemnych relacji w środowisku szkolnym, jako czynnika zwiększającego skuteczność i efektywność udzielanego wsparcia,
wspiera rozwój umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli,
wspiera rozwój kompetencji miękkich uczniów (asertywność, samoocena),
dostosowuje ofertę zajęć pozalekcyjnych do oczekiwań uczniów w celu stworzenia warunków do realizacji pasji, udziału z zajęciach sportowych, kontaktu z przyrodą, a także kontaktu bezpośredniego uczniów ze sobą, z zachowaniem zasad sanitarnych
czuwa nad realizacją adekwatnego programu zajęć edukacji zdrowotnej,
czuwa nad intensyfikowaniem współpracy nauczycieli i wychowawców z pedagogiem, psychologiem szkolnym oraz pracownikami poradni psychologiczno-pedagogicznych w celu szybkiego i skutecznego reagowania na zaobserwowane problemy uczniów,
wspiera rozwój umiejętności zawodowych oraz umiejętności uczenia się przez całe życie,
czuwa nad wykonywaniem zadań przez specjalistów szkoły – pedagog, psycholog i inni specjaliści powinni aktywnie włączać się do bezpośredniej pracy profilaktycznej i bezpośredniego wsparcia uczniów i rodziców, służyć doradztwem dla nauczycieli, wspierać ich w identyfikowaniu problemów uczniów i prowadzeniu z uczniami zajęć wspierających, integracyjnych, profilaktycznych,
czuwa nad bezpieczeństwem uczniów w sieci oraz poprawnym metodycznie wykorzystywaniem przez nauczycieli narzędzi i materiałów dostępnych w sieci, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji,
nadzoruje w szkole realizację doradztwa zawodowego,
nadzoruje realizację Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego,
nadzoruje realizację wskazanych przez siebie priorytetów w planie nadzoru pedagogicznego,
nadzoruje egzekwowanie przepisów szkolnych dotyczących poprawy zachowania, stosowania zwrotów grzecznościowych (ustalone normy i zasady),
nadzoruje stosowanie i monitorowanie opracowanych w szkole Standardów Ochrony Małoletnich,
nadzoruje realizację działań motywujących uczniów do nauki w kontekście realizowanego Programu i Harmonogramu poprawy efektywności kształcenia w zakresie języka polskiego w latacg 2025 – 2027.
Rada pedagogiczna:
uczestniczy w diagnozowaniu pracy wychowawczej szkoły i potrzeb w zakresie działań profilaktycznych, w tym w zakresie działań wspierających kondycję psychiczną uczniów po okresie długotrwałej nauki zdalnej i izolacji od bezpośrednich kontaktów z rówieśnikami,
dostosowuje wymagania związane z realizacją podstawy programowej do potrzeb edukacyjnych uczniów,
dokonuje wyboru programów profilaktycznych wspierających uczniów psychicznie i uczących umiejętności radzenia sobie z wyzwaniami czasu epidemii oraz adaptacji do zmieniających się warunków nauki,
opracowuje projekt programu wychowawczo-profilaktycznego i uchwala go w porozumieniu z Radą rodziców,
opracowuje i zatwierdza dokumenty i procedury postępowania nauczycieli w sytuacjach zagrożenia młodzieży demoralizacją i przestępczością, a także depresją,
uczestniczy w realizacji Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego,
uczestniczy w ewaluacji Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego.
Nauczyciele:
współpracują z wychowawcami klas, innymi nauczycielami, pedagogiem, psychologiem, innymi specjalistami w zakresie realizacji zadań wychowawczych i profilaktycznych, uczestniczą w realizacji Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego,
reagują na obecność w szkole osób obcych, które swoim zachowaniem stwarzają zagrożenie dla ucznia,
reagują na przejawy depresji, agresji, niedostosowania społecznego i uzależnień uczniów, przemocy rówieśniczej,
przestrzegają obowiązujących w szkole procedur postępowania w sytuacjach zagrożenia młodzieży demoralizacją i przestępczością, a także depresją i innymi negatywnymi skutkami wynikającymi z uzależnień np. od komputera,
zapewniają atmosferę współpracy, zaufania, otwartości, wzajemnego wspomagania,
wspomagają wychowawczą rolę rodziny poprzez pomoc w kształtowaniu u wychowanków i uczniów stałych sprawności w czynieniu dobra,
kształcą i wychowują dzieci w duchu patriotyzmu i demokracji,
kształtują myślenie analityczne,
dbają o podnoszenie wyników nauczania, szczególnie z języka polskiego,
rozmawiają z uczniami i rodzicami o zachowaniu i frekwencji oraz postępach w nauce na swoich zajęciach,
opracowują dostosowania edukacyjne dla uczniów,
wspierają dobrostan uczniów,
wspierają zainteresowania, pasje i rozwój osobowy ucznia oraz rozwijają ich zdolności,
realizują zgodnie z opracowanym w szkole planem treści doradztwa zawodowego,
kształtują postawy szlachetności, zaangażowania społecznego, dbałości o zdrowie, odpowiedzialności za środowisko naturalne i wrażliwości naprawdę, dobro i piękno.
uczą roztropnego korzystania z narzędzi i zasobów cyfrowych w tym bezpieczeństwa w sieci,
realizują treści edukacji prozdrowotnej w tym nauka udzielania pierwszej pomocy,
konsekwentnie egzekwują przepisy szkolne dotyczące zachowania uczniów, stosowania zwrotów grzecznościowych.
Wychowawcy klas:
diagnozują sytuację wychowawczą w klasie, zapewniają atmosferę współpracy, zaufania, otwartości, wzajemnego wspomagania,
rozpoznają potrzeby uczniów w zakresie ochrony zdrowia psychicznego,
rozpoznają indywidualne potrzeby rozwojowe uczniów, w tym czynników chroniących i czynników ryzyka, ze szczególnym uwzględnieniem zagrożeń związanych z używaniem substancji psychotropowych, środków zastępczych oraz nowych substancji psychoaktywnych,
na podstawie dokonanego rozpoznania oraz celów i zadań określonych w Szkolnym Programie Wychowawczo-Profilaktycznym opracowują plan pracy wychowawczej dla klasy na dany rok szkolny, uwzględniając specyfikę funkcjonowania zespołu klasowego i potrzeby uczniów,
przygotowują sprawozdanie z realizacji planu pracy wychowawczej i wnioski do dalszej pracy,
zapoznają uczniów swoich klas i ich rodziców z prawem wewnątrzszkolnym i obowiązującymi zwyczajami, tradycjami szkoły,
są członkami zespołów przedmiotowych, zespołu do spraw wychowawczych i pomocy psychologiczno - pedagogicznej i wykonują zadania zlecone przez przewodniczących zespołów
współpracują z innymi nauczycielami uczącymi w klasie, rodzicami uczniów, pedagogiem szkolnym, psychologiem szkolnym oraz specjalistami pracującymi z uczniami o specjalnych potrzebach,
czuwają nad bezpieczeństwem uczniów w sieci,
wspierają uczniów potrzebujących pomocy, znajdujących się w trudnej sytuacji,
rozpoznają oczekiwania swoich uczniów i ich rodziców,
dbają o dobre relacje uczniów w klasie, utrzymywanie kontaktów rówieśniczych, rozwijanie wzajemnej pomocy i współpracy grupowej,
podejmują działania profilaktyczne w celu przeciwdziałania niewłaściwym zachowaniom podopiecznych,
współpracują z sądem, policją, innymi osobami i instytucjami działającymi na rzecz dzieci i młodzieży,
podejmują działania w zakresie poszerzania własnych kompetencji wychowawczych.
Zespół do spraw wychowawczych i pomocy psychologiczno – pedagogicznej:
opracowuje projekty procedur postępowania w sytuacjach zagrożenia młodzieży demoralizacją i przestępczością, zasad współpracy z instytucjami i osobami działającymi na rzecz uczniów, propozycje modyfikacji zasady usprawiedliwiania nieobecności, karania, nagradzania, wystawiania ocen zachowania i innych,
analizuje i rozwiązuje bieżące problemy wychowawcze, promuje metodę pozytywnego dyscyplinowania uczniów,
ustala potrzeby w zakresie doskonalenia umiejętności wychowawczych nauczycieli, w tym rozpoczynających pracę w roli wychowawcy,
przygotowuje analizy i sprawozdania w zakresie działalności wychowawczej i profilaktycznej szkoły,
uczestniczy w poszukiwaniu nowych rozwiązań na rzecz budowania szkolnego systemu ochrony zdrowia psychicznego uczniów,
inne, wynikające ze specyfiki potrzeb szkoły.
Pedagog szkolny / psycholog szkolny:
diagnozuje środowisko wychowawcze, w tym stan kondycji psychicznej uczniów,
rozpoznaje wraz z wychowawcami indywidualne potrzeby uczniów oraz analizuje przyczyny niepowodzeń szkolnych.
uczestniczy w poszukiwaniu nowych rozwiązań na rzecz budowania szkolnego systemu ochrony zdrowia psychicznego uczniów,
czuwa nad bezpieczeństwem uczniów w sieci,
zapewnia uczniom pomoc psychologiczną w odpowiednich formach,
współpracuje z rodzicami uczniów potrzebującymi szczególnej troski wychowawczej lub stałej opieki, wsparcia psychologicznego,
zabiega o różne formy pomocy wychowawczej i materialnej dla uczniów,
współpracuje z rodzicami w zakresie działań wychowawczych i profilaktycznych, udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej rodzicom uczniów,
współpracuje z placówkami wspierającymi proces dydaktyczno-wychowawczy szkoły i poszerzającymi zakres działań o charakterze profilaktycznym, w tym z poradnią psychologiczno-pedagogiczną,
wpiera nauczycieli, wychowawców, inne osoby pracujące z uczniami w identyfikacji problemów uczniów, w tym wczesnych objawów depresji, a także w udzielaniu im wsparcia,
rozwija współpracę z nauczycielami, wychowawcami, a także pracownikami poradni psychologiczno-pedagogicznych w celu szybkiego i skutecznego reagowania na zaobserwowane problemy uczniów,
aktywnie włącza się do bezpośredniej pracy profilaktycznej i bezpośredniego wsparcia uczniów i rodziców, służy doradztwem dla nauczycieli, wspiera ich w identyfikowaniu problemów uczniów i prowadzeniu z uczniami zajęć wspierających, integracyjnych, profilaktycznych,
wspiera nauczycieli, wychowawców, innych psychologów czy pedagogów, którym trudno jest wspierać uczniów w związku z tym, że sami przeżywają stan silnego przygnębienia epidemią, przemęczenia lub przechodzą inny kryzys psychiczny,
promuje budowanie dobrych, wzajemnych relacji pomiędzy wszystkimi grupami społeczności szkolnej, jako czynnika zwiększającego skuteczność i efektywność udzielanego wsparcia,
pedagog szkolnysprawuje nadzór nad realizacją Standardów Ochrony Małoletnich.
Rodzice:
współtworzą Szkolny Program Wychowawczo-Profilaktyczny,
współuczestniczą w realizacji wybranego do realizacji w roku szkolnym 2025/2026 programu profilaktycznego,
uczestniczą w diagnozowaniu pracy wychowawczej szkoły,
uczestniczą w poszukiwaniu nowych rozwiązań na rzecz budowania szkolnego systemu ochrony zdrowia psychicznego uczniów,
uczestniczą w wywiadówkach, spotkaniach indywidualnych, poradach, konsultacjach organizowanych przez szkołę,
zasięgają informacji na temat swoich dzieci w szkole oraz poprzez dziennik elektroniczny Librus - Synergia,
współpracują z wychowawcą klasy i innymi nauczycielami uczącymi w klasie,
dbają o właściwą formę spędzania czasu wolnego przez uczniów,
Rada Rodziców ‒ uchwala w porozumieniu z Radą Pedagogiczną Szkolny Program Wychowawczo-Profilaktyczny.
Samorząd uczniowski:
jest inspiratorem i organizatorem życia kulturalnego uczniów szkoły, działalności oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi w porozumieniu z dyrektorem,
uczestniczy w diagnozowaniu sytuacji wychowawczej szkoły,
uczestniczy w poszukiwaniu nowych rozwiązań na rzecz budowania szkolnego systemu ochrony zdrowia psychicznego uczniów,
współpracuje z Zespołem Wychowawców i Radą Pedagogiczną,
prowadzi akcje pomocy dla potrzebujących kolegów,
reprezentuje postawy i potrzeby środowiska uczniowskiego,
propaguje ideę samorządności oraz wychowania w demokracji,
dba o dobre imię i honor szkoły oraz wzbogaca jej tradycję,
może podejmować działania z zakresu wolontariatu.
V. HARMONOGRAM IMPREZ I UROCZYSTOŚCI SZKOLNYCH W ROKU SZKOLNYM 2025/2026
01.09.2025 r. – Uroczyste rozpoczęcie roku szkolnego 2025/2026
05.09.2025r. – Narodowe czytanie 2025r. – poezja Jana Kochanowskiego
25.09.2025 r. – „Dzień Kropki„
wrzesień 2025r. – Dzień języków Obcych
październik 2025 r. – Jesienne Biegi Przełajowe
10.10.2025 r. – Apel z okazji Dnia edukacji narodowej, Ślubowanie kl. I
07.11.2025 r. – Szkolna Uroczystość z okazji Święta Niepodległości
07.11.2025 r. – Turniej Niepodległościowy w piłkę nożną
11.11.2025 r. – Gminne Uroczystości z okazji Święta Niepodległości
27.11.2025 r. – szkolna Zabawa Andrzejkowa dla uczniów
29.11.2025 r. – Andrzejkowa Zabawa Dobroczynna na rzecz szkoły
05.12.2025 r. – „Mikołajki„ w naszej szkole
19.12.2025 r. – Apel Bożonarodzeniowy
21.01.2026r. – Apel z okazji Dnia Babci i Dnia Dziadka
25.01.2026 r. – Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy
29.01.2026 r. – Zabawa karnawałowa dla uczniów
20.03.2026 r. – Pierwszy Dzień Wiosny
30.03.2026 r. – Międzynarodowy dzień Języka Ojczystego
01.04.2026r. – Apel z okazji Świąt Wielkanocnych
22.04.2026 r. – Dzień Ziemi
kwiecień 2026 r. – Wiosenne Biegi Przełajowe
30.04.2026 r. – Apel z okazji Świąt Majowych (01,02,03.05.2026r.)
maj/czerwiec 2026r. – Apel z okazji Dnia matki i Dnia Ojca
01.06.2026r. – Dzień Dziecka, Dzień Sportu, Dzień Patronów
26.06.2026r. - Uroczyste zakończenie roku szkolnego 2025/2026
VI. SZCZEGÓŁOWE CELE WYCHOWAWCZE DO REALIZACJI W ROKU SZKOLNYM
Obszar rozwoju intelektualnego:
1. Rozpoznawanie i rozwijanie możliwości, uzdolnień i zainteresowań uczniów.
2. Zwiększenie udziału uczniów w zajęciach pozalekcyjnych.
3. Uzyskanie wsparcia przez wszystkich uczniów wymagających różnych jego form.
4. Poprawa frekwencji uczniów na zajęciach lekcyjnych.
5. Kształtowanie kompetencji kluczowych ze szczególnym zwróceniem uwagi na kompetencje cyfrowe, językowe, społeczne, interdyscyplinarne podejście do przedmiotów przyrodniczych i ścisłych.
6. Zapoznanie się z zasadami, metodami i technikami efektywnego uczenia się, oceniania kształtującego.
7. Poprawa jakości uczenia poprzez wykorzystywanie pomocy platform edukacyjnych.
8. Bezpieczeństwo uczniów w sieci, promowanie higieny cyfrowej.
9. Podejmowanie działań wychowawczych wpływających na poprawę wyników uczniów w nauce.
Obszar rozwoju społecznego:
1. Integracja zespołów klasowych
2. Rozumienie i respektowanie obowiązujących norm.
3. Rozwijanie postaw prospołecznych i działań w zakresie wolontariatu.
4.Eliminowanie przejawów agresji słownej, emocjonalnej, społecznej, przemocy rówieśniczej.
Obszar rozwoju fizycznego:
1. Kształtowanie umiejętności podejmowania i realizacji zachowań prozdrowotnych – promocja zdrowego trybu życia w szkole.
2. Wszyscy wychowawcy przeprowadzą co najmniej 4 godziny zajęć sprzyjających kształtowaniu postaw prozdrowotnych (pierwsza pomoc, zdrowe odżywianie).
3. Uświadomienie zależności pomiędzy odpowiednim stylem życia, a zdrowiem.
4. Podstawy pierwszej pomocy - rozumienie znaczenia podejmowania takich działań.
Obszar rozwoju emocjonalnego:
1. Kształtowanie pozytywnego obrazu własnej osoby.
2. Przeprowadzenie cyklu zajęć psychoedukacyjnych w klasach na temat umiejętności samooceny i rozpoznawania swoich predyspozycji.
3. Przeprowadzenie cyklu zajęć kształcących umiejętność rozpoznawania własnych emocji.
Obszar rozwoju duchowego:
1. Upowszechnienie wiedzy na temat obowiązujących w szkole norm i wartości.
2. Na początku roku szkolnego wychowawcy klas zapoznają uczniów i rodziców z systemem wartości przyjętych w koncepcji pracy szkoły oraz regulaminem prawa wewnętrznego.
VII. HARMONOGRAM DZIAŁAŃ
S F ERA |
Zadania |
Forma realizacji |
Osoby odpowiedzialne |
Termin |
I N T E L E K T U A L N A |
Rozpoznanie i rozwijanie możliwości, uzdolnień i zainteresowań uczniów |
Przeprowadzanie w klasach diagnoz i ankiet wstępnych, obserwacje podczas bieżącej pracy, praca z TIK |
nauczyciele, wychowawcy |
Wrzesień |
Rozwijanie zainteresowań |
Przygotowanie propozycji zajęć w zespołach przedmiotowych, prowadzenie zajęć pozalekcyjnych, kół zainteresowań, warsztatów, konkursów, wyjazdy do muzeum, teatru, na wystawy, udział w życiu kulturalnym miasta Przygotowanie programów artystycznych na uroczystości szkolne, prezentowanie talentów na forum szkoły Warsztaty dla uczniów prowadzone w ramach współpracy z Centrum Kultury w Przybiernowie Przeprowadzenie przez nauczycieli zajęć lekcyjnych z wykorzystaniem aktywizujących metod pracy Udział uczniów w konkursach (opracowany harmonogram konkursów) |
nauczyciele, wychowawcy, pedagog szkolny, psycholog szkolny wychowawca świetlicy dyrektor nauczyciele pracownicy Centrum Kultury w Przybiernowie dyrektor dyrektor nauczyciele
|
zgodnie z harmonogramem zajęć prowadzonych przez konkretne osoby zgodnie z kalendarzem szkolnych uroczystości określających terminy konkretnych przedsięwzięć i osoby odpowiedzialne za ich przygotowanie Zgodnie z terminami obserwacji lekcji ustalonym w planie nadzoru pedagogicznego Zgodnie z terminami |
|
Rozwijanie umiejętności rozpoznawania własnych uzdolnień |
Zajęcia z orientacji zawodowej - doradztwo zawodowe, zajęcia ujawniające uzdolnienia uczniów, warsztaty |
nauczyciel odpowiedzialny, wychowawcy, pedagog szkolny, psycholog szkolny |
zgodnie z harmonogramem zajęć w poszczególnych klasach |
|
Kształtowanie postawy twórczej |
szkolne konkursy plastyczne, recytatorskie, wiedzy o sporcie, matematyczny, czytelniczy, twórczości artystycznej |
wychowawcy, organizatorzy konkursów
|
zgodnie z ustalonym harmonogramem szkolnych konkursów |
|
Kształcenie samodzielnego formułowania i wyrażania sądów |
przeprowadzenie lekcji wychowawczych, rozmowy na temat wartości, zajęcia z psychologiem, pedagogiem szkolnym |
Wychowawcy psycholog szkolny pedagog szkolny
|
cały rok zgodnie z harmonogramem
|
|
Podnoszenie efektów kształcenia poprzez uświadamianie wagi edukacji i wyników egzaminów zewnętrznych
|
lekcje wychowawcze poświęcone tej tematyce, podejmowanie różnorodnych działań przez nauczycieli przedmiotów, kształcenie kompetencji kluczowych, szczególne zwrócenie uwagi na wyniki z języka polskiego |
nauczyciele, wychowawcy nauczyciele wychowawcy |
zajęcia zgodnie z harmonogramem opracowanym w zespołach wychowawczych dla poszczególnych klas
|
|
Uczenie planowania i dobrej organizacji własnej pracy
|
Lekcje wychowawcze poświęcone tej tematyce, praktyczne sposoby zarządzania czasem na warsztatach prowadzonych przez pedagoga szkolnego i wychowawcę świetlicy |
koordynator np. pedagog szkolny, wychowawcy, wychowawca świetlicy |
zgodnie z harmonogramem zajęć |
|
MO R A L N A |
Kształtowanie szacunku do ludzi, wrażliwości na potrzeby drugiego człowieka, prawidłowe rozumienie wolności jednostki oparte na poszanowaniu osoby ludzkiej |
Działalność charytatywna, wolontariat szkolny Powołanie Rady Wolontariatu Wdrażanie szkolnego Programu Wolontariatu w Szkole Podstawowej im. W. Komara i T. Ślusarskiego w Czarnogłowach |
nauczyciel odpowiedzialny |
wrzesień, cały rok |
Rozwój poszanowania dziedzictwa narodowego i kształtowanie świadomości narodowej. Wskazywanie autorytetów i wzorców moralnych |
Świętowanie rocznic i wydarzeń patriotycznych, lekcje wychowawcze na temat patriotyzmu, postaw obywatelskich
|
nauczyciele wskazani jako odpowiedzialni za poszczególne działania |
zgodnie z kalendarzem uroczystości i personalną odpowiedzialnością za konkretne działanie
|
|
Poznanie kultury rodzimej, zaznajamianie z kulturą regionu
|
Wycieczki, tematyczne lekcje wychowawcze, pokazy multimedialne, praca z TIK |
nauczyciele, wychowawcy, rodzice |
terminy konkretnych wycieczek planowanych przez wychowawców i nauczycieli, ujęte w planach pracy wychowawcy klasowego oraz terminarzach nauczycieli |
|
Poznanie dorobku kulturalnego Europy, świata, wykształcenie postawy tolerancji i szacunku dla innych narodów, kultur, religii
|
lekcje wychowawcze poświęcone tej tematyce, wycieczki |
nauczyciele, wychowawcy
|
zgodnie z harmonogramem w planach pracy wychowawców klas |
|
Uczenie właściwego pojęcia tolerancji, odwagi w reagowaniu na niesprawiedliwość, krzywdę drugiego człowieka, agresję. Kształtowanie postaw uczniów do czynienia dobra
Wspieranie uczniów w rozwiązywaniu konfliktów i promowanie wartości moralnych |
zajęcia organizowane przez pedagoga szkolnego, psychologa szkolnego Lekcje wychowawcze poświęcone tej tematyce ze szczególnym zwróceniem uwagi na przemoc rówieśniczą Mediacje rówieśnicze |
pedagog szkolny, psycholog szkolna wychowawcy klas pedagog szkolny psycholog szkolny |
zgodnie z harmonogramem opracowanym przez pedagoga i planami wychowawców klas adekwatnie do potrzeb i zgodnie z harmonogramem |
|
Promowanie zdrowego stylu życia poprzez aktywny udział w zajęciach wychowania fizycznego, uprawianie sportu i rekreacji, w tym racjonalnych form spędzania czasu wolnego Wychowanie w zdrowiu, poznawanie zagadnień, które kształtują postawy prozdrowotne oraz ugruntowują wiedzę na temat ochrony klimatu, odpowiedzialności za środowisko naturalne Pielęgnowanie tradycji i idei olimpijskich |
zajęcia z zakresu bezpieczeństwa na temat zdrowego stylu ożywiania się oraz znaczeniu ruchu w życiu człowieka, zawody sportowe prowadzone przez wychowawców, nauczyciela wychowania fizycznego, dyskoteki szkolne, imprezy okolicznościowe, spotkania, plenery |
nauczyciel edukacji dla bezpieczeństwa, nauczyciel biologii i przyrody, chemii, wychowanie fizycznego, edukacji zdrowotnej wychowawcy klas, rodzice, pedagog szkolny, psycholog szkolny |
cały rok zgodnie z harmonogramem opracowanym przez odpowiednie osoby |
|
S P O Ł E C Z N A |
Kształtowanie przekonania o społecznym wymiarze istnienia osoby ludzkiej, a także o społecznym aspekcie bycia uczniem szkoły Promocja szkoły
|
Omówienie zasad statutu szkoły, regulaminów szkolnych i procedur Lekcje wychowawcze poświęcone tej tematyce Zaproszenie gości imprezy, uroczystości, akcje szkolne. Udział w akcjach zewnętrznych, konkursach, zawodach sportowych. |
wychowawcy, dyrektor, nauczyciele, pedagog szkolny, psycholog szkolny |
Październik cały rok |
Współpraca z rodzicami Współpraca ze środowiskiem
Uczenie działania zespołowego, tworzenie klimatu dialogu i efektywnej współpracy, umiejętności słuchania innych i rozumienia ich poglądów. Uczenie zasad samorządności demokracji.
|
Zapoznanie rodziców z głównymi aktami i programami szkoły oraz współpraca przy ich tworzeniu, współpraca nauczycieli z rodzicami, zebrania, spotkania indywidualne, kontakty telefoniczne, pedagogizacja rodziców. Uwzględnienie propozycji Rady Rodziców przy tworzeniu programu wychowawczo - profilaktycznego. Wspólne organizowanie imprez szkolnych, kiermaszy, wycieczek. Pomoc rodzicom zagrożonym niedostosowaniem społecznym. Wspomaganie przez szkołę wychowawczej roli rodziny (wdż) Wykształcenie nawyków godnego reprezentowania szkoły w różnych sytuacjach, ukazanie dorobku szkoły, zbudowanie przyjaznego klimatu wokół szkoły. Spotkania ze strażakami, policjantami, pielęgniarką, pracownikami nadleśnictwa Rokita, byłymi absolwentami szkoły, współpraca z Ośrodkiem Kultury w Czarnogłowach, sołtysem, radą sołecką, radnymi, instytucjami, zakładami. Zajęcia z zakresu komunikacji społecznej, pracy w zespole, funkcjonowania wśród innych, analizy sytuacji problemowych i możliwości ich konstruktywnego rozwiązywania Uczenie zasad mediacji uczniów na zajęciach prowadzonych przez pedagoga szkolnego, psychologa szkolnego Wybory do samorządu uczniowskiego/wybory samorządów klasowych, bieżąca kontrola ich działalności, wybory opiekuna samorządu uczniowskiego Moje prawa i obowiązki - zapoznanie uczniów z odpowiednimi dokumentami w tym z Konwencją o Prawach Dziecka, Szkolna debata na temat praw i wolności w szkole. Konkurs plastyczny na interpretację wybranego aspektu z Konwencji o Prawach Dziecka. |
wychowawcy, nauczyciele, rodzice, pedagog szkolny, członkowie Zespołu Interdyscyplinarnego działającego przy OPS Przybiernów wychowawcy, nauczyciele , pedagog szkolny, wychowawca świetlicy
Nauczyciele, wychowawcy, pedagog szkolna, wychowawca świetlicy
Pedagog szkolny
Wychowawcy
Pedagog szkolny
wychowawcy klas
Opiekun Samorządu Uczniowskiego
Dyrektor, wychowawcy, Pedagog szkolny,
|
cały rok
cały rok szkolny
Cały rok
Cały rok
Zgodnie z regulaminem Samorządu Uczniowskiego
I półrocze wrzesień październik/listopad wg potrzeb |
|
Bezpieczeństwo Doskonalenie kultury bycia |
Zapoznanie rodziców z obowiązującymi w szkole regulaminami i procedurami. Organizowanie spotkań w celu zaznajomienia ich z prawem oraz skutkami jego naruszenia, konsekwentne reagowanie na przejawy agresji, naruszanie prawa. Bezpieczeństwo w sieci. "Wiem jak dobrze się zachować" |
Dyrektor szkoły, pedagog szkolny, wychowawcy, specjaliści, policjanci Pedagog szkolny, wychowawca świetlicy |
I półrocze, zgodnie z programem zajęć, zgodnie z opracowanym planem zajęć |
|
Kształtowanie postawy szacunku wobec środowiska naturalnego oraz postaw prozdrowotnych |
Udział w akcji "Sprzątanie Świata", udział w akcjach na rzecz zwierząt, wycieczki krajoznawcze i akcje związane z ochroną środowiska naturalnego, akcja „Międzynarodowy Dzień Jabłka”, akcja „Światowy Dzień Wody” |
wychowawcy, nauczyciel przyrody, biologii, chemii, fizyki, geografii, pedagog szkolny |
wrzesień, okres zimy, kwiecień |
|
Kształtowanie aktywnej postawy wobec przyszłej pracy zawodowej |
Zajęcia prowadzone przez nauczycieli, nauczyciela doradztwa zawodowego, pedagoga szkolnego, psychologa szkolnego |
pedagog szkolny, nauczyciel doradztwa zawodowego, psycholog szkolny |
zgodnie z harmonogramem zajęć
|
|
Systematyczne monitorowanie frekwencji uczniów na zajęciach lekcyjnych Zwiększenie współpracy z rodzicami w zakresie kontroli obowiązku szkolnego Zapoznanie uczniów ze standardami ochrony małoletnich Monitorowanie i egzekwowanie przestrzegania standardów ochrony małoletnich w szkole Szkolenie nauczycieli z zakresu korzystania i egzekwowania standardów ochrony małoletnich |
Analiza frekwencji uczniów Systematyczne informowanie rodziców o absencji uczniów, wywiadówki, indywidualne spotkania z rodzicami Organizacja specjalnych lekcji wychowawczych poświęconych omówieniu standardów ochrony małoletnich, z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych i materiałów edukacyjnych. Przygotowanie i dystrybucja broszur informacyjnych na temat standardów ochrony małoletnich, dostępnych zarówno w wersji drukowanej jak i online. Prowadzenie cyklicznych spotkań z uczniami, podczas których będą omawiane sytuacje, w których standardy te mają zastosowanie oraz sposoby ich przestrzegania. Ustanowienie stałego zespołu do spraw monitorowania przestrzegania standardów ochrony małoletnich, który będzie regularnie kontrolował przestrzeganie procedur w szkole. Wprowadzenie systemu zgłaszania naruszeń standardów ochrony małoletnich, w tym anonimowych skrzynek na uwagi. Organizacja regularnych audytów i raportów dotyczących przestrzegania standardów ochrony małoletnich oraz podejmowanie działań naprawczych w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości. Organizacja szkoleń i warsztatów dla nauczycieli, prowadzonych przez specjalistów z zakresu prawa i psychologii, dotyczących praktycznego zastosowania standardów ochrony małoletnich. Opracowanie i dystrybucja materiałów szkoleniowych dla nauczycieli, zawierających wytyczne i procedury związane z ochroną małoletnich. |
dyrektor, wychowawcy klas, pedagog szkolny, rodzice dyrektor szkoły wychowawcy klas pedagog szkolny psycholog szkolny dyrektor szkoły zespół ds. monitorowania standardów ochrony małoletnich pedagog szkolny dyrektor szkoły przewodniczący zespołu ds. Standardów Ochrony Małoletnich |
sporządzanie miesięcznych zestawień obecności zgodnie z harmonogramem zebrań ustalonych na dany rok szkolny oraz ustalonego indywidualnie czasu spotkań przez wychowawców klas Pierwszy miesiąc roku szkolnego oraz cyklicznie przez cały rok cały rok szkolny, zgodnie z harmonogramem audytów i raportów przez cały rok |
|
EMO C J O N A L N A |
Nauka nabywania świadomości własnych słabych i mocnych stron, kształtowanie samoakceptacji, budowanie poczucia własnej wartości Kształcenie umiejętności rozpoznawania własnych emocji i zarządzania nimi Rozwijanie empatii OCHRONA ZDROWIA PSYCHICZNEGO Poszerzenie wiedzy uczniów na temat wpływu sytuacji kryzysowej na funkcjonowanie w szkole oraz możliwości uzyskania pomocy w szkole i poza szkołą Wspieranie uczniów, u których rozpoznano objawy depresji lub obniżenia kondycji psychicznej Umacnianie u uczniów prawidłowych relacji w grupie klasowej, poczucia wspólnoty Tworzenie okazji do przeżycia sukcesu i rozpoznawania własnych osiągnięć Poszerzenie wiedzy uczniów o czynnikach wzmacniających zdrowie psychiczne Nauczanie bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy informacji dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi ROZWÓJ UMIEJĘTNOŚCi CYFROWYCH UCZNIÓW Krytyczna analiza informacji dostępnych w Internecie Poprawne metodycznie wykorzystywanie narzędzi i materiałów dostępnych w sieci |
Zajęcia dla uczniów prowadzone przez specjalistów PPP Lekcje wychowawcze poświęcone tej tematyce Warsztaty dla uczniów prowadzone przez specjalistów z PPP Lekcje wychowawcze poświęcone tej tematyce – wskazanie konkretnych zajęć. Ćwiczenia typu „wejdź w czyjeś buty” – projekty klasowe Praca z tekstami literackimi, filmami, historiami pokazującymi różne punkty widzenia. Realizacja programu „Apteczka Pierwszej Pomocy Emocjonalnej” – projekty klasowe. Lekcje wychowawcze z udziałem psychologa, pedagoga. Indywidualne rozmowy wspierające z każdym uczniem, jego rodzicami. Ustalenie zakresu dalszych działań. Dalsze postępowanie według ustaleń. Lekcje wychowawcze – gry i zabawy integracyjne, rozmowy, warsztaty Indywidualne rozmowy wspierające rozwój osobisty ucznia. Promowanie pomocy innym,zaangażowania w klasie, pokonanie trudności, poprawa zachowania itp. Lekcje wychowawcze. Warsztaty z psychologiem. Warsztaty edukacyjne, kursy online z bezpiecznego korzystania z Internetu, zajęcia z zakresu krytycznego myślenia. Lekcje poświęcone weryfikacji źródeł informacji, rozpoznawanie fake newsów i dezinformacji. Projekty edukacyjne, w których uczniowie analizują różne źródła informacji i prezentują wyniki swoich badań. Szkolenia dla nauczycieli z zakresu korzystania z narzędzi edukacyjnych online, takich jak platformy e – learningowe, aplikacje edukacyjne, zasoby Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej. Tworzenie i udostępnianie bazy zasobów edukacyjnych i narzędzi cyfrowych w szkole. |
pedagog szkolny, wychowawcy, specjaliści z PPP pedagog szkolny psycholog szkolny wychowawcy pedagog szkolna psycholog szkolna wychowawcy nauczyciel języka polskiego wychowawcy klas wychowawca psycholog szkolny wychowawcy klas wychowawcy nauczyciele wychowawcy nauczyciel biologii, psycholog szkolny pedagog szkolny nauczyciele informatyki nauczyciele przedmiotów bibliotekarz szkolny koordynator do spraw technologii edukacyjnych nauczyciele przedmiotów |
Dwa spotkania po jednym w semestrze ze specjalistami z PPP, zgodnie z ustalonymi terminami dla poszczególnych klas zgodnie z ustalonymi terminami dla poszczególnych oddziałów zgodnie z terminami dla poszczególnych oddziałów zgodnie z terminami dla poszczególnych oddziałów (plany pracy wychowawców klas) zgodnie z potrzebami zgodnie z konkretnymi terminami dla poszczególnych oddziałów (plany pracy wychowawców klas) cały rok zgodnie z konkretnymi terminami dla poszczególnych oddziałów zgodnie z harmonogramem zajęć cały rok szkolny, zgodnie z harmonogramem zajęć cały rok szkolny, zgodnie z harmonogramem zajęć
|
VIII. ZASADY EWALUACJI PROGRAMU WYCHOWAWCZO-PROFILAKTYCZNEGO
Ewaluacja programu polega na systematycznym gromadzeniu informacji na temat prowadzonych działań, w celu ich modyfikacji i podnoszenia skuteczności programu wychowawczo-profilaktycznego. Ewaluacja przeprowadzana będzie poprzez:
obserwację zachowań,
analizę dokumentacji,
przeprowadzanie ankiet, kwestionariuszy wśród uczniów, rodziców i nauczycieli,
rozmowy z rodzicami,
wymianę spostrzeżeń w zespołach wychowawców i nauczycieli,
analizy przypadków.
Ewaluacja programu przeprowadzana będzie w każdym roku szkolnym przez zespół ds. Ewaluacji Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego powołany przez dyrektora. Zadaniem Zespołu jest opracowanie planu ewaluacji, organizacja badań oraz opracowanie wyników. Z wynikami prac zespołu w formie raportu ewaluacyjnego zostanie zapoznana Rada Pedagogiczna i Rada Rodziców.
Sposoby zbierania danych:
obserwacja uczniów w różnych sytuacjach szkolnych
rozmowy z nauczycielami, uczniami i rodzicami,
analiza dokumentów
ankiety
wywiady
Program może być modyfikowany w miarę potrzeb i wpływu propozycji zagadnień do modyfikacji.
Zasady ewaluacji programu wychowawczo – profilaktycznego
Ewaluacja programu polega na systematycznym gromadzeniu informacji na temat prowadzonych działań, w celu ich modyfikacji i podnoszeniu skuteczności programu wychowawczo- profilaktycznego. Ewaluacja przeprowadzona będzie poprzez:
1.obserwację zachowań uczniów
2.analizę dokumentacji
3.przeprowadzenie ankiet, kwestionariuszy wśród uczniów, rodziców i nauczycieli
4.rozmowy z rodzicami
5.wymianę spostrzeżeń w zespołach wychowawców i nauczycieli
6.analizę przypadków
Ewaluacja programu przeprowadzona będzie w każdym roku szkolnym przez zespól ds. ewaluacji programu wychowawczo – profilaktycznego powołany przez dyrektora. Zadaniem Zespołu jest opracowanie planu ewaluacji, organizacja badań oraz opracowanie wyników. Z wynikami prac Zespołu w formie raportu ewaluacyjnego zostanie zapoznana Rada Pedagogiczna i Rada Rodziców.
Sposoby zbierania informacji:
obserwacja uczniów w różnych sytuacjach szkolnych
rozmowy z nauczycielami, uczniami i rodzicami
analiza dokumentów
ankiety
wywiady
Program może być modyfikowany w miarę potrzeb i wpływu propozycji zagadnień do modyfikacji.
72-121 Czarnogłowy
ul. Lipowa 11