Szkoła Podstawowa im. W. Komara i T. Ślusarskiego w Czarnogłowach
PLAN PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ
IM. W. KOMARA I T.ŚLUSARSKIEGO
W CZARNOGŁOWACH
ROK SZKOLNY 2025/26
Podstawa planowania
Podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2025/26 oraz rekomendacje Zachodniopomorskiego Kuratora Oświaty
Koncepcja funkcjonowania i rozwoju Szkoły Podstawowej w Czarnogłowach opracowana przez Dyrektor Szkoły Jolantę Grześkowiak
Wnioski z pełnionego przez Dyrektora nadzoru pedagogicznego roku szkolnym 2024/25
Wnioski z podsumowania pracy za rok szkolny 2024/25 w zakresie diagnoz wewnętrznych, doskonalenia nauczycieli, wniosków i rekomendacji wypływających z kształcenia, wychowania i opieki, egzaminów wewnętrznych i zewnętrznych
Cele strategiczne
Szkoła osiąga cele zgodnie z polityką oświatową państwa
Szkoła zapewnia warunki do wszechstronnego rozwoju ucznia poprzez właściwą organizację procesu kształcenia z uwzględnieniem zróżnicowanych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych wszystkich uczniów
Szkoła kształtuje postawy patriotyczne, obywatelskie i społeczne poprzez współpracę ze społecznością lokalną oraz organizacjami i instytucjami wspierającymi działanie szkoły
Szkoła kształtuje właściwe postawy prozdrowotne poprzez edukację w zakresie wychowania fizycznego oraz wszelkich zajęć sportowych i rekreacyjnych organizowanych na terenie szkoły
Szkoła kształtuje postawy tolerancji oraz przestrzegania ustalonych norm i zasad życia społecznego
Szkoła sprzyja rozwojowi osobowości uczniów, przygotowując ich do uczestnictwa w życiu społecznym oraz umożliwia wyrównywanie szans edukacyjnych, kierując się zasadą równości wszystkich uczniów
Szkoła organizuje dobrą i efektywną współpracę z rodzicami i opiekunami prawnymi uczniów oraz wspomaga wychowawczą rolę rodziny
Szkoła rozwija postawy odpowiedzialności za środowisko naturalne
Szkoła rozwija umiejętności zawodowe w edukacji formalnej i pozaformalnej w celu planowania własnego rozwoju ucznia i podejmowania decyzji edukacyjno-zawodowych
Szkoła monitoruje kondycje psychiczną uczniów, wspomaga uczniów z obniżonymi umiejętnościami społecznymi i zaburzeniami emocjonalnymi
Sprawny i skuteczny nadzór pedagogiczny mobilizuje społeczność szkolną do działania i sprzyja podwyższaniu jakości pracy szkoły
Główne zadania do realizacji
Przestrzegania przez nauczycieli przepisów w sprawie oceniania,
klasyfikowania i promowania uczniów
Prowadzenie dokumentacji przebiegu nauczania w sposób zgodny z obowiązującymi przepisami prawa oświatowego
Dostosowanie metod pracy do możliwości i potrzeb uczniów oraz stosowanie form pracy pozwalających na rozwijanie u uczniów zdolnych zainteresowań, zamiłowań i talentów
W okresie ewentualnego, zdalnego nauczania realizowanie zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość
Monitorowanie korzystania w procesie kształcenia z narzędzi i zasobów cyfrowych
Monitorowanie realizacji zajęć wychowania fizycznego w różnych formach
Realizacja przez dzieci 6- letnie i 5-letnie rocznego obowiązku wychowania przedszkolnego
Przestrzegania zasad bezpieczeństwa i obowiązujących w szkole procedur, regulaminów przez uczniów i nauczycieli dyżurujących na przerwach , sprawujących opiekę na wycieczkach szkolnych oraz wszelkich organizowanych zajęciach pozaszkolnych
Zgodność z prawem procesu rekrutacji, przyjmowania i przenoszenia uczniów do innej szkoły
Realizacja zaleceń i wskazówek wydanych przez poradnie w opiniach i orzeczeniach
Organizacja zajęć wychowawczo -opiekuńczych w dodatkowe dni wolne od zajęć dydaktyczno-wychowawczych, zgodnie z obowiązującym harmonogramem, ustalonym przez dyrektora szkoły
Przeprowadzenie wśród uczniów akcji i działań profilaktycznych na temat szkodliwych substancji, uzależnień, cyberprzemocy i agresji
Troska o właściwy klimat szkoły, pielęgnowanie wartości, tradycji szkoły, idei olimpijskich, pamięci Patronów
Właściwa organizacja i przebieg procesu kształcenia oraz uzyskanie jak najwyższych efektów pracy z uczniami
Właściwa realizacja treści programowych wynikających z podstawy programowej
Doskonalenie zawodowe nauczycieli
Preferowanie aktywnych form wychowania poprze uczenie uczniów wzajemnej komunikacji, umiejętności rozwiązywania konfliktów, radzenie sobie z problemami, integracji klasowej, wiary w siebie i swoje możliwości
Systematyczne wdrażanie uczniów do odpowiedzialności za to co się dzieje w szkole, klasie, a także za własne czyny i słowa
Pielęgnowanie tradycji narodowych, kształcenia postaw patriotycznych, szacunku
i miłości do Ojczyzny
Wspomaganie wychowawczej roli rodziny
Kształtowanie postaw tolerancji wobec innych osób, niepełnosprawnych, cudzoziemców, innego wyznania
Kształtowanie świadomości ekologicznej
Diagnozowanie pracy szkoły
Przestrzeganie praw uczniów i praw dziecka wynikających z Konwencji o Prawach Dziecka , Statutu Szkoły
Kształtowanie postaw wychowania do wartości
Upowszechnianie czytelnictwa, rozwijanie kompetencji czytelniczych i informatycznych u uczniów, kształtowanie postaw prozdrowotnych wynikających z właściwego odżywiania, efektywnego uczestnictwa w zajęciach z wychowania fizycznego, uprawiania sportu i rekreacji, działania w ramach wolontariatu
Kształtowanie myślenia analitycznego poprzez interdyscyplinarne podejście do nauczania przedmiotów przyrodniczych i ścisłych oraz poprzez rozwijanie umiejętności matematycznych w kształceniu ogólnym.
Szkoła miejscem edukacji obywatelskiej - kształtowanie postaw patriotycznych, społecznych i obywatelskich, odpowiedzialności za region i ojczyznę, dbałości o bezpieczeństwo własne i innych.
Promocja zdrowego trybu życia w szkole - kształtowanie postaw i zachowań prozdrowotnych. Wspieranie aktywności fizycznej uczniów.
Profilaktyka przemocy rówieśniczej. Zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży, wsparcie w kryzysach psychicznych.
Promowanie higieny cyfrowej i bezpiecznego poruszania się w sieci. Rozwijanie umiejętności krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie. Poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli nowoczesnych technologii, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji oraz korzystanie z zasobów Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej.
Promocja kształcenia zawodowego w szkołach podstawowych oraz w środowisku pracodawców. Wzmocnienie roli doradztwa zawodowego.
Rozwijanie zainteresowania kulturą i językiem polskim wśród Polonii. Nauczanie języka polskiego w środowiskach polonijnych.
Wspieranie aktywności poznawczej i poczucia sprawczości ucznia poprzez promowanie oceniania kształtującego i metod aktywizujących w dydaktyce.
Priorytet Zachodniopomorskiego Kuratora Oświaty
Efektywność kształcenia języka polskiego i matematyki.
I. KSZTAŁCENIE
OBSZAR: PODNOSZENIE JAKOŚCI KSZTAŁCENIA
ZADANIA |
FORMY REALIZACJI |
TERMIN |
ODPOWIEDZIALNI |
Diagnozy edukacyjne
Program poprawy efektywności kształcenia na II etap edukacyjny w zakresie języka polskiego
rok szkolny 2024/25 2025/26 2026/27
|
Diagnoza wstępna w kl. IV
Wstępna diagnoza uczniów kl. I
Diagnoza wstępna dzieci z oddziału przedszkolnego
Przeprowadzenie badań osiągnięć szkolnych w kl. III: sprawdzian próbny, sprawdzian końcowy
Przeprowadzenie badań osiągnięć edukacyjnych w kl. IV-VIII
Diagnoza stopnia opanowania języka angielskiego w klasach IV-VIII
Diagnoza stopnia opanowania języka niemieckiego w klasie VIII
Badanie stopnia dojrzałości szkolnej dzieci z oddziału przedszkolnego (5-latki i 6- latki)
Działania w ramach programu:
*doskonalenie umiejętności mierzenia jakości swojej pracy *diagnozowanie potrzeb *określanie źródeł niepowodzeń *doskonalenie umiejętności oceniania *efektywne wykorzystanie czasu *ćwiczenie najsłabiej opanowanych umiejętności *zachęcanie do konkursów *opracowywanie metod pracy z uczniem słabym i zdolnym *analiza programów *motywowanie do nauki *indywidualizacja nauczania *ocenianie z komentarzem i wskazówkami |
Wrzesień
Październik
Październik
marzec, maj
Maj
Maj
Maj
Kwiecień
Cały rok |
M.Klińska E. Kowalewska I.Jackowska D. Grzejszczak
W.Wójcik
N. Kamińska
M.Fiłkowska
D. Grzejszczak E. Kowalewska M. Tomczyk K. Kazimierczuk M. Stróż M. Klińska
I.Jackowska
B. Świerczyńska
N. Kamińska
Dyrektor Wszyscy nauczyciele |
Zwrócenie uwagi na kluczowe obszary dydaktyczne
Zapewnienie odpowiedniej bazy dydaktycznej wyposażenia szkoły
Zwiększenie efektywności pracy
Doskonalenie własnych umiejętności przez nauczycieli
|
Zwiększenie ilości i różnorodności działań doprowadzających do usprawnienia techniki czytania (różnorodne działania)
Położenie nacisku na umiejętność pisania i samodzielnego redagowania tekstów
Zwracanie uwagi na poprawność językową w mowie i piśmie
Położenie nacisku na umiejętność wykorzystywania wiedzy w praktyce i rozumowaniu
Przeprowadzenie ćwiczeń zakresu czytania ze zrozumieniem
Kontynuacja działań zawartych w programie poprawy efektywności nauczania
Kształcenie wszystkich kompetencji kluczowych, ze szczególnym zwróceniem uwagi na kompetencje językowe, w zakresie pisania i czytania, komunikowania się w języku ojczystym, rozumienia i tworzenia informacji oraz kompetencji osobistych i społecznych
Doposażenie i zmiana wystroju sali dla przedszkola i klas I-III
Systematyczne Uzupełnianie księgozbioru biblioteki
Doposażenie świetlicy i sal dydaktycznych, szczególnie pracowni przedmiotowych, wychowanie fizyczne, plastyka, muzyka, zajęcia rewalidacyjne, korekcyjno – kompensacyjne
Pozyskiwanie funduszy na zakup pomocy dydaktycznych (dostosowanych do nowej podstawy programowej), sprzętu sportowego, wymiana stolików i krzeseł w klasach.
Zakup urządzeń i programów w ramach pozyskanej dotacji „Aktywna Tablica’
Pełne wykorzystanie czasu lekcji, punktualność
Organizowanie apeli, uroczystości i imprez w czasie godzin wychowawczych lub po lekcjach
Szkolenie rady pedagogicznej (m. in. wykorzystanie pomocy w ramach programu „Laboratoria Przyszłości”)
Uczestnictwo nauczycieli w różnych formach doskonalenia
Zdobywanie brakujących kwalifikacji do prowadzenia zajęć edukacyjnych
|
Cały rok
Cały rok
Cały rok
Cały rok
Cały rok
Cały rok
Cały rok
Cały rok
Cały rok
Cały rok
Cały rok
Cały rok
Cały rok Wg planu
WDN
Wg planu
WDN
WDN
|
Wszyscy nauczyciele
Wszyscy nauczyciele
Wszyscy nauczyciele
Wszyscy nauczyciele
Wszyscy nauczyciele
Wszyscy nauczyciele
Wszyscy nauczyciele
Dyrektor
Dyrektor U. Maciejewska
Dyrektor
Dyrektor Rada Rodziców
Dyrektor Wszyscy nauczyciele
Dyrektor Wszyscy nauczyciele
Dyrektor
Dyrektor Wszyscy nauczyciele
Wszyscy nauczyciele
Wszyscy nauczyciele
|
OBSZAR: DZIAŁANIA W ZAKRESIE DORADZTWA ZAWODOWEGO
ZADANIA |
FORMY REALIZACJI |
TERMIN |
ODPOWIEDZIALNI |
Preorientacja zawodowa w przedszkolu i klasach młodszych
|
Poznawanie zawodów wykonywanych przez osoby najbliższe w otoczeniu, spotkania z przedstawicielami różnych zawodów, zabawy w różnych kącikach zabaw, naśladowanie i odgrywanie ról, odwiedzanie zakladów pracy.
|
Cały rok |
Wychowawcy klas 0 -III |
Orientacja zawodowa w klasach IV – VI , poznawanie własnych zasobów, świat zawodów i rynek pracy
Doradztwo zawodowe w klasach VII-VIII
Udostępnianie informacji edukacyjnych i zawodowych
Klasy VII-VIII
Udzielanie indywidualnych porad edukacyjnych i zawodowych uczniom i ich rodzicom (prawnym opiekunom)
Klasy VII-VIII
Prowadzenie zajęć aktywizujących i przygotowujących uczniów do planowania kariery i podjęcia pracy zawodowej
|
Poznanie zainteresowań, zdolności i uzdolnień, mocnych i słabych stron uczniów, jako potencjalnych obszarów do rozwoju, ograniczeń i kompetencji (wiedzy, umiejętności, postaw), wartości, predyspozycji zawodowych. Rozmowa, pogadanka na temat ulubionych przedmiotów szkolnych, których uczeń lubi się uczyć
Pomoc w samodzielnym zdobywaniu informacji i korzystania z różnych źródeł wiedzy
Uświadomienie uczniom czym jest praca i jakie ma znaczenie w życiu człowieka
Pogadanka na temat roli pieniądza we współczesnym świecie i jego związek z pracą
Wycieczki edukacyjne np. do Urzędu Gminy na Policję, Pocztę, Ośrodek Zdrowia, do Gospodarstwa rolnego
Rozpoznawanie poprzez obserwację i rozmowę na temat planów edukacyjnych uczniów
Wyszukiwanie i gromadzenie materiałów dotyczących kierunków kształcenia
Korzystanie z zasobów internetowych dotyczących doradztwa zawodowego (strony Kuratorium, Powiatowego Urzędu Pracy)
Przygotowanie gazetki ściennej dotyczącej grup zawodów, kierunków kształcenia i możliwości podjęcia pracy
Kontakt z Powiatowym Urzędem Pracy w celu pozyskania informacji na temat lokalnego rynku pracy
Konsultacje indywidualne z uczniami i rodzicami, pomoc w wyborze szkoły i zawodu Kierowanie w sytuacjach trudnych do specjalistów
Prowadzenie zajęć warsztatowych oraz godzin wychowawczych , służących określeniu predyspozycji zawodowych, doskonalących umiejętność współdziałania, komunikacji, autoprezentacji, redagowania dokumentów aplikacyjnych |
Cały rok
Cały rok
Cały rok
Cały rok
Cały rok
Cały rok
Lekcje wychowawcze Lekcje przedmiotowe
Lekcje wychowawcze Lekcje przedmiotowe
Lekcje wychowawcze Lekcje przedmiotowe
IV/V
IV/V
Lekcje wychowawcze Lekcje przedmiotowe
Lekcje wychowawcze Lekcje przedmiotowe
Lekcje wychowawcze Lekcje przedmiotowe
|
Wychowawcy, Nauczyciel techniki M. Stróż, pedagog szkolny, psycholog
Nauczyciel informatyki Wychowawca I.Jackowska M. Stróż
Wychowawca Nauczyciel informatyki
Wychowawcy psycholog pedagog
Wychowawcy psycholog pedagog
Wychowawcy
Wychowawca Nauczyciel informatyki Nauczyciel doradztwa zawodowego
Wychowawca Nauczyciel doradztwa zawodowego, pedagog szkolny psycholog
Wychowawca Nauczyciel doradztwa zawodowego
Wychowawca Uczniowie Nauczyciel doradztwa zawodowego
Dyrektor Wychowawca Nauczyciel doradztwa zawodowego
Wychowawca Nauczyciel doradztwa zawodowego Pedagog szkolna
Wychowawca Nauczyciel doradztwa zawodowego Pedagog szkolna psycholog
Wychowawcy Nauczyciel doradztwa zawodowego
|
OBSZAR: WYRÓWNYWANIE SZANS EDUKACYJNYCH
ZADANIA |
FORMY REALIZACJI |
TERMIN |
ODPOWIEDZIALNI |
Organizacja pomocy psychologiczno – pedagogicznej
Pomoc uczniom z problemami w nauce
Praca z uczniami z dysfunkcjami i specyficznymi problemami w nauce
Współpraca z rodzicami w pokonywaniu trudności w nauce i zachowaniu dzieci
|
Kierowanie uczniów klas IV – VIII na badania
Informowanie rodziców dzieci z oddziału przedszkolnego i uczniów klas I-III o potrzebie badań w poradni
Zwrócenie uwagi na respektowanie przez nauczycieli i rodziców zaleceń poradni
Koordynacja pomocy na poziomie klasy
Koordynacja pomocy na poziomie szkoły
Konsultacje, porady, warsztaty
Działania zapobiegające problemowi braku przygotowania się do lekcji, systematyczne uczenie się, wsparcie skierowane do rodziców
Pomoc w nauce w ramach zajęć świetlicowych Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze
Dodatkowe zajęcia w ramach świetlicy dla uczniów klasy III i VIII (doskonalenie umiejętności czytania), ZDW, matematyka klasa VIII
Zajęcia korekcyjno – kompensacyjne
Zajęcia rewalidacyjne
Zajęcia korygujące wady wymowy- logopedia
Zebrania z rodzicami
Prelekcje na zebraniach ogólnych
Spotkania indywidualne lub z wybranymi grupami rodziców
Zajęcia terapeutyczne
Organizacja wczesnego wspomagania rozwoju dzieci
Prowadzenie dziennika elektronicznego, opracowanie regulaminu korzystania z dziennika elektronicznego przez rodziców
|
Wg potrzeby
Wg potrzeby
Na bieżąco
Cały rok
Cały rok
Cały rok
Cały rok
Cały rok
Cały rok
Cały rok
Cały rok
Cały rok
Zgodnie z orzeczeniami PPP
Wg planu
Wg planu
Wg potrzeb
Cały rok
Zgodnie z opiniami PPP, wg potrzeb
Cały rok
|
Wychowawcy klas IV –VIII Pedagog psycholog
Wychowawcy klas Pedagog szkolny psycholog
Dyrektor Pedagog szkolny
Wychowawcy
Pedagog
Wszyscy nauczyciele
Wychowawcy pedagog psycholog
K. Grześkowiak Nauczyciele prowadzący zajęcia
E. Kowalewska J. Grześkowiak
pedagog psycholog
M.Fiłkowska
W.Wójcik
W.Wójcik
Wszyscy nauczyciele pedagog psycholog
Dyrektor Wszyscy nauczyciele pedagog psycholog
Dyrektor Specjaliści Pedagog szkolna psycholog Wychowawcy
Dyrektor Administratorzy Nauczyciele
Dyrektor Administratorzy
|
OBSZAR : ROZWIJANIE ZAINTERESOWAŃ
ZADANIA |
FORMY REALIZACJI |
TERMIN |
ODPOWIEDZIALNI |
Prowadzenie różnorodnych kół zainteresowań
Organizowanie i udział w konkursach, zawodach szkolnych oraz międzyszkolnych
Prezentacja osiągnięć uczniów poza szkołą
|
Zajęcia rozwijające zdolności plastyczne
Chór szkolny (zajęcia rozwijające zdolności muzyczne)
SKS, zajęcia sportowe
Koło języka polskiego
Koło matematyczne
Konkurs plastyczny „Mam prawo znać swoje prawa”
Eko drzewo 3 d i Eko grzyb 3 d
Kartka świąteczna
„Od polskiego wybrzeża Bałtyku po węgierską pusztę”
Konkurs na Dzień Ziemi - plakat
Kartka wielkanocna
Konkurs wiedzy o krajach niemiecko-języcznych
Konkurs matematyczny z j. Obcego
Portret Świętego
Kartka świąteczna
Cudeńka bożonarodzeniowe Ozdoby choinkowe
Ogólnopolski Konkurs Matematyczny MULTITEST
Europejski Dzień Języków Obcych
Konkurs Literowania po angielsku
Konkurs czytelniczy (Biblioteka Szkolna)
Konkurs plastyczny interpretujący wybrany aspekt praw dziecka zapisany w Konwencji o Prawach Dziecka
Szkolny konkurs ortograficzny „Mistrz Ortografii”
Niepodległościowy Turniej Piłki Nożnej Jesienne biegi przełajowe
Wiosenne biegi przełajowe
Orzeł Języka Angielskiego
Konkurs matematyczny KO Szczecin
Konkurs biologiczny KO Szczecin
Konkurs chemiczny KO Szczecin
Konkurs historyczny KO Szczecin
Konkurs z j. angielskiego – KO Szczecin
Konkurs polonistyczny KO Szczecin
Szkolny Konkurs Chemiczny
Konkurs plastyczny ,,Zaczarowana Dynia”
Konkurs geograficzny KO Szczecin
Konkurs plastyczny ,,Piękno Sportu”
Konkurs czytelniczy (Biblioteka szkolna)
Konkurs na plakat promujący dbanie o zdrowie psychiczne uczniów oraz działania związane z przeciwdziałaniem agresji rówieśniczej
Szkolny Konkurs z fizyki
Szkolny konkurs pięknego czytania
Konkurs recytatorski
Konkurs znajomości Mitów klasa 5
Świat baśniami malowany kl.4
Konkurs literacki -wiersz
Konkurs świetlicowy ,,Najciekawsze hasła promujące zwroty grzecznościowe”
Konkurs świetlicowy ,,Stop wykluczeniu”
Udział uczniów w zawodach i imprezach sportowych. Prezentacja osiągnięć umiejętności w ramach imprez organizowanych dla rodziców i mieszkańców
Narodowe czytanie 2025 poezji Jana Kochanowskiego
Dzień Kropki
Dzień Języków Obcych
Jesienne biegi przełajowe
Ślubowanie Pierwszoklasistów Dzień Edukacji Narodowej
Uroczystość z okazji Święta Niepodległości (szkolna)
Turniej Niepodległościowy w piłkę nożną
Uroczystość z okazji Święta Niepodległości (środowiskowa)
Szkolna zabawa andrzejkowa
Andrzejkowa zabawa dobroczynna na rzecz szkoły (środowiskowa)
Mikołajki
Apel Bożonarodzeniowy
Apel z okazji Dnia Babci i Dziadka (środowiskowa)
Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy
Zabawa karnawałowa dla uczniów
Pierwszy Dzień Wiosny
Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego
Apel z okazji świąt wielkanocnych (środowiskowa)
Wiosenne Biegi Przełajowe
Dzień Ziemi
Apel z okazji świąt majowych
Apel z okazji Dnia Mamy i Taty (środowiskowa)
Dzień Dziecka Dzień Sportu Dzień Patronów
Uroczyste Zakończenie roku szkolnego |
Cały rok
Cały rok
Cały rok
Cały rok
Cały rok
XI
X/XI
XII
XII-V
X
IV
XI
I
X/XI
XII
XII
IV
X
X
X/XI
III
X
XI
IV
X
IX
X
X
X
IX
X
IV
X/XI
IX
V/VI
IV
X
IV
I
III
IV
V
II
II
XI
Wg planu imprez i uroczystości
IX
IX
IX
X
X
XI
XI
XI
XI
XI
XII
XII
I
I
I
III
III
IV
IV
IV
V
V/VI
VI
VI
|
J.Grześkowiak
M. Fiłkowska
U. Maciejewska
n-le j. polskiego
E. Kowalewska M. Tomczyk
Pedagog szkolna
D.Grzejszczak
D.Grzejszczak
D.Grzejszczak
D.Grzejszczak
D.Grzejszczak
B. Świerczyńska
B. Świerczyńska
D.Grzejszczak
D.Grzejszczak
D.Grzejszczak
E.Kowalewska
I.Jackowska
A.Wiechnik-Opas
U.Maciejewska
pedagog szkolna
M.Klińska
U.Maciejewska
U. Maciejewska
I.Jackowska A.Wiechnik-Opas
E.Kowalewska M.Tomczyk
D.Grzejszczak
K.Kazimierczuk
D.Grzejszczak
I.Jackowska
M.Klińska
K.Kazimierczuk
N.Kamińska
A.Zielińska
J.Grześkowiak
U. Maciejewska M.Fiłkowska
pedagog szkolna psycholog
M.Stróż
M.Klińska
M.Klińska I.Wniuk
M.Klińska
M.Klińska
M.Klińska
pedagog szkolna K.Grześkowiak
pedagog szkolna K.Grześkowiak
Osoby odpowiedzialne wg planu imprez
M.Klińska
M.Fiłkowska M.Klińska E.Chadaś
I.Jackowska A.Wiechnik-Opas B.Świerczyńska
K.Grześkowiak W.Wójcik U.Maciejewska M.Fiłkowska
M.Fiłkowska W.Wójcik M.Klińska E.Chadaś
M.Fiłkowska D.Grzejszczak M.Klińska N.Kamińska E.Chadaś I.Wnuk
U.Maciejewska K.Kazimierczuk E.Kowalewska
M.Fiłkowska D.Grzejszczak M.Klińska N.Kamińska E.Chadaś I.Wnuk
M.Fiłkowska M.Klińska I.Wnuk W.Wójcik U.Maciejewska E.Kowalewska K.Kazimierczuk
Rada Rodziców Rodzice Dyrektor szkoły
K.Grześkowiak E.Chadaś M.Klińska U.Maciejewska M.Fiłkowska W.Wójcik N.Kaminska
K.Grześkowiak M.Fiłkowska D.Grzejszczak N.Kamińska
M.Fiłkowska W.Wójcik E.Chadaś N.Kamińska
E.Chadaś A.Zielińska
M.Fiłkowska E.Chadaś W.Wójcik N.Kamińska
K.Grześkowiak E.Kowalewska M.Fiłkowska W.Wójcik E.Chadaś
M.Klińska U.Maciejewska
M.Fiłkowska D.Grzejszczak K.Grześkowiak
M.Fiłkowska U.Maciejewska M.Stróż
D.Grzejszczak E.Kowalewska K.Kazimierczuk A.Zielińska
M.Fiłkowska M.Klińska I.Wnuk D.Grzejszczak
Wychowawcy klas IV-VIII M.Fiłkowska E.Kowalewska
K.Grześkowiak E.Kowalewska M.Tomczyk U.Maciejewska
M.Fiłkowska E.Chadaś M.Klińska I.Wnuk
|
II. WYCHOWANIE I OPIEKA
OBSZAR: KSZTAŁCENIE POSTAW DBAŁOŚCI O BEZPIECZEŃSTWO
WŁASNE I INNYCH
ZADANIA |
FORMY REALIZACJI |
TERMIN |
ODPOWIEDZIALNI |
Działania związane z wdrożeniem planu oszczędnościowego (ciepło, energia elektryczna, woda)
Uświadamianie skutków zdrowotnych, niebezpiecznych i brawurowych zachowań na przerwach, w szatni, na wycieczkach i w klasie
|
Zapoznanie uczniów z potrzebą oszczędzania ciepła, prądu, wody – pogadanki, apele
Pogadanki i apele
Zapoznanie z regulaminem szkoły |
Cały rok
Cały rok |
Wszyscy nauczyciele Dyrektor
Wszyscy nauczyciele Dyrektor
|
Zapobieganie panice i zachowaniom histerycznym |
Zapoznanie z planem ewakuacji szkoły
Próbna ewakuacja |
IX
III |
Wychowawcy pedagog psycholog
Dyrektor
|
Powiadamianie o wypadkach i zdarzeniach osób kompetentnych, wzywanie pomocy |
Eksponowanie w widocznym miejscu numerów telefonów alarmowych Spotkania z przedstawicielami Policji i Straży Pożarnej i Nadleśnictwa
Pogadanki na temat zachowania się w sytuacjach wypadkowych
|
Cały rok
Cały rok
Cały rok
|
Dyrektor
Wychowawcy
Wychowawcy pedagog psycholog
|
Nabywanie umiejętności zachowania się w przypadku kontaktu z przedmiotami takimi jak petardy, niewybuchy, substancje toksyczne, inne |
Omówienie zasad zachowania się i konsekwencji grożących w przypadku ich nie przestrzegania
Pogadanki w okresie największego zainteresowania
Akcja informacyjna skierowana do rodziców |
Wg planu
Grudzień
Grudzień
|
Wychowawcy Pedagog szkolna
Wychowawcy
Wychowawcy Pedagog szkolna
|
Bezpieczna droga do szkoły |
Pogadanki na lekcjach
Uzgodnienie z rodzicami zasad przyprowadzania i odbierania uczniów z oddziału przeszklonego i klasy I
Bezwzględne respektowanie zakazu opuszczania przez uczniów terenu szkoły przed zakończeniem zajęć (na przerwach i w czasie oczekiwania na powrót do domu autokarem)
|
Wg planu wychowawcy
Wrzesień
Cały rok
|
Wychowawcy Policjanci
Wychowawca Rodzice
Wychowawca świetlicy Wychowawcy klas
|
Bezpieczne i celowe wykorzystywanie technologii informatyczno – komunikacyjnych
Roztropne korzystanie w procesie kształcenia z narzędzi i zasobów cyfrowych
Bezpieczeństwo w sieci
|
Pogadanki na lekcjach
Omówienie przypadków cyberprzemocy
Zwrócenie uwagi na brak anonimowości w sieci |
Cały rok
Cały rok
Cały rok |
Wychowawcy Nauczyciele Nauczyciele informat. Pedagog szkolna
Wychowawcy Nauczyciele Nauczyciele informat. Pedagog szkolna psycholog
Wszyscy nauczyciele |
Zapobieganie przyzwalaniu na zachowania nieakceptowane społecznie, agresywne
Kształtowanie umiejętności zachowania się w różnych sytuacjach |
Trening poprawnej komunikacji
Zajęcia tematyczne z uczniami |
Cały rok
Wg planu działań i scenariuszy zajęć |
Wychowawcy Pedagog szkolna Nauczyciele dyżurni psycholog
Pedagog szkolna Nauczyciele psycholog
|
Wskazywanie możliwości unikania agresji |
Promowanie zasad uczciwego, sprawiedliwego i honorowego postępowania |
Cały rok |
Wychowawcy Pedagog szkolna psycholog
|
Uczenie rozładowywania napięć w sposób akceptowany społecznie
|
Dyskusje Pogadanki Zabawy socjoterapeutyczne w klasach młodszych
Analiza lektur ukazujących pozytywne relacje międzyludzkie, elementy bajkoterapii
Zabawy integrujące, dyskoteki, spotkania klasowe, uroczystości |
Wg potrzeby
Cały rok
Cały rok |
Pedagog szkolna Wychowawcy psycholog
Wychowawcy Nauczyciele języka polskiego nauczyciel biblioteki
Nauczyciele
|
Edukacja rodziców
Współpraca z rodzicami w celu wypracowania jednolitych metod, wspólnego stanowiska przy kształtowaniu właściwych postaw moralnych i etycznych uczniów
|
Omawianie przypadków agresji, dyskusja i natychmiastowe reagowanie, Standardy Ochrony Małoletnich
Rozmowy z rodzicami
Pedagogizacja w czasie zebrań, na temat kształtowania u dzieci świadomości konsekwencji własnego postępowania, ponoszenia odpowiedzialności, roli kar i nagród w wychowaniu, stawianie granic, uczenie samodzielności
Wprowadzenie elementów „Szkoły dla rodziców i wychowawców”
|
Cały rok
Wg potrzeb Cały rok
Wg potrzeb |
Wychowawcy Dyrektor Pedagog szkolna psycholog
Wychowawcy Pedagog szkolna psycholog Dyrektor
Pedagog szkolna psycholog
|
Sytuacje konfliktowe |
Przypomnienie i udostępnienie rodzicom oraz uczniom procedur postępowania w sytuacjach konfliktowych |
Cały rok
|
Dyrektor Wychowawcy
|
Jednolite postępowanie wszystkich nauczycieli
|
Konsekwentne działania zgodne z procedurami
Przegląd i aktualizacja procedur
Szkolenie i samokształcenie nauczycieli (przepisy prawa, postępowanie w sytuacjach kryzysowych) |
Cały rok
Wg potrzeb
Wg potrzeb
|
Wszyscy nauczyciele
Dyrektor Pedagog szkolna
Dyrektor
|
Przestrzeganie dyscypliny pracy, dbałość o szkołę
|
Właściwe pełnienie dyżurów przez nauczycieli
Dbałość o właściwy stan techniczny sal lekcyjnych i sprzętu szkolnego Dbałość o wystrój klas, korytarzy, właściwy stan pomocy dydaktycznych
Dbałość i przestrzeganie zasad etyki zawodu nauczyciela
|
Cały rok
Cały rok
Cały rok
Cały rok
|
Dyrektor
Dyrektor Organ prowadzący
Wychowawcy Opiekunowie pracowni
Dyrektor
|
OBSZAR : KSZTAŁCENIE UMIEJĘTNOŚCI UCZNIÓW W RELACJACH INTERPERSONALNYCH
ZADANIA |
FORMY REALIZACJI |
TERMIN |
ODPOWIEDZIALNI |
Uczenie konstruktywnego rozwiązywania konfliktów, negocjowania, przepraszania i przebaczania
Uczenie sposobów wyrażania własnych emocji i radzenia sobie ze stresem
Rozwijanie postaw prospołecznych |
Organizowanie zabaw z zachowaniami grzecznościowymi, odgrywanie ról, pogadanki
Pogadanki, ulotki, rozmowy, konsultacje
Wzajemna pomoc w czasie zdalnego nauczania (jeżeli wystąpi) |
Cały rok
Cały rok
Cały rok
|
Pedagog szkolna Wszyscy nauczyciele
Wszyscy nauczyciele Pedagog szkolna psycholog
Wszyscy nauczyciele Pedagog szkolna
|
OBSZAR : KSZTAŁCENIE POSTAW PROZDROWOTNYCH
ZADANIA |
FORMY REALIZACJI |
TERMIN |
ODPOWIEDZIALNI |
Wdrażanie zasad dbałości o higienę i zdrowy styl życia |
Uczenie i przypominanie o prawidłowej postawie podczas nauki i zabawy
Dostosowywanie Wysokości krzeseł i ławek do wzrostu uczniów
Prowadzenie gimnastyki korekcyjnej
Spotkania z pielęgniarką
Pogadanki oraz inne formy informowania o zagrożeniu epidemią grypy
Akcje promujące zdrowy tryb życia, uczestnictwo w akcjach pozaszkolnych.
Fluoryzacja zębów
Zajęcia sportowe w szkole(wychowanie fizyczne, SKS)
Pozaszkolne formy sportowe np. trening piłkarski, zajęcia lekkoatletyczne.
Korzystanie z monitorów elektronicznych w czasie zdalnego nauczania (jeżeli wystąpi)) |
Cały rok
Wrzesień
Cały rok
Cały rok
Wg potrzeb
Październik, listopad
Cały rok
Cały rok
Cały rok
Okres pandemii COVID-19 |
Wszyscy nauczyciele
Wychowawcy
U. Maciejewska
Nauczyciele
Dyrektor
Wychowawcy
Pielęgniarka
Nauczyciele WF
Nauczyciele WF
Wszyscy nauczyciele |
Kształtowanie postaw związanych z ochroną środowiska
|
Akcje związane z popularyzowaniem segregacji odpadów
Akcja „Sprzątanie świata”
Pogadanki z okazji „Dnia Ziemi”- lekcje wychowawcze, konkursy Przeprowadzenie konkursu „Dobre rady na odpady”
Wycieczki edukacyjne, lekcje w terenie ,konkursy |
IV
IX
IX
Kwiecień
Wg potrzeb
|
Nauczyciel przyrody, biologii Opiekun SU
Wychowawcy
Wychowawcy
K. Grześkowiak
Nauczyciel przyrody D. Grzejszczak Wychowawcy klas 0-III
|
Podejmowanie działań dla ochrony i poszanowania zdrowia własnego i innych, negatywnego stosunku do alkoholu, tytoniu, narkotyków i innych substancji psychoaktywnych (dopalacze)
Profilaktyka uzależnień
|
Pogadanki na godzinach wychowawczych
Akcja informacyjna skierowana do rodziców
Wewnątrzszkolny konkurs plastyczny o uzależnieniach i ich szkodliwości
|
Cały rok
Grudzień ,marzec
Luty
|
Wychowawcy Pedagog
Pedagog szkolna psycholog
J. Grześkowiak
|
Sposoby organizacji czasu wolnego i uświadomienie znaczenia czynnego wypoczynku |
Pogadanki
Wycieczki, zajęcia terenowe, zabawy ruchowe
|
Cały rok |
Wszyscy nauczyciele
|
Uświadomienie skutków uzależnień od gier komputerowych, telewizji, Internetu Profilaktyka uzależnień |
Pogadanki na lekcjach wychowawczych, zajęciach komputerowych
Udział uczniów i rodziców w spotkaniu z prelegentem (uzależnienie, cyberprzemoc), występy teatralne nawiązujące do tematyki uzależnień
|
Cały rok
X
|
Wychowawcy Nauczyciel informatyki
Pedagog szkolna
psycholog |
Ukazywanie wpływu reklam i środków przekazu na zachowania młodych ludzi |
Pogadanki, dyskusje na lekcjach wychowawczych
Poruszenie problematyki na lekcjach języka polskiego
Akcja skierowana do rodziców na temat świadomości wyboru filmów i gier komputerowych przez dzieci
|
Wg planów wychowawczych
Wg rozkładu materiału
Luty
|
Wychowawcy
Nauczyciele j. polskiego Nauczyciele klas I-III
Wychowawcy Pedagog
|
III. INTEGRACJA ZE ŚRODOWISKIEM
OBSZAR: USPOŁECZNIENIE
ZADANIA |
FORMY REALIZACJI |
TERMIN |
ODPOWIEDZIALNI |
Uczenie współdziałania w grupie rówieśniczej z nastawieniem na szacunek do różnic między ludźmi
|
Zabawy i spotkania integracyjne
Wspólny udział w wycieczkach klasowych i szkolnych
Różne formy zajęć terapeutycznych |
Cały rok
Cały rok
Wg potrzeb i planu pracy pedagoga
|
Wychowawcy
Wychowawcy
Wszyscy nauczyciele
|
Dostrzeganie potrzeb osób niepełnosprawnych, w podeszłym wieku, potrzebujących pomocy
|
Pogadanki na lekcjach
Organizowanie uroczystości klasowych i apeli okolicznościowych
Stwarzanie sytuacji pełnej integracji uczniów niepełnosprawnych, uczęszczających do szkoły
Współpraca z OREW w Przybiernowie |
Cały rok
Wg planu imprez szkolnych i planów wychowawczych
Cały rok
Cały rok |
Wszyscy nauczyciele
Wychowawcy i opiekun SU
Wszyscy nauczyciele
Pedagog szkolna
|
Wolontariat- wprowadzenie działań związanych z wolontariatem
|
Opracowanie planu działań, przybliżenie idei wolontariatu rodzicom i uczniom
Różne formy działań wolontariatu
|
Cały rok |
E. Chadaś A.Zielińska Wychowawcy Pedagog szkolna Dyrektor
|
Dostrzeganie pozytywnych wzorców poprzez organizowanie integracyjnych zabaw i spotkań szkolnych |
Stwarzanie możliwości prezentowania przez uczniów własnych zainteresowań, umiejętności, talentów
Gminny Dzień Olimpijczyka
|
Cały rok
VI
|
Wszyscy nauczyciele
Wychowawcy Pedagog szkolna
|
Wspieranie prawidłowego rozwoju emocjonalnego
|
Organizowanie pomocy i wsparcia koleżeńskiego
Rozpoznawanie sytuacji konfliktowych między uczniami i odpowiednie reagowanie
|
Cały rok
Cały rok
|
Wychowawcy
Wychowawcy Pedagog szkolna
|
Organizowanie imprez skierowanych do środowiska lokalnego |
Organizacja zabawy andrzejkowej
Wieczornica listopadowa
Święto Konstytucji
Święto Flagi
|
Listopad
XI
Maj
Maj
|
Dyrektor szkoły Rada Rodziców, Rodzice M.Fiłkowska M.Klińska D.Grzejszczak M.Klińska M.Fiłkowska
|
IV. ORGANIZACJA I ZARZĄDZANIE
ZADANIA |
FORMY REALIZACJI |
TERMINY |
ODPOWIEDZIALNI |
Sprawowanie kontroli nad realizacją zadań wynikających z wniosków z nadzoru pedagogicznego
|
Nadal systematycznie i szczegółowo prowadzić kontrolę dokumentacji szkolnej prowadzonej przez nauczycieli
Objąć szczególną opieką uczniów przejawiających zachowania agresywne , z zaburzeniami emocjonalnymi oraz nadmiernie opuszczających zajęcia
Prowadzić zaplanowane diagnozy
Zwiększyć działania na rzecz współpracy z instytucjami i organizacjami działającymi w środowisku i wspierającymi rozwój dziecka |
cały rok
Cały rok
Cały rok
Cały rok |
Dyrektor Nauczyciele
Dyrektor Nauczyciele
Nauczyciele
Dyrektor Nauczyciele |
Realizowanie zadań wynikających z nadzoru pedagogicznego
|
Prowadzić kontrolę dyżurów nauczycielskich
Prowadzić obserwację zajęć zgodnie z harmonogramem pod kątem: -realizowania podstawy programowej -kształtowania podstawowych kompetencji ze szczególnym zwróceniem uwagi na kompetencje językowe -indywidualizacja nauczania w toku zajęć -kształtowanie postaw prozdrowotnych: wych. fizyczne, sport, rekreacja -kształtowanie postaw patriotycznych -bezpieczne i celowe wykorzystywanie technologii informacyjno-komunikacyjnych - wykorzystanie zakupionych pomocy dydaktycznych w ramach programu „Laboratoria Przyszłości”
|
Cały rok
Cały rok |
Dyrektor Nauczyciele Wychowawcy
Dyrektor Nauczyciele Wychowawcy
|
Realizacja zadań z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy
Stosowanie się do zasad przyjętego regulaminu Ochrony danych Osobowych RODO
|
Organizować szkolenia BHP
Angażować pracowników szkoły do zdecydowanego reagowania na niewłaściwe zachowania uczniów i zgłaszać zaistniałe incydenty, zdarzenia według ustalonych procedur
Organizacja szkoleń
|
Cały rok
Cały rok |
Inspektor BHP (w miarę potrzeb) Nauczyciele Dyrektor Pedagog Niepedagogiczni pracownicy szkoły
Inspektor RODO Dyrektor Nauczyciele |
Doskonalić system motywacyjny pracowników szkoły
|
Przyznawać dodatki motywacyjne
Typować do nagród oraz odznaczeń państwowych i resortowych
Przygotowywać wnioski do organu prowadzącego i nadzoru pedagogicznego (KO)
|
Cały rok |
Dyrektor |
Według zdiagnozowanych potrzeb prowadzić ewaluację wewnętrzną szkoły i wdrażać wnioski z ewaluacji |
Przeprowadzić zaplanowana ewaluację wewnętrzną
Uwzględnić wnioski z ewaluacji w sprawozdaniu z nadzoru pedagogicznego w następnym roku szkolnym |
Cały rok
Koniec roku szkolnego |
Zespoły ewaluacyjne
Dyrektor
|
Dostosować dokumentację szkolną do wynikających zmian i bieżących potrzeb |
Opracować stosowne procedury, regulaminy, plany
Analizować na bieżąco zmiany w Prawie Oświatowym
|
Wrzesień Cały rok, według potrzeb |
Dyrektor Wyznaczeni nauczyciele Zespoły |
Prowadzić systematycznie i prawidłowo dokumentację szkolną
Monitorować spełnianie obowiązku szkolnego przez uczniów
|
Stworzyć listę uczniów do objęcia pomocą psychologiczno-pedagogiczną
Na bieżąco rozpoznawać potrzeby uczniów w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz prowadzić dokumentację szkolną
Systematycznie wpisywać w dziennikach tematy zajęć oraz nieobecności uczniów. Reagować na nadmierne opuszczanie zajęć przez uczniów
Regularnie kontrolować zeszyty uczniów oraz ćwiczenia, ze szczególnym zwróceniem uwagi na estetykę i poprawność pisma uczniów
|
Wrzesień
Cały rok
Cały rok
Cały rok |
Nauczyciele Wychowawcy Pedagog szkolna
Pedagog szkolna Nauczyciele prowadzący zajęcia w ramach PPP psycholog
Nauczyciele Wychowawcy
Nauczyciele
|
Prowadzić wewnętrzne doskonalenie nauczycieli
|
Szkolić nauczycieli według zaplanowanego harmonogramu szkoleń WDN
Zachęcać nauczycieli do prowadzenia lekcji otwartych i koleżeńskich
|
Cały rok
|
Nauczyciele Dyrektor Instruktorzy szkoleń
|
Promować szkołę
|
Upowszechniać informacje o szkole
Uaktualniać szkolne tablice informacyjne
Uaktualniać stronę szkoły, zakładki klas
Prowadzić BIP szkoły
Organizować imprezy i uroczystości dla lokalnej społeczności
|
Cały rok
Cały rok |
Nauczyciele Wychowawcy Pedagog szkolna Psycholog szkolny
M. Fiłkowska Wychowawcy klas
M. Fiłkowska
Dyrektor Nauczyciele |
Patroni szkoły
|
Dostarczać wiedzy o patronach szkoły (ucz. klasy I i oddział przedszkolny)
Opracować scenariusz przebiegu imprezy Gminny dzień Olimpijczyka połączony z Dniem Patronów Szkoły i Dnia Dziecka
Promować tradycje i idee olimpijskie
|
Cały rok
V-VI
Cały rok |
Wychowawcy Nauczyciele Dyrektor N. Kamińska (kącik pamięci Patronów szkoły) Wyznaczeni nauczyciele
Wszyscy nauczyciele |
Doposażać sale lekcyjne, salę gimnastyczną, świetlicę szkolną w pomoce dydaktyczne
Dalszy remont budynku szkoły |
Przeprowadzić diagnozę potrzeb
Zakupić niezbędne pomoce i uzupełniać wyposażenie sal np. stoliki, krzesła, biurka, sprzęt sportowy, pomoce do muzyki, plastyki, na świetlicę szkolną
Przeprowadzenie dalszego remontu szkoły
|
Cały rok
Ferie zimowe, wakacje |
Dyrektor
Dyrektor szkoły Organ prowadzący szkołę |
Badanie stopnia realizacji planu
Monitorowanie
Badanie dokumentacji: programów, wyników klasyfikacji, rozkładów materiału, zapisów w dziennikach, dzienniku elektronicznym, wyników sprawdzianu i egzaminów
Obserwacja działań nauczycieli i uczniów
Badanie osiągnięć uczniów w konkursach szkolnych, przedmiotowych, analiza diagnoz
Analiza: programu wychowawczego, procedur, planów pracy wychowawczej, kalendarza imprez, dokumentacji pedagoga, sprawozdań nauczycieli, sprawozdania z nadzoru pedagogicznego dyrektora szkoły, wniosków ,rekomendacji ewaluacji wewnętrznych
Badania statystyczne dotyczące: liczby nauczycieli posiadających poszczególne stopnie awansu zawodowego, realizacja programów autorskich, innowacji pedagogicznych
Analiza: dokumentów potwierdzających kwalifikacje nauczycieli, dokumentację Wewnętrznego Doskonalenia Nauczycieli
Całoroczna kontrola realizacji planu budżetowego
Analiza udziału rodziców w życiu szkoły
Ewaluacja
Analiza SWOT dla Szkoły Podstawowej im. W. Komara i T. Ślusarskiego w Czarnogłowach (słabe i mocne strony).
Analiza efektów pracy dydaktyczno-wychowawczej –sprawozdania
Analiza i wnioski z nadzoru pedagogicznego
Planowanie całorocznej pracy na podstawie samooceny oraz oceny pracy nauczyciela, dokumentowanej przez dyrektora
72-121 Czarnogłowy
ul. Lipowa 11