Opcje widoku
Powiększ tekst
Powiększ tekst
Pomniejsz tekst
Pomniejsz tekst
Kontrast
Kontrast
Podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Reset
Reset

DEBATA - WYBIERAMY ZDROWY STYL ŻYCIA

W dniach 12,13,14.04.2023r. uczniowie klas IV – VIII naszej szkoły brali udział w zajęciach warsztatowych w ramach zakupionego z funduszy Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Przybiernowie, rekomendowanego programu profilaktycznego pod nazwą „ Debata”.

Uczniowie każdej klasy uczestniczyli w 3 godzinach zajęć warsztatowych. Łącznie odbyło się 15 godzin zajęć prowadzonych przez trenera.

 

Głównymi celami programu było:

- Promowanie wartości zdrowego stylu życia.

- Wzmacnianie tendencji do podejmowania asertywnych postaw w sytuacjach nacisków środowiskowych (presja rówieśnicza, dorosłych) do wczesnego inicjowania używek (alkohol, papierosy, narkotyki, substancje psychoaktywne).

- Poznanie negatywnych skutków uzależnień, w tym uzależnień od telefonu, komputera, Internetu.

W realizacji programu „Debata” wykorzystywano metody interaktywne odwołujące się do dialogu motywującego. Program miał charakter „interwencji profilaktycznej w grupie”.

 

Realizacja programu, który ma charakter „krótkiej interwencji profilaktycznej w grupie” odbywa się z udziałem jednej  lub dwóch osób prowadzących i trwa w jednej klasie 3 godziny. Standardowo dąży się do objęcia spotkaniami wszystkich klas danego poziomu, optymalnie klasy V i VI, gdyż większość uczniów w tym wieku jest przed inicjacją alkoholową. Nauczyciele (zwłaszcza wychowawcy klas) są obecni na zajęciach, 
W Debacie wykorzystuje się metody interaktywne odwołujące się do dialogu motywującego. Scenariusz zajęć składa się z logicznie powiązanych ze sobą elementów, które mają charakter dyskursu. Należą do nich:

  • tworzenie klimatu wspólnoty i ustalenia zasad pracy obowiązujących na zajęciach,

  • sondaż, którego celem jest modyfikowanie przekonań normatywnych,

  • przekaz wiedzy na temat alkoholu etylowego i historii jego używania,

  • burza mózgów” na temat korzyści i szkód związanych z używaniem alkoholu, której celem jest zmiana stereotypów oraz zweryfikowanie mitów związanych z alkoholem, 

  • proste scenki dramowe ilustrujące negatywne konsekwencje/straty związane z piciem alkoholu,

  • zabawy dydaktyczne,

  • promowanie zabawy bez alkoholu (wykorzystanie skeczu)

  • praca grup nad „tym co nas może chronić”

  • osobiste świadectwo prowadzącego zajęcia jako dorosłego abstynenta

  • sesja odpowiedzi na ewentualne pytania

  • podsumowanie.  

 

W programie wykorzystane są następujące strategie profilaktyczne:

  • kształtowanie i wzmacnianie norm przeciwnych piciu alkoholu przez dzieci i młodzież

  • konfrontowania cenionych wartości z ryzykownymi zachowaniami

  • przekazywanie wiedzy na temat konsekwencji zachowań 

  • osobiste postanowienie” (bez finalizacji w toku zajęć).  

 

 

 

 

Data dodania: 2023-04-15 09:51:24
Data edycji: 2023-04-15 10:55:37
Ilość wyświetleń: 152

Konkursy

Zgłoś się do konkursu szkolnego! Nabór trwa jeszcze kilka dni!
Więcej informacji

Ankiety

Weź udział w jednej z ankiet szkolnych! Twoja opinia jest ważna!
Więcej informacji

Kalendarz

Klasy

Przejdź na stronę swojej klasy zobacz najnowsze wpisy i bądź na bieżąco!
Więcej informacji
Bądź z nami
aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej