Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

DEBATA - WYBIERAMY ZDROWY STYL ŻYCIA

W dniach 12,13,14.04.2023r. uczniowie klas IV – VIII naszej szkoły brali udział w zajęciach warsztatowych w ramach zakupionego z funduszy Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Przybiernowie, rekomendowanego programu profilaktycznego pod nazwą „ Debata”.

Uczniowie każdej klasy uczestniczyli w 3 godzinach zajęć warsztatowych. Łącznie odbyło się 15 godzin zajęć prowadzonych przez trenera.

 

Głównymi celami programu było:

- Promowanie wartości zdrowego stylu życia.

- Wzmacnianie tendencji do podejmowania asertywnych postaw w sytuacjach nacisków środowiskowych (presja rówieśnicza, dorosłych) do wczesnego inicjowania używek (alkohol, papierosy, narkotyki, substancje psychoaktywne).

- Poznanie negatywnych skutków uzależnień, w tym uzależnień od telefonu, komputera, Internetu.

W realizacji programu „Debata” wykorzystywano metody interaktywne odwołujące się do dialogu motywującego. Program miał charakter „interwencji profilaktycznej w grupie”.

 

Realizacja programu, który ma charakter „krótkiej interwencji profilaktycznej w grupie” odbywa się z udziałem jednej  lub dwóch osób prowadzących i trwa w jednej klasie 3 godziny. Standardowo dąży się do objęcia spotkaniami wszystkich klas danego poziomu, optymalnie klasy V i VI, gdyż większość uczniów w tym wieku jest przed inicjacją alkoholową. Nauczyciele (zwłaszcza wychowawcy klas) są obecni na zajęciach, 
W Debacie wykorzystuje się metody interaktywne odwołujące się do dialogu motywującego. Scenariusz zajęć składa się z logicznie powiązanych ze sobą elementów, które mają charakter dyskursu. Należą do nich:

  • tworzenie klimatu wspólnoty i ustalenia zasad pracy obowiązujących na zajęciach,

  • sondaż, którego celem jest modyfikowanie przekonań normatywnych,

  • przekaz wiedzy na temat alkoholu etylowego i historii jego używania,

  • burza mózgów” na temat korzyści i szkód związanych z używaniem alkoholu, której celem jest zmiana stereotypów oraz zweryfikowanie mitów związanych z alkoholem, 

  • proste scenki dramowe ilustrujące negatywne konsekwencje/straty związane z piciem alkoholu,

  • zabawy dydaktyczne,

  • promowanie zabawy bez alkoholu (wykorzystanie skeczu)

  • praca grup nad „tym co nas może chronić”

  • osobiste świadectwo prowadzącego zajęcia jako dorosłego abstynenta

  • sesja odpowiedzi na ewentualne pytania

  • podsumowanie.  

 

W programie wykorzystane są następujące strategie profilaktyczne:

  • kształtowanie i wzmacnianie norm przeciwnych piciu alkoholu przez dzieci i młodzież

  • konfrontowania cenionych wartości z ryzykownymi zachowaniami

  • przekazywanie wiedzy na temat konsekwencji zachowań 

  • osobiste postanowienie” (bez finalizacji w toku zajęć).  

 

 

 

 

Data dodania: 2023-04-15 09:51:24
Data edycji: 2023-04-15 10:55:37
Ilość wyświetleń: 173

Konkursy

Zgłoś się do konkursu szkolnego! Nabór trwa jeszcze kilka dni!
Więcej informacji

Ankiety

Weź udział w jednej z ankiet szkolnych! Twoja opinia jest ważna!
Więcej informacji

Kalendarz

Klasy

Przejdź na stronę swojej klasy zobacz najnowsze wpisy i bądź na bieżąco!
Więcej informacji
Bądź z nami
aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej